Od czasu otrzymania w dniu 4 sierpnia br. pozwolenia na budowę prowadzone są intensywne prace przy budowie fundamentów, na których już do końca jesieni planuje się postawić charakterystyczną konstrukcję budynku nowego dworca kolejowego. Tempo prac pozwala przyśpieszyć zastosowanie nowoczesnej technologii umożliwiającej wznoszenie obiektu z gotowych, przygotowanych wcześniej prefabrykatów i elementów konstrukcyjnych. Fundamenty, choć mało widoczne, mało efektowne, zajęły ok 30 % czasu w stosunku do budowy całego dworca.
W trzecim tygodniu września na placu budowy pojawiły się dźwigi, rozpoczęło się stawianie słupów konstrukcyjnych i elementów mocowych, na których wzniesie się cały obiekt. Inwestycję realizuje na tym etapie kilka firm wykonawczych wyłonionych w drodze przetargu. Są to: Pekabex S.A. z Poznania, która odpowiada z prefabrykowaną konstrukcję dworca, Zeman Hale-Dachy-Fasady Sp. z o.o. odpowiedzialna za projektowanie i wykonanie dachu. Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych prowadzi nieprzerwanie prace fundamentowe pod dworcem i parkingiem.
Na obecnym etapie inwestycji, równolegle z budową trwają także prace projektowe uwzględniające przyszły, większy niż dotąd ruch rowerowy w okolicach nowego dworca i centrum handlowego. Przy budowie nowego centrum komunikacyjnego ( dworca kolejowego, PKS wraz z galerią handlową) inwestor TriGranit Development Corporation uwzględnił także szereg udogodnień dla rowerzystów. W planowanym, nowym układzie komunikacyjnym, który powstanie od strony wschodniej (dzisiejszy dworzec PKS, ul. Przemysłowa) umożliwiając dojazd do nowego dworca autobusowego i galerii handlowej powstaną wydzielone ścieżki rowerowe. Pod Mostem Dworcowym zbudowany zostanie nowoczesny Parking Rowerowy. Parking ma być częścią istniejącego już w Poznaniu systemu komunikacji rowerowej i działających (np. końcówka Pestki) wypożyczalni rowerów. Cały budowany obiekt stara się uzyskać Certyfikat Breeam (ekologiczny), co powoduje, że inwestor uwzględnia przyjęcie większej ilości rowerów tj. miejsc postojowych dla rowerzystów, co ważne, nie tylko dla podróżnych i gości, ale także dla pracowników dojeżdżających do pracy w nowym Centrum rowerem. Na wysokości siedziby Automobilklubu Wielkopolski do obiektów zbudowane zostanie nowe, szerokie przejście podziemne z wydzielonym przejazdem dla rowerzystów. Wszelkie udogodnienia dla rowerzystów powstaną w drugim etapie realizacji inwestycji, a więc po Euro 2012. Obecnie trwają jeszcze szczegółowe prace projektowe.
Cały czas trwają negocjacje z najemcami przyszłej galerii handlowej, która ma powstać w drugim etapie tj. do końca 2013 roku. Ponad 60 % z liczącej ok. 60 tys. metrów kwadratowych powierzchni zostało już wstępnie skomercjalizowane, podpisano listy intencyjne lub umowy z przedstawicielami znanych, popularnych sieci handlowych i gastronomicznych.
Zdjęcie pochodzi z Face Media Sp. z o.o.
Zdjęcie pochodzi z Face Media Sp. z o.o.
Zdjęcie pochodzi z Face Media Sp. z o.o.