Nowe perony, przejście pod torami z windą na stacji Olkusz zapewnią lepszy poziom obsługi podróżnych i ułatwią komunikację. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za blisko 110 mln zł netto na wykonanie robót dla przebudowy olkuskiej stacji kolejowej. Finansowanie zapewniono ze środków budżetu państwa.
Stacja Olkusz jest na trasie kolejowej nr 62 Tunel – Sosnowiec. Dzięki jej przebudowie w ramach inwestycji PLK S.A., pasażerowie zyskają nowe standardy w podróżach regionalnych i dalekobieżnych, m.in. w stronę Sędziszowa i Krakowa oraz Katowic.
– Inwestycje, prowadzone w ramach Krajowego Programu Kolejowego zapewniają podniesienie standardów na polskiej kolei. Lepsza dostępność, komfort obsługi pasażerów oraz krótsze, sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże, to efekty konsekwentnie realizowanych przedsięwzięć w każdym regionie, w tym w Małopolsce – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Kolejowa stacja w Olkuszu, to kolejna stacja w Małopolsce, która zmieni się korzystnie dla podróżnych. Będzie w standardzie, podobnym do innych, zmodernizowanych, a także nowych obiektów na sieci kolejowej, zapewniających lepszą dostępność do kolei i komfort obsługi wszystkich podróżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na stacji Olkusz, wybudowane zostaną dwa nowe perony o długości 400 i 500 metrów. Nowe obiekty wyposażone będą w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych dla osób niedowidzących i słabo widzących. Istotnym udogodnieniem, zwłaszcza dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będzie przejście pod torami, wyposażone w windę. Bezkolizyjne przejście, zastąpi dotychczasową kładkę dla pieszych. Dzięki temu zwiększy się dostępność na stacji i komfort podróżowania koleją.
Ponadto, inwestycja PLK S.A. obejmie kompleksową przebudowę pięciu torów wraz z siecią trakcyjną oraz modernizację urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych oraz sterowania ruchem kolejowym.
Stacja w Olkuszu będzie dostosowana do nowych możliwości rozwoju kolei, m.in. w ramach CPK. W przyszłości będzie pełnić ważną rolę przesiadkowego węzła komunikacyjnego.
Umowę na zlecenie PLK S.A. za blisko 110 mln zł netto zrealizuje firma Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o. Zakończenie prac planowane jest do końca 2025 roku.
Standard trasy kolejowej Tunel – Sosnowiec zwiększa się dzięki inwestycjom sukcesywnie realizowanym od 2016 r. ze środków budżetu państwa w ramach projektu wartego ponad 426 mln zł mln zł netto: „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”. Podróżni zyskali lepszą dostępność i poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie. Prace zapewniły sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy z Małopolski na Górny Śląsk.
Zrealizowane prace na linii Tunel – Sosnowiec w latach 2016-2023 r. w granicach woj. małopolskiego, są warte 298 mln zł netto. Na trasie od strony woj. śląskiego, wykonano roboty o wartości ponad 115 mln zł netto.
W ramach przedsięwzięcia, prowadzonego przy wsparciu Rządowego Programu Przystankowego, w 2022 r. wybudowano i udostępniono podróżnym dodatkowy przystanek Wolbrom Zachodni, który zwiększył dostęp mieszkańców do kolei.
Źródło: PKP PLK S.A.