Bliżej budowy kolejnego odcinka Via Carpatia w woj. lubelskimGDDKiA

Bliżej budowy kolejnego odcinka Via Carpatia w woj. lubelskim

Orzech
Orzech
REKLAMA

Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka S19 Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski trafił dzisiaj do wojewody lubelskiego. Uzyskanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót na budowie kolejnego fragmentu Via Carpatia w woj. lubelskim.

Inwestycja realizowana jest od lipca ub. roku w systemie Projektuj i buduj przez wyłonioną w przetargu firmę Stecol Corporation. Zgodnie z założonym harmonogramem wykonawca zakończył etap prac nad projektem budowlanym, co pozwoliło na złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych na ponad 22-kilometrowym odcinku, a także przeprowadzenie procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę.

Pierwsze prace w terenie planowane są w I kwartale 2024 roku, nowym odcinkiem powinniśmy pojechać w I połowie 2026 roku. Koszt inwestycji realizowanej w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych to ok. 570,7 mln zł.

S19 wydłuży się o kolejne 22 km

Odcinek Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski liczyć będzie ok. 22,3 km. Na początkowym fragmencie, o długości ok. 3 km, nowa dwujezdniowa trasa przebiegać będzie w śladzie obecnej drogi krajowej nr 19. Następnie poprowadzona zostanie nowym korytarzem i od zachodniej strony ominie Kąkolewnicę. W ramach inwestycji planowane są dwa węzły drogowe (Kąkolewnica – w okolicach miejscowości Grabowiec oraz Radzyń Podlaski Północ). Ponadto wybudowane zostaną: cztery mosty, jedenaście wiaduktów, przejście dla zwierząt dużych, sześć przejść dla zwierząt średnich, dziesięć przepustów z funkcją przejść dla zwierząt małych oraz drogi dojazdowe i lokalne.

Droga ekspresowa S19, czyli międzynarodowy szlak transportowy Via Carpatia, w woj. lubelskim będzie liczyć ok. 200 km.

ZRID – ważny etap

Złożenie wniosku o wydanie ZRID to kolejny ważny krok do realizacji tej inwestycji. Wydana decyzja, zwykle z rygorem natychmiastowej wykonalności, określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził Wojewoda Lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli – rzeczoznawcy majątkowi – oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości.

Dla wykonawcy inwestycji, uzyskanie decyzji ZRID oznacza możliwość rozpoczęcia prac po wcześniejszym przekazaniu placu budowy.

REKLAMA

S19 w woj. lubelskim

Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km. Dla czterech z nich do Wojewody Lubelskiego trafiły wnioski o wydanie decyzji ZRID, dla pozostałych trwają prace projektowe.

- gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego - Międzyrzec Podlaski, podpisana umowa na realizację, złożony wniosek o ZRID,

- Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski, podpisana umowa na realizację, złożony wniosek o ZRID,

- Radzyń Podlaski - Kock, podpisana umowa na realizację, trwają prace projektowe,

- obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni), podpisana umowa na realizację, złożony wniosek o ZRID,

- Kock - Lubartów, podpisana umowa na realizację, trwają prace projektowe,

- Lubartów - Lublin, podpisana umowa na realizację, złożony wniosek o ZRID.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA