Praca 24 godziny na dobę, węzeł betoniarski na budowie i łączenie różnych technologii – to m.in. dzięki temu trzy hektary placów manewrowo-składowych w Porcie Gdyni już są gotowe do użytku. Jak tak dalej pójdzie nawierzchnia placów o łącznej powierzchni 18 ha zostanie ukończona jeszcze w tym roku.
– Zakres naszych prac obejmuje wykonanie dwóch placów o nawierzchni betonowej o łącznej powierzchni 180 tys. mkw. Obecnie stan zaawansowania robót wygląda tak, że podbudowy zostały wykonane w 100 procentach, a nawierzchnie w 50 procentach – mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z firmy NDI, która jest generalnym wykonawcą tej inwestycji. – Pozostały nam do wykonania część prac nawierzchniowych i brukarskich oraz roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie i ogrodzenie.
Satysfakcji z tak szybkiego postępu prac nie kryje inwestor, który lada moment będzie mógł wykorzystywać nową przestrzeń, a to z kolei pozwoli na dalszy rozwój Portu Gdynia.
– Jesteśmy zadowoleni, że w okresie mniej więcej połowy czasu na realizację tego projektu, generalny wykonawca oddaje nam do użytkowanie pierwszą, trzyhektarową część, tym samym znacznie wybiegając poza harmonogram. Dzięki temu już wkrótce będziemy mogli zaoferować te place naszym klientom, zwiększając przychody spółki – mówi Jacek Sadaj, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. – Gdynia jest częścią transeuropejskiej sieci transportowej, dlatego kładziemy bardzo duży nacisk na rozwój połączeń intermodalnych, które będą realizowane w tej części portu.
Budowane przy ul. Logistycznej place są konstrukcji betonowej. Mają grubość 45 centymetrów.
– Posiadają nośność 20 ton na metr kwadratowy, dzięki czemu umożliwiaj składowanie kontenerów do wysokości sześciu warstw oraz ładunków wielkogabarytowych – mówi Małgorzata Kalaczyńska, dyrektor ds. technicznych Morskiego Portu Gdynia S.A.
Nawierzchnia placu jest układna w jednej warstwie, z betonu zbrojonego włóknami. Dodatkowo płyty betonowe są dyblowane we wszystkich kierunkach. Choć inwestycja idzie wyjątkowo sprawnie, nie należy wcale do najłatwiejszych.
REKLAMA
– Największym wyzwaniem, oprócz zapewnienia ciągłości dostaw materiału do produkcji 80 tys. m3 betonu w tak krótkim czasie, jest pogoda. Układnie nawierzchni betonowej wymaga bowiem zachowania wysokiego reżimu technologicznego – podkreśla Sylwia Rogall, dyrektor projektu NDI.
I dodaje, że postęp robót jest tak szybki, dzięki pracy 24 godziny na dobę, ustawieniu węzła betoniarskiego na placu budowy i połączeniu różnych technologii układania nawierzchni.
Według wykonawcy, jeśli uda się utrzymać obecne tempo prac, wszystkie roboty nawierzchniowe na 18 hektarach placów składowych zostaną zakończone jeszcze w tym roku.
W ramach budowy placu nr 1 wykonano także odwodnienie liniowe oraz przebudowa i budowa uzbrojenia podziemnego i nadziemnego, tj. wykonanie sieci kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikiem retencyjnym, sanitarnej, wodociągowej, a także roboty elektroenergetyczne i telekomunikacyjne.
Do wykonania pozostało ustawienie ogrodzenia, budowa pomostów dla kontenerów chłodniczych oraz przepompownia wody pożarowej. Podobny zakres prac dotyczy placu nr 2. Dodatkowo będzie tam trzeba wybudować drogi dojazdowe od ul. Logistycznej.
Wartość robót objętych umową to około 70,7 milionów złotych netto.
Place składowe w centrum logistycznym na zapleczu Portu Gdynia to ostatnie niezagospodarowane tereny będące w zasobach spółki.
Źródło: Port Gdynia S.A.