Jakich mieszkań szukają poznaniacy?

Jakich mieszkań szukają poznaniacy?

Poznań
REKLAMA

Rynek mieszkaniowy w stolicy Wielkopolski ma dużą konkurencję położoną zaraz za granicami miasta, poszukujący nie mają jednak na co narzekać. Mogą oni znaleźć tu bogatą ofertę mieszkaniową w atrakcyjnych cenach. Jak wygląda droga mieszkańców Poznania do znalezienia własnego „M”, jakimi kryteriami się kierują i dlaczego wybrali rynek pierwotny?

 

Poznaniacy szukają mieszkania przez Internet

Na początku zobaczmy, w jaki sposób poznańscy respondenci szukają mieszkania lub domu.  W porównaniu do ogółu badanych, mieszkańcy stolicy Wielkopolski bardziej doceniają in­formacje umieszczane na stronach internetowych deweloperów (60% wobec 45%). Znaczny odsetek ankietowanych stawia także na strony internetowe biur/agencji (38% w stosunku do 32%) oraz wizyty bezpośrednio u deweloperów (37%, podobnie jak dla ogółu). Część z nich polega również na opinii znajomych i rodziny (25%). Z kolei zdecydowanie rzadziej niż w innych miastach ankietowani wspominają o ofertach zamieszcza­nych w gazetach (6% wobec 17%). 

 

Najczęściej wykorzystywane źródła informacji podczas poszukiwania mieszkania/domu

Co jest najistotniejsze dla mieszkańców Poznania przy poszukiwaniu własnego „M”? I czym wyróżniają się na tle mieszkańców innych miast? Według właścicieli mieszkań biorących udział w badaniu, najważniejszym czynnikami wyboru są cena i lokalizacja, opowiedziało się za nimi 58% i 55% ankietowanych. W następnej kolejności wybierane były powierzchnia mieszkania (29%) i liczba jego pokoi (24%). W Poznaniu w porównaniu do ogółu przywiązuje się większą wagę do możliwości parkingowych (9% wobec 7% dla ogółu). Z kolei dla poznańskich respondentów mniejsze znaczenie ma to, czy nieruchomość dysponuje balkonem (6% w stosunku do 15%) oraz z jakiego rynku (pierwotnego czy wtórnego) pochodzi mieszkanie (17% do 22%).

 

Najważniejsze kryteria wyboru mieszkania/domu w kategorii „lokalizacja”

Z uwagi na złożoność kryterium „lokalizacja”, zobaczmy teraz, jakie konkretnie czynniki są najistotniejsze dla poszukujących mieszkania w stolicy Wielkopolski. Wyniki badania wykazują, że ankietowani kierują się zbliżonymi kryteriami wyboru do mieszkańców pozostałych miast. Wśród elementów wchodzących w skład kategorii „lokalizacja” najważniejsza jest komunikacja. Podobny odsetek osób opowiedział się za dojazdem samochodem (40%, analogicznie jak ogół badanych) i środkami transportu publicznego (39% wobec 40%). Właściciele cenią sobie również położenie w mieście, ale nie bezpośrednio w jego centrum. Z drugiej strony mniejszą wagę przywiązywali do bliskości terenów zielonych (28% do 32% dla ogółu) oraz sklepów i urzędów (15% wobec 22%).

W stolicy Wielkopolski można znaleźć osiedla mieszkaniowe spełniające najistotniejsze kryteria lokalizacyjne poznaniaków. Przykładem jest inwestycja Maraton Gardens zlokalizowana w bliskiej odległości od Starego Rynku.

- Maraton Gardens łączy w sobie zarówno świetną lokalizację, jak i ciszę podmiejskiego osiedla. Dzięki dużej dostępności terenów zielonych mieszkańcy mogą cieszyć się spokojem oraz bezpośrednią bliskością do centrum Poznania – zaznacza Eliza Danielak z Grupy Emmerson S.A.

 

Poznań wybiera rynek pierwotny

REKLAMA

Poznańscy ankietowani w większości (60% w stosunku do 55% ogółu) nie inte­resowali się nieruchomościami, które miały wcześniej innych właścicieli, czyli pochodziły z rynku wtórnego. Szukali jedynie nowych mieszkań lub domów. Z kolei jedynie 2% respondentów od początku swoich poszukiwań było zdecydowanych na rynek wtórny, co jest bardzo niskim wynikiem w porównaniu do innych miast (12%). Poznań na tle ogółu wyróżnia się również wysokim odsetkiem osób, dla których było obojętne, czy ich przyszłe mieszkanie/dom będą nowe czy może „używane” (13% wobec 9%).

 

Rynek wtórny czy pierwotny? Preferencje i rozważania właścicieli

Gdy już wiemy, że właściciele mieszkań w Poznaniu koncentrowali się głównie na rynku pierwotnym, sprawdźmy, czy poleciliby dewelopera, od którego kupili mieszkanie. Wśród analizowanych miast poznańscy respondenci nie oceniają swojego dewelopera najsłabiej, choć osiągnięty wynik nie należy także do najwyższych. Wskaźnik Net Promoter Score (lojalności i zadowolenia klienta) wynosi 33%. Agata Polińska z serwisu Otodom.pl jest zdania, że nie jest to satysfakcjonujący wynik, patrząc na to, jaki potencjał ma rynek mieszkaniowy w Poznaniu i jak duża liczba zainteresowanych klientów zawęża swoje poszukiwania jedynie do rynku pierwotnego.

 

Główne powody zadowolenia/niezadowolenia z dewelopera

Na ocenę deweloperów przez poznańskich respondentów złożyło się wiele czynników. Wśród najczęściej wymienianych znalazł się m.in. brak jakichkolwiek problemów (45%) czy dotrzymywanie umówionych terminów (38%). W porównaniu do opinii ankietowanych z innych miast, częściej podkreślali oni kompetencję pracowników (31% w stosunku do 22%) oraz wywiązywanie się z zobowiązań (30% wobec 25% ogółu). Przedstawiciele Działu Badań i Analiz należącego do Grupy  Emmerson zauważają jednak, że deweloperów działających na rynku mieszkaniowym w Poznaniu charakteryzuje zdecydowanie mniejsza skłonność do kompromisów, czy to w przypadku indywidualnego podejścia do klienta (11% w stosunku do 22%) , czy w kwestii możliwości negocjacji cen (15% wobec 18%).

 

Nowe mieszkanie znaczy lepsze

Mieszkańcy Poznania znacznie bardziej niż ankietowani z pozostałych miast cenią sobie w rynku pierwotnym to, że w mieszkaniu/domu wszystko jest nowe (44% w stosunku do 38%). Nie bez znaczenia jest dla nich również możliwość samodzielnego decydowania o wystroju wnętrz (42% wobec 33% ogółu) oraz to, że budynek nie wymaga remontów (38% do 35%). Poznańscy respondenci większą uwagę przywiązywali także do nowoczesnej infrastruktury tj. winda, miejsca dla rowerów (28% wobec 20%). Natomiast w porównaniu do ogółu, w mniejszym stopniu przekonuje ich estetyka budynków oraz nowoczesne rozwiązania architektoniczne (15% w stosunku do 28%). W odniesieniu do innych miast ankietowani rzadziej wspominali także o niższych kosztach transakcyjnych (6% do 13%) i łatwości sprzedaży mieszkania (3% wobec 11%).

 

 

 

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA