Do Wojewody Lubelskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Izbica - Zamość Sitaniec. To ważny krok w kierunku budowy pierwszego z fragmentów drogi ekspresowej S17 z Piask do Zamościa. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złoży takie wnioski dla kolejnych dwóch odcinków tej trasy.
Co w ramach inwestycji
Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie na blisko 10-kilometrowej trasie odpowiedzialne jest konsorcjum firm GAP Insaat (lider), Fabe Polska oraz Side Midas Stroy. Wartość kontraktu to ok. 504 mln zł.
Odcinek dwujezdniowej drogi, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach, przebiegać będzie w większości nowym śladem, głównie wzdłuż obecnej DK17. Rozpocznie się za Izbicą, ominie od zachodniej strony Chomęciska Małe i zakończy w okolicach Sitańca. Powstaną m.in. dwa węzły (Stary Zamość, Zamość Sitaniec) i 27 obiektów inżynierskich, w tym m.in. 11 mostów i siedem przejść dla zwierząt średnich oraz dużych. Wybudowane zostaną także wiadukty, drogi do obsługi ruchu lokalnego, system odwodnienia oraz system zarządzania ruchem. Przebudowane zostaną drogi poprzeczne, krzyżujące się z planowaną drogą ekspresową. Budowa planowana jest w latach 2026-2028.
Kolejny krok
Uzyskanie decyzji ZRID pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych. Decyzja określi również granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne, ustalające wysokość odszkodowań, będzie prowadził Wojewoda Lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej i wypłaty odszkodowań. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.
Stan realizacji S17
Budowa S17 między węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem jest podzielona na dziewięć odcinków, o łącznej długości 125 km. Ich szacunkowa wartość to 4,5 mld zł. Zaawansowanie na każdym z nich jest różne i wynika m.in. z terminu uzyskania decyzji środowiskowej, podpisania umowy z wykonawcami czy uzyskania decyzji ZRID.
Ruszyły już pierwsze prace na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km. Jeszcze w tym roku spodziewamy się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km).
Do końca tego roku GDDKiA planuje także złożenie wniosków do Wojewody Lubelskiego o wydanie tych decyzji dla kolejnych dwóch fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 35 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą.
GDDKiA opracowuje też dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Terminal ten realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Dyrekcja planuje także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie GDDKiA jest na etapie uzyskiwania decyzji ZRID.
Ze stolicy do Zamościa i dalej do granicy
Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą, pełniąc ważną rolę zarówno w ruchu wewnętrznym, jak i międzynarodowym. Trasa obecnie łączy już Warszawę z Lublinem, a w przyszłości również z Zamościem i przejściem granicznym z Ukrainą w Hrebennem, ułatwiając także dojazd m.in. do Lwowa.
Dziś kierowcy korzystają już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku. Docelowo S17 będzie miała długość ponad 320 km (wraz z wspólnym przebiegiem S12).
Z dofinansowaniem z UE
Realizacja drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) jest współfinansowana ze środków unijnych. Projekt uzyskał, w drodze konkursu, dofinansowanie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę ponad 61 mln euro.
CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania poprzez konkursy. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty najważniejsze w skali całej UE, konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną.

Źródło: GDDKiA