Międzynarodowa agencja doradcza Cushman & Wakefield podsumowała sytuację w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce. W II kwartale bieżącego roku na rynek trafiło osiem nowych obiektów handlowych, a w budowie pozostaje ok. 400 000 mkw. powierzchni. Dobrym rezultatom po stronie podaży towarzyszy niesłabnące zainteresowanie ze strony nowych marek, a także dobre wyniki sprzedaży detalicznej, odwiedzalności centrów handlowych i ich obrotów.
PODAŻ: deweloperzy na rynku handlowym nie zwalniają
W II kwartale 2024 roku deweloperzy oddali do użytku ok. 124 000 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, która obejmowała osiem nowych inwestycji, trzy rozbudowy istniejących obiektów oraz dwie przebudowy.
– Okres pomiędzy kwietniem a czerwcem to niezwykle intensywny czas dla polskiego sektora nieruchomości handlowych. W II kwartale rynek wzbogacił się o parki handlowe otwarte w Jastrzębiu-Zdrowiu, Olsztynie, Świebodzinie, Tychach, Zawierciu i Zgorzelcu. Ponadto działalność rozpoczęła Galeria Starówka w Lesznie oraz Castorama w Białej Podlaskiej. Dodatkowo w tym czasie zakończyła się rozbudowa Dekady w Grójcu oraz parku Nowa Górna w Łodzi. Z kolei przebudowie uległy trzy budynki po dawnym sklepie Tesco, których miejsce zajęły dwa parki handlowe i Leroy Merlin w Poznaniu. W rezultacie całkowita nowoczesna powierzchnia handlowa w Polsce sięga już 16,4 mln mkw., a do końca tego roku rynek prawdopodobnie powiększy się jeszcze o kolejne ok. 250 000 mkw., – komentuje Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.
Jak wynika z danych Cushman & Wakefield, na koniec czerwca w budowie pozostawało ok. 400 000 mkw. powierzchni, która zostanie oddana do użytku w latach 2024-2026. Z tego 300 000 mkw. powierzchni w budowie przełoży się na 29 nowych obiektów, a pozostałe 100 000 mkw. przypadnie na rozbudowy i przebudowy istniejących obiektów. Obecnie prowadzone są rozbudowy dziewięciu budynków handlowych, m.in. obiektu Designer Outlet Kraków, parku Brama Pomorza w Chojnicach, czy też Galerii Hosso w Policach. Najwięcej powierzchni najmu będącej obecnie w budowie dostarczy Nowa Sukcesja w Łodzi (35 000 mkw.), park handlowy Silwana w Gorzowie Wielkopolskim (26 000 mkw.) i BIG Ostróda (25 000 mkw.).
POPYT: do Polski weszły trzy nowe marki
W II kwartale roku polski rynek handlowy przywitał trzy nowe brandy, a wszystkie otwarcia miały miejsce w Warszawie. Debiutu doczekała się piekarnia Luca wywodząca się z Rumunii, która na swoją pierwszą lokalizację wybrała budynek Polna Corner. Ponadto w stolicy pojawił się nowy craft bar Veselka z Ukrainy debiutujący w Browarach Warszawskich, a w Fabryce Norblina otworzył się pierwszy sklep stacjonarny Answear.com.
SPRZEDAŻ DETALICZNA: pierwsza połowa roku ze wzrostami
– Dynamika sprzedaży detalicznej w II kwartale 2024 roku była dodatnia i według najnowszych danych opublikowanych przez GUS wyniosła 4,1% r/r w kwietniu oraz 5,0% r/r w maju. Dla porównania, II kwartał poprzedniego roku notował wysokie spadki sięgające -7,3% r/r w kwietniu i -6,8% r/r w maju. Ten pozytywny trend na pewno nie umknie uwadze marek konsumenckich i może skłonić je do bardziej śmiałych planów ekspansji o kolejne lokalizacje na mapie handlowej Polski – komentuje Ewelina Staruch, Cushman & Wakefield.
Badając sprzedaż detaliczną w cenach stałych w maju 2024 roku, można zauważyć, że najwyższe wzrosty względem maja poprzedniego roku wystąpiły w przypadku kategorii Pojazdy samochodowe, motocykle i ich części (+23,8%) oraz grupy Pozostałe (23,5%). Farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny osiągnęły dodatnią dynamikę na poziomie 10,2% r/r. Kategorią notującą wysokie spadki w 2023 roku była z kolei Prasa i książki, lecz w 2024 roku obserwowane są w jej przypadku wzrosty sprzedaży detalicznej (w maju wzrost wyniósł +1,5% r/r). Rokroczne spadki wystąpiły natomiast w kategorii Tekstylia, odzież i obuwie (-13,5% r/r), Meble, RTV i AGD (-8,4% r/r) oraz Żywność, napoje i wyroby tytoniowe (-1,0% r/r).
– Wskaźnik nastrojów konsumenckich ulega systematycznej poprawie, więc można spodziewać się, że kategorie szczególnie ważne dla centrów handlowych, czyli przede wszystkim Tekstylia, odzież i obuwie odbiją się w kolejnych miesiącach – komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.
Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w maju wyniósł 8,6%. W pierwszej połowie roku poziom e-commerce w poszczególnych miesiącach nie spadł poniżej 8%.
– Spośród dziewięciu wyodrębnionych przez GUS kategorii, najwyższy odsetek sprzedaży przez internet wyróżnia Prasę, książki (23,3%) oraz Tekstylia, odzież i obuwie (23,0%). Warto zauważyć, że sektor mody z powodzeniem funkcjonuje w omnichannelowej formule i większość marek odzieżowych dostosowała już swoje kanały dystrybucji do zachowań konsumenckich – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
ODWIEDZALNOŚĆ I OBROTY: stabilizacja liczby klientów i ich wydatków
– Odwiedzalność w centrach i parkach handlowych pomiędzy kwietniem a czerwcem wyniosła średnio ok. 430 000 klientów w przeliczeniu na jeden obiekt, co w porównaniu do 2023 stanowi 5% wzrost liczby odwiedzających r/r, zaś zestawiając 2022 rok wzrost ten wyniósł 16%. Najlepsze wskaźniki zmian odwiedzalności rok do roku odnotowały najmniejsze centra poniżej 20 000 mkw. powierzchni najmu oraz te największe liczące ponad 60 000 mkw. – dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.
W kwietniu 2024 średnie obroty najemców centrów handlowych sięgnęły aż 1084 zł netto na mkw., a w maju przekroczyły 1050 zł netto. Obroty w drugim kwartale 2024 roku były nominalnie średnio wyższe o 2% w porównaniu do 2023 roku, a po uwzględnieniu inflacji realne średnie obroty odpowiadają zeszłorocznym poziomom. Podobnie jak w przypadku odwiedzalności najmniejsze i największe centra handlowe odnotowały najlepsze wyniki (roczne, realne wzrosty odpowiednio o 5% i 2%).
CZYNSZE: czynsze za najlepsze lokale na ciągłej fali wzrostu
– Analizując stawki czynszów w najlepszych obiektach tzw. “prime” można zaobserwować ich systematyczny wzrost spowodowany indeksacją o wskaźnik inflacji na początku roku oraz niesłabnącym zainteresowaniem najemców flagowymi lokalami. W II kwartale średnie czynsze wzrosły w centrach i parkach handlowych oraz przy ulicach handlowych o ok. 15% r/r – podsumowuje Paulina Bauer, Head of Retail Asset Services, Cushman & Wakefield.