Wykonawca wszedł już na plac budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Haćki – Bielsk Podlaski, a teraz rozpoczęły się prace. To pierwszy, 9-kilometrowy fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia realizowany w województwie podlaskim.
– Ruszyła budowa pierwszego odcinka szlaku Via Carpatia między Białymstokiem a Lublinem. To kolejny dowód na to, że rząd realizuje swoje deklaracje. W ub. roku zakończyliśmy budowę drogi ekspresowej między Lublinem a Rzeszowem. Czas na kolejny krok. To dobra wiadomość dla mieszkańców woj. podlaskiego i lubelskiego oraz dla wszystkich, którzy dobrze życzą Polsce i chcą jej szybkiego i harmonijnego rozwoju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Północ – południe
Łącząca Europę Północną i Południową Via Carpatia na terenie Polski będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i większość przebiegu S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).
Dwa lata na budowę
Wykonawcą inwestycji Haćki – Bielsk podlaski realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) jest firma Budimex. Umowa w systemie Projektuj i buduj, o wartości 325,9 mln zł, została podpisana 6 września 2021 r. Termin ukończenia prac to III kwartał 2025 r. W ramach zadania wybudowanych zostanie 9 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 oraz jednojezdniowy odcinek DK66 - łącznik do istniejącej DK19. Nawierzchnia będzie bitumiczna, o nośności 11,5 t/os. Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa duże przejścia dla zwierząt.
Tiry poza centrum Bielska
Powstaną również dwa węzły drogowe:
• Bielsk Podlaski Północ – na skrzyżowaniu z istniejącą DK19 (docelowo drogą wojewódzką). W miejscu połączenia przewidziano budowę ronda umożliwiającego powiązanie drogi ekspresowej z istniejącym układem drogowym.
• Bielsk Podlaski Zachód - na skrzyżowaniu z DK66 w kierunku zachodnim, projektowaną DK66 (planowana obwodnica Bielska Podlaskiego) w kierunku wschodnim oraz na kierunku północnym wlot do Bielska Podlaskiego starodrożem DK66 (przyszła droga wojewódzka).
Taki układ drogowy umożliwi wyprowadzenie tranzytu poza centrum Bielska Podlaskiego.
Na południe od Białegostoku…
Odcinek Haćki – Bielsk Podlaski jest pierwszym fragmentem S19 na południe od Białegostoku, którego budowa ruszy w ciągu najbliższych kilku tygodni. Cztery inne odcinki S19 na tym kierunku czekają na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, które są obecnie procedowane w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Są to fragmenty:
• Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (długość ok. 12,2 km.)
• Boćki – Malewice (ok. 15,9 km.)
• Malewice – Chlebczyn (ok. 25,1 km.)
• Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (jedna jezdnia, dł. ok. 6 km., klas GP)
… i S19 w całym województwie podlaskim…
• Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP), trwają prace budowlane;
• Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km, w przetargu;
• Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km, w przetargu;
• Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 8,8 km, w przetargu;
• Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
• Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
• Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65, otrzymaliśmy nową DŚU;
• Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km, otrzymaliśmy nową DŚU;
• Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km, otrzymaliśmy nową DŚU, w przygotowaniu;
• Deniski – Haćki, ok. 6,6 km, w realizacji – oczekujemy na ZRID;
• Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – ruszyły prace budowlane;
• Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
• Boćki – Malewice, ok. 15,9 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
• Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km, w realizacji - oczekujemy na ZRID;
• Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP), w realizacji – oczekujemy na ZRID.
… na Lubelszczyźnie…
Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km. Dla wszystkich z nich do Wojewody Lubelskiego trafiły wnioski o wydanie decyzji ZRID. Są to odcinki gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego – Międzyrzec Podlaski, Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski, Radzyń Podlaski – Kock, obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni), Kock – Lubartów, Lubartów - Lublin.
… i Podkarpaciu
W województwie podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km szlaku Via Carpatia na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 72,9 km jest w realizacji. Prace budowlane trwają na odcinkach: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik i Krosno – Miejsce Piastowe. Wczoraj uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID) dla odcinka Miejsce Piastowe – Dukla, a dla dobudowy drugiej jezdni pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Płn. i Jasionka złożyliśmy wniosek o ZRID. Natomiast dla odcinków Domaradz – Krosno i Dukla – Barwinek jesteśmy przed złożeniem wniosku o ZRID. Na etapie przetargu, przed wyborem najkorzystniejszej oferty, są ostatnie dwa odcinki S19, tj. Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz o łącznej długości 11,6 km.
Źródło: gov.pl