W połowie grudnia ubiegłego roku zapadła decyzja w sprawie przyznania środków z funduszu europejskiego na budowę portu jachtowego w Szczecinie. Składająca się z trzech etapów inwestycja ma zostać zrealizowana do końca 2020 roku. Prace jeszcze się nie rozpoczęły, a już pojawiły się pierwsze problemy. Budowa nie rozpocznie się zgodnie z terminem, ponieważ na drodze stanęła ustawa o ochronie przyrody.
Port jachtowy ma powstać na Wyspie Grodzkiej naprzeciwko Wałów Chrobrego. Autorem koncepcji architektonicznej jest Pracownia Architektury Łukasz Podczaszy. Po ukończeniu obiektu przy pomostach pomiędzy Wyspą Grodzką a Łasztownią będzie mogło cumować około 150 jachtów. Pierwsze dwa etapy inwestycji przygotowywane są głównie pod kątem zawodów regatowych The Tall Ships Races, które odbędą się w Szczecinie w 2013 roku. Pomysły na przestrzenno-architektoniczne zagospodarowanie tego obszaru pojawiły się w 2009 roku, ale nie było wówczas pieniędzy na ich realizację. Teraz, gdy miastu udało się już pozyskać niezbędne dofinansowanie w poprzek całemu przedsięwzięciu stanęła ustawa o ochronie przyrody.
Jak się bowiem okazuje na rozpoczęcie prac nie zgadzają się ekolodzy, ponieważ ich rozpoczęcie wiąże się z koniecznością wycięcia wszystkich drzew i krzewów, które rosną na Wyspie. Znajdują się wśród nich m.in. ponad 100-letnie kasztanowce, dęby i brzozy. Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska już w połowie listopada 2011 roku wydał decyzję zezwalającą na usunięcie rosnących na Wyspie roślin. Problemem jest jednak to, że nie odbyły się w tej sprawie konsultacje społeczne z czym nie zgadzają się tutejsi ekolodzy. Przetarg na wycinkę drzew i krzewów zaplanowano na 4 stycznia 2012 roku i jeżeli nie zostanie zrealizowany to cały proces może zostać wstrzymany. Powodem wstrzymania budowy może być treść ustawy o ochronie przyrody, w której jest jasno napisane, że w okresie od 1 marca do 15 października zabrania się niszczenia ptasich gniazd i siedlisk, które znajdują się na wielu drzewach porastających wyspę.
Na rozpoczęciu inwestycji w terminie najbardziej zależy żeglarzom, którzy chcą znaleźć kompromis pomiędzy pozostawieniem na wyspie najpiękniejszych okazów drzew i rozpoczęciem budowy ważnej dla szybkiego rozwoju bazy turystycznej w mieście.
mk