Szczątki mamuta na budowie S17 Via Carpatia pod ZamościemFot. APB THOR

Szczątki mamuta na budowie S17 Via Carpatia pod Zamościem

REKLAMA

Kości mamuta odkryli archeolodzy w trakcie badań wykopaliskowych w pobliżu Zamościa, gdzie wkrótce rozpocznie się budowa drogi ekspresowej S17. Na niecodzienne znalezisko badacze natrafili podczas prac na stanowisku archeologicznym w miejscowości Łabunie.

• Miejsce to zostało wytypowane przez Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do przeprowadzenia badań jeszcze na etapie przygotowania dokumentacji dla tej inwestycji

• Prace w terenie rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku, a prowadzi je na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad firma APB THOR

• W trakcie badań archeolodzy znaleźli m. in. cios mamuta oraz fragment miednicy, który należał do mamuta lub słonia leśnego

Szczątki te zostały podjęte we współpracy z naukowcami z UMCS w Lublinie (z Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku oraz Instytutu Archeologii) i przekazane do dalszych badań.

Inne znaleziska

Dotychczas w Łabuniach archeolodzy przebadali obszar około 240 arów, na którym zarejestrowali pozostałości osady średniowiecznej. Udokumentowali i przebadali około 650 nieruchomych obiektów archeologicznych, datowanych wstępnie na wczesne oraz późne średniowiecze. Odkryli pozostałości obiektów mieszkalnych wraz z towarzyszącymi im dołami posłupowymi i jamami gospodarczymi oraz dwie studnie z obudowami z drewnianych desek.

Badania także pozwoliły odkryć kilkaset fragmentów naczyń ceramicznych, kawałki kości zwierzęcych, nieliczne narzędzia krzemienne, kościaną szpilę, szydło i kamienne żarno.

S17 Zamość Południe - Tomaszów Lubelski, miejsce pracy archeologów:

Fot. Rafał Niedźwiadek / GDDKiA
Fot. Rafał Niedźwiadek / GDDKiA

25 hektarów objętych archeologią

W sumie na trzech odcinkach S17 o łącznej długości ok. 50 km (Zamość Wschód - Zamość Południe, Zamość Południe - Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne) GDDKiA przewidziała 17 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni ok. 25 hektarów. Znajdują się one w różnych miejscowościach.

Na części z nich prace już się zakończyły, a na pozostałych badania trwają lub wkrótce się rozpoczną. Stanowiska te zostały wytypowane na wcześniejszych etapach przygotowania inwestycji i nie powinny mieć wpływu na termin realizacji inwestycji.

Fot. APB THOR
Fot. APB THOR
REKLAMA
Fot. APB THOR
Fot. APB THOR

S17 w przygotowaniu i realizacji

Jeszcze w tym roku GDDKiA chce rozpocząć budowę trzech odcinków S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego, o łącznej długości ok. 50 km. Dla 17-kilometrowego odcinka Tomaszów Lubelski - Hrebenne, Wojewoda Lubelski wydał niedawno decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Dwóch pozostałych decyzji Dyrekcja spodziewa się niebawem.

Piaski Wschód - Łopiennik: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)

Łopiennik - Krasnystaw Północ: przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)

Krasnystaw Północ - Izbica: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)

Izbica - Zamość Sitaniec: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska i Sine Midas Stroy, 504 mln zł)

Zamość Sitaniec - Zamość Wschód: przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)

Zamość Wschód - Zamość Południe: złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)

Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)

Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, uzyskana decyzja ZRID, wkrótce rozpoczęcie prac (17 km, Budimex, 598 mln zł)

Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA