Czy z mapy Warszawy znikną trzy znane i duże obiekty handlowe? Od dwóch lat firma Atrium European Real Estate Limited, właściciel kilku centrów handlowych w stolicy, próbuje przekonać warszawski ratusz do wydania zgody na zmianę zagospodarowania przestrzennego działek, na których stoją dziś trzy należące do tej firmy centra handlowe.
Atrium zamierza wyburzyć istniejące budynki a w ich miejscu wybudować nowe osiedla mieszkaniowe. W ramach nowych inwestycji przywidziano również mniejsze powierzchnie handlowe a także biura. Jednak żeby zrealizować swoje plany potrzebuje zmiany obowiązujących dziś dla działek na których stoją trzy centra handlowe - miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Stare obiekty handlowe mają zniknąć, bo jak podkreślają przedstawiciele Atrium - budynki są stare i nie przyciągają klientów.
Zniknąć miałyby następujące warszawskie centra handlowe: Reduta przy Al. Jerozolimskich, Targówek przy Głębockiej i King Cross przy Jubilerskiej. Atrium ma już opracowane przez pracownie architektoniczne koncepcje przekształcenia tych terenów ale rozmowy z urzędnikami miasta wciąż się przeciągają Co jednak istotne, ratusz nie jest pomysłom Atrium przeciwny.
Jak informują przedstawiciele Atrium wszystkie te centra handlowe są już przestarzałe i nie odpowiadają potrzebom dzisiejszych klientów. Są za duże jak na aktualne trendy panujące w handlu a same zakupy robi się w nich mało komfortowo. W dodatku np. Reduta sąsiaduje jeszcze z innym centrum handlowym, znajdującym się drugiej stronie ulicy, więc potok kupujących dzieli się między te dwa konkurujące ze sobą obiekty. Dla Atrium równie ważny jest aspekt finansowy. W Warszawie aktualnie brakuje działek pod realizację dużych projektów mieszkaniowych, a przy obecnych cenach na rynku inwestor może osiągnąć z budowy budynków mieszkalnych znacznie więcej niż z posiadania dwukondygnacyjnego, przestarzałego centrum handlowego, wokół którego parkingi zabierają setki metrów kwadratowych cennej powierzchni, na której można zbudować wiele lokali mieszkalnych.
Co więc planuje zrobić Atrium w celu uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia tych atrakcyjnych terenów na Targówku, Pradze Południu i Ochocie na cele mieszkalne?
Inwestor zastanawiał się nad działaniem w trybie specustawy mieszkaniowej. Jednak ma ona pewne ograniczenia: można z niej korzystać tylko i wyłącznie dla projektów, w których handel zajmie do 20 proc., a 80 mieszkania. 20 proc. to jednak za mało. Atrium potrzebowało 40 do 60 proc., może 50 do 50.
Jak informuje szefowa biura architektury warszawskiego ratusza, z trzech zaproponowanych przez Atrium lokalizacji, największe szanse na wyburzenie ma Reduta, gdyż znajduje się najbliżej miasta. W tym przypadku przeznaczenie 40 proc. tego terenu na mieszkania byłoby według przedstawicielki stołecznego ratusza bardzo zasadne. Dałoby się to osiągnąć pod obowiązującym aktualnie studium. Miasto chce w przyszłym roku zaproponować przystąpienie do prac nad planem dla terenu na którym stoi centrum handlowe Reduta. Pozostałe dwie lokalizacje czyli Targówek przy ul. Głębockiej i King Cross przy ul. Jubilerskiej powinny zaczekać na nowe studium.
REDUTA
Atrium Reduta, dawniej centrum handlowe Reduta – centrum handlowe znajdujące się przy Alejach Jerozolimskich 148 w dzielnicy Ochota w Warszawie. Centrum zostało otwarte w 1999. Jest zlokalizowane naprzeciwko centrum handlowego Blue City. W 2003 obiekt zajmował ok. 105 tys. mkw. W 2004 centrum zostało powiększone o 11 tys. mkw.
W 2020 w Atrium Reduta funkcjonowało min. ponad 100 sklepów, siedem restauracji, punkty usługowe, klub fitness i kino. Znajdują się one na dwóch kondygnacjach.
TARGÓWEK
Atrium Targówek, dawniej Centrum Handlowe Targówek – centrum handlowe znajdujące się przy ul. Głębockiej 15, w dzielnicy Targówek w Warszawie.
Obecnie centrum zajmuje powierzchnię 78 000 mkw. (wraz z parkingiem 100 000 mkw.), z czego 53 000 mkw. to powierzchnie handlowe. Parking strzeżony może pomieścić 60 samochodów, a niestrzeżony 2000 (przy pełnym obłożeniu 2900).
Atrium Targówek jest obecnie największym wielobranżowym centrum tego typu w prawobrzeżnej Warszawie (porównywalnej wielkości jest jedynie stworzony przez sieć IKEA Park Handlowy Targówek).
W 2020 w centrum działało m.in. 130 sklepów i lokali usługowych, 11 restauracji, 7 kawiarni, 12-salowe kino Multikino i klub fitness.
KING CROSS PRAGA
Centrum Handlowe King Cross Praga zostało otwarte w 1996 roku na Pradze Południe przy ul. Jubilerskiej 1/3 jako pierwsze centrum prawobrzeżnej Warszawy i jedno z pierwszych w stolicy. W latach 1999-2000 centrum przeszło rozbudowę, co spowodowało zwiększenie rozmiaru galerii handlowej. W wyniku rozbudowy powstała galeria zewnętrzna, której sklepy dodatkowo poszerzyły ofertę King Cross Praga. Obecnie powierzchnia całego centrum wynosi ok. 27 tys. mkw., z czego znaczna część zajmuje hipermarket Auchan. W King Cross Praga znajduje się 70 punktów usługowo-handlowych.