„Mieszkanie dla Młodych” to temat systematycznie pojawiający się w mediach. Program, pomimo zróżnicowania rynku nieruchomości, zorientował deweloperów na klienta młodego. Co zaś z osobami chcącymi zakupić mieszkanie bez rządowego wsparcia?
Limity cenowe „MdM” na IV kwartał roku wynoszą dla Poznania 5915,80 zł za mkw., podczas gdy średnia cena za mkw. powierzchni użytkowej w ciekawej lokalizacji to wydatek przeszło 6 000 zł. Atrakcyjnych mieszkań objętych dofinansowaniem jest wobec tego niewiele. Ograniczona jest także liczba osób mogących się o nie ubiegać. Co deweloperzy oferują w Poznaniu tym klientom, którzy nie kwalifikują się do rządowego programu bądź go nie potrzebują?
Poznaniacy coraz bardziej cenią sobie życie w spokojnej części miasta, dobrze skomunikowanej z centrum. Istotnym elementem z punktu widzenia potencjalnych nabywców jest także bliskość terenów zielonych i rekreacyjnych. Stąd też wzrasta popularność takich dzielnic jak Nowe Miasto, Dębiec, Grunwald, Jeżyce. W obrębie ostatniej w bieżącym roku został zrealizowany I etap inwestycji Nowe Ogrody. Jak przyznaje Marlena Zapalska ze spółki Proxin Ogrody, nabywcami mieszkań w tej części miasta są często osoby starsze i rodziny z dziećmi, dla których ważny jest wysoki standard, bezpieczeństwo i komfort. – Przybywa także klientów gotówkowych i inwestujących w miejskie nieruchomości, mających wysokie oczekiwania względem budynku oraz jego otoczenia – dodaje Zapalska. Nie każdy nabywca jednakże może pozwolić sobie na pozyskanie dofinansowania w ramach programu „MdM”. Niewątpliwie, oprócz udogodnień i infrastruktury, dla klientów ważny jest także aspekt cenowy. W związku z tym do oferty Nowych Ogrodów został jesienią wprowadzony rabat na zakup mieszkania. Ceny za mkw. wynoszą od 5905 do 6524 zł. Ich wysokość jest zależna m.in. od kondygnacji oraz przynależności tarasu, balkonu bądź ogródka. Większość dostępnych w ofercie mieszkań to lokale dwu- i trzypokojowe. – Dzięki obniżce cen nasi klienci mogą oszczędzić do 20 tysięcy złotych – stwierdza M. Zapalska.
Powstanie programu „Mieszkanie dla Młodych” zorientowało deweloperów na klienta młodego. Niemniej jednak rynek i jego uczestnicy są silnie zróżnicowani. Jak dopowiada Ewa Jaszcz z biura sprzedaży Proxin Ogrody, złożoność oferty Nowych Ogrodów to odpowiedź na oczekiwania różnych grup klientów. Kompleksowy charakter inwestycji, a także perspektywiczne plany dalszego rozwoju osiedla są przecież ważne zarówno z punktu widzenia klienta indywidualnego, jak i biznesowego.