[śląskie] Tychy: Praca przy DK-1 wrze. 8 tys. ton nowego asfaltu

RynekInfrastruktury
We wtorek w południe na około 300-metrowym odcinku ul. Beskidzkiej w Tychach została wprowadzona tymczasowa zmiana organizacji ruchu. Kierowcy jadący w stronę Bielska – Białej pojadą po krótkim odcinku nowego asfaltu. Trwają też prace bitumiczne na kilku innych odcinkach. Od 15 kwietnia na DK-1 wyłożono ponad 8 tys. ton nowego asfaltu.
Zmiana polega na rozdzieleniu ruchu na odcinku między ul. Przemysłową a łącznicą przed wiaduktem nad al. Piłsudskiego. Oznacza to, że kierowcy jadący w stronę Bielska – Białej będą mogli poruszać się po krótkim, ale świeżo zaasfaltowanym odcinku DK-1. Zmiana nie jest duża i z całą pewnością ruch w tym miejscu jeszcze się zmieni.


Na tym etapie roboty drogowe zakończono na odcinku od ul. Przemysłowej do ul. Sikorskiego. Wylana została tutaj druga z trzech warstw masy asfaltowej, po czym maszyny zostały przerzucone na odcinek od granicy lasu do węzła z S1. Wszystko dlatego, że zanim będzie możliwe ułożenie trzeciej i ostatniej warstwy asfaltu, konieczne jest sprawdzenie receptury masy w laboratorium.


Równocześnie prowadzone są też prace kanalizacyjne od węzła S1 do węzła Wartogłowiec. Połowa podbudowy mineralnej, czyli ostatniej warstwy podkładu przed wylewaniem asfaltu została ułożona również na odcinku od węzła Wartogłowiec do ul. Edukacji.


Pogoda wreszcie sprzyja, dlatego prace bitumiczne prowadzone są ciągle od 15 kwietnia. Polimex-Mostostal, główny wykonawca prac modernizacyjnych przy „jedynce", podliczył, że od tego czasu wylano już ponad 8 tys. ton nowego asfaltu.


Trzeba jednak pamiętać, że poza pracami drogowymi, wciąż prowadzone są roboty przy wiaduktach. Wykończeniowe przy tym nad torami PKP i rozbiórkowe przy wiadukcie nad al. Piłsudskiego.


Z ilu warstw składa się konstrukcja modernizowanej „jedynki"? 86 centymetrów – tyle wynosi grubość sześciu warstw, które składają się na konstrukcje nawierzchni przebudowywanej ul. Beskidzkiej.


Najniższa warstwa to 15 centymetrów gruntu stabilizowanego cementem. Na niej zawijana jest geosiatka, która wzmacnia podłoże, a także wpływa na trwałość nawierzchni. Dopiero na tak przygotowanym podłożu można wyłożyć drugą warstwę, czyli 20 cm kruszywa stabilizowanego mechanicznie.


Na nim ponownie zawijana jest geosiatka, a następnie układa się 20 centymetrów podbudowy pomocniczej z kruszywa łamanego. Te warstwy stanowią „podkład", na którym można ułożyć asfalt. W wypadku DK-1 są to trzy warstwy bitumiczne, czyli podbudowa zasadnicza (18cm), warstwa wiążąca (9 cm) oraz warstwa ścieralna – 4 cm.