Ulica Chmielna w centrum Warszawy przejdzie zieloną metamorfozę [WIZUALIZACJE]

Orzech

Niemal sto drzew, liczne klomby z krzewami i bylinami oraz kilkadziesiąt ławek – tak w przyszłym roku będzie wyglądać ul. Chmielna. Warszawa przygotowuje ogłoszenie przetargu na remont zdegradowanego dziś deptaka, który dzięki gruntownej modernizacji stanie się miejscem spotkań, spacerów i wypoczynku.

Dlatego Zarząd Terenów Publicznych m.st. Warszawy przygotował projekt modernizacji ulicy, który zyskał przychylność Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Dzięki wypracowanemu porozumieniu Chmielna zyska – już za kilkanaście miesięcy – nowy wygląd i funkcję zielonego deptaka obsadzonego drzewami i krzewami oraz wyposażonego w ławki.

– Zieleń miejska zmieni wygląd Chmielnej, poprawi jej atrakcyjność – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy. – Chmielna, jeszcze 20-30 lat temu będąca wizytówką stolicy, przy której znajdowały się najdroższe lokale handlowe i usługowe, aktualnie postrzegana jest dziś jako miejsce zdegradowane i nieatrakcyjne, a zrealizowany w latach 90. remont ulicy, przekształcającej ją w przestrzeń pieszą, nie przetrwał próby czasu. Przywracanie blasku ulicom handlowym musi rozpocząć się od zmiany przestrzeni publicznej. Jednym z elementów nowego pomysłu na Chmielną była zieleń miejska, która zmieni wygląd ulicy, poprawi jej atrakcyjność – dodaje zastępca prezydenta m.st. Warszawy.

– W minionych latach panowała teoria, że zieleń i zabytki się wykluczają, są dla siebie wrogami. To był błąd. Dziś wprowadzanie drzew i krzewów w zespoły zabytkowe to oczywistość. Tak robimy na Mazowszu, tak będzie również na ulicy Chmielnej, która – po latach destrukcji – wymaga zieleni, która stanowi oprawę dla zabytków – mówi prof. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Przyjazne środowisku

Projekt modernizacji Chmielnej zakłada m.in. wymianę nawierzchni ulicy – kostkę betonową zastąpią płyty granitowe, ale wykorzystana zostanie dotychczasowa podbudowa. Wyremontowane zostaną elementy małej architektury: murki, donice z zielenią, ławki (przy kinie Atlantic i skwerze Bukinistów) oraz słupki wygrodzeniowe. Łącznie na Chmielnej znajdą się 64 szt. różnego rodzaju elementów "umeblowania" – krzeseł miejskich, ławek i ław wielkoprzestrzennych. Na skwerku przy Kinie Atlantic powstanie mała fontanna.

– Wprowadzimy – niemal nieobecną aktualnie – zieleń. Wzdłuż ulicy pojawią się szpalery drzew uzupełnione krzewami. Zaplanowaliśmy nasadzenie 95 drzew na Chmielnej i – dodatkowo – 38 na Brackiej. A także 9,5 tys. krzewów i 8,5 tys. bylin. Lokalizacja drzew została dobrana tak, aby nie przesłaniać istotnych elementów elewacji budynków oraz umożliwić funkcjonowanie ogródków gastronomicznych. Uwzględnimy zmiany klimatyczne w kontekście retencyjności zieleni miejskiej – drzewa i krzewy na Chmielnej absorbować będą wodę opadową – mówi Renata Niewitecka, przewodnicząca Komisji Ochrony Środowiska Rady m.st Warszawy.

Poprawa jakości i zieleni obejmować będzie także tereny skwerów przylegających do ulicy.

Dla pieszych i rowerzystów

Na Chmielnej wyremontowane zostanie oświetlenie – stare latarnie zastąpią nowe ledowe. Skorzystają również rowerzyści – wszystkie rozwiązania geometryczne na całym obszarze opracowania uwzględniać będą rozwiązania dla ruchu rowerowego. Uregulowana zostanie kwestia parkowania i wjazdu na Chmielnej, która wpływa na negatywny sposób postrzegania tej przestrzeni. Dotyczy to głównie ruchu samochodów dostawczych oraz samochodów aktualnie blokujących połączenie z pasażem Wiecha.

– Wszystkie zmiany na Chmielnej wpisują się w projekt Nowego Centrum Warszawy, którego jednym z elementów jest pobliski i zmodernizowany w zeszłym roku tzw. Plac Pięciu Rogów – dodaje Michał Olszewski.

Terminy prac

Zarząd Terenów Publicznych m.st. Warszawy przygotowuje obecnie przetarg na remont Chmielnej, który ogłoszony zostanie w kwietniu. Pracodawca zostanie wybrany do końca czerwca. Rozpoczęcie robót planowane jest najpóźniej w sierpniu, a zakończenie – w zależności od warunków zimowych, które mogłyby czasowo wstrzymać roboty, ale także w zależności od etapowania robót i konieczności utrzymania stałej komunikacji do posesji – maksymalnie do końca maja 2024 roku.

Źródło: Urząd m.st. Warszawy