Wykonawca ponad 16-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Łopiennikiem złożył do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Uzyskanie decyzji oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w przyszłym roku.
Dwujezdniowa trasa przebiegnie przez teren powiatów świdnickiego i krasnostawskiego oraz gmin Piaski, Fajsławice i Łopiennik Górny. Poprowadzona zostanie nowym śladem, wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 17. Rozpocznie się na przebudowanym węźle Piaski Wschód, gdzie S17 będzie się krzyżować z S12 Piaski – Dorohusk. Na trasie powstaną trzy kolejne węzły drogowe: Piaski Południe, Fajsławice oraz Łopiennik.
Ponadto w ramach inwestycji powstaną drogi do obsługi ruchu lokalnego, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi w obrębie węzłów. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, zbudujemy także przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem.
Za przygotowanie projektu budowlanego oraz realizację prac w terenie odpowiada konsorcjum Aldesa Construcciones Polska (lider) oraz Aldesa Construcciones. Wartość umowy na realizację drogi wynosi niespełna 810 mln zł.
Budowa i odszkodowania
Wydanie decyzji ZRID pozwoli wykonawcy rozpocząć prace budowlane. Decyzja określi również granice terenu przewidzianego pod budowę drogi i umożliwi rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości. Postępowanie administracyjne, ustalające wysokość odszkodowań, będzie prowadził Wojewoda Lubelski. Powołani przez niego niezależni biegli rzeczoznawcy majątkowi oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej i wypłaty odszkodowań. Więcej o procedurze odszkodowawczej można przeczytać tutaj.
Stan realizacji S17
Budowa drogi ekspresowej między węzłem Piaski Wschód a granicą z Ukrainą w Hrebennem jest podzielona na dziewięć odcinków, o łącznej długości 115 km. Ich szacunkowa wartość to 4,5 mld zł.
Zaawansowanie na każdym z nich jest różne i wynika m.in. z terminu uzyskania decyzji środowiskowej, podpisania umowy z wykonawcami czy uzyskania decyzji ZRID.
Ruszyły już pierwsze prace na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km. Jeszcze w tym roku spodziewamy się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km).
GDDKiA złożyła wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla odcinków Piaski Wschód - Łopiennik oraz Izbica – Zamość Sitaniec, a niebawem planuje złożenie wniosku dla odcinka Krasnystaw – Izbica. W tym roku ogłosimy także przetargi na dwa brakujące fragmenty S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą.
Ostatnią częścią S17 będzie ok. 2-kilometrowy odcinek trasy w okolicy Hrebennego prowadzący do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. GDDKiA opracowuje dokumentację projektową dla tego odcinka drogi. Planuje także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na funkcjonującej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Obecnie GDDKiA jest na etapie uzyskiwania decyzji ZRID.

Źródło: GDDKiA