Sejm przyjął przed świętami nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, która ma umożliwić wznowienie prac przy tunelu średnicowym w Łodzi. Inwestycja od ponad roku jest zablokowana po częściowym zawaleniu się kamienicy przy al. 1 Maja. Nowe przepisy mają dać PKP PLK narzędzia do wykupu nieruchomości i aktualizacji decyzji lokalizacyjnych, co — jak podkreślają przedstawiciele spółki — jest warunkiem kontynuacji prac
Sejm odblokowuje inwestycję. Teraz decyzja należy do prezydenta
Sejm przyjął senacki projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Za głosowało 246 posłów, przeciw było 2, a 171 wstrzymało się od głosu.
Nowe przepisy mają umożliwić kontynuowanie budowy linii kolejowych w sytuacjach, których nie dało się przewidzieć na etapie wydawania decyzji lokalizacyjnej — takich jak katastrofa budowlana czy konieczność wyburzenia obiektów.
Ustawa czeka teraz na podpis prezydenta Karola Nawrockiego.
Tunel średnicowy w Łodzi od roku stoi. Mieszkańcy wciąż poza domami
Drążenie tunelu średnicowego w Łodzi zatrzymało się we wrześniu 2024 r., gdy zawaliła się część kamienicy przy al. 1 Maja. Od tego czasu 250 mieszkańców trzech budynków przebywa w hotelach, u rodzin lub w wynajętych mieszkaniach. Wykonawca ponosi z tego tytułu koszt ok. 2 mln zł miesięcznie.
Problemem okazał się brak zgody wszystkich właścicieli lokali na wzmocnienie budynków. W praktyce jedna osoba mogła zablokować całą inwestycję.
Przedstawiciel PKP PLK, Marcin Mochocki, tłumaczył w rozmowie z „Pulsem Biznesu”: – "Obecnie nie ma przepisów pozwalających na aktualizację decyzji lokalizacyjnych umożliwiających wyburzenie kamienic stojących nad budowanymi tunelami czy wywłaszczanie mieszkańców, a nowelizacja na to pozwoli."
Wykup mieszkań po cenie „jak za nowe”. Co zmienia ustawa?
Nowe przepisy umożliwią inwestorowi wykup mieszkań lub domów zagrożonych zawaleniem po wartości odtworzeniowej, bez uwzględnienia stopnia zużycia.
Jak podaje „Puls Biznesu”: – "Mówiąc w uproszczeniu, za lokal w starej kamienicy mieszkańcy mogą dostać zapłatę niemal jak za nowy, co ułatwi im nabycie nowego lokum".
To rozwiązanie ma ułatwić porozumienie z mieszkańcami i przyspieszyć wznowienie prac.
PKP PLK po przejęciu nieruchomości będzie mogła:
• wyburzyć zagrożone budynki,
• sprzedać grunt,
• a nawet prowadzić działalność deweloperską.
Odszkodowania dla łodzian. Nawet 12 tys. zł za metr
Autor ustawy, senator Krzysztof Kwiatkowski, podkreśla, że nowe przepisy mają chronić mieszkańców.
– "Według wstępnych wyliczeń wartość odtworzeniowa może dawać nawet około 12 tys. zł za metr. To propozycja niezwykle interesująca z punktu widzenia mieszkańców" – powiedział podczas posiedzenia komisji infrastruktury.
Dla porównania: według danych NBP ceny mieszkań w Łodzi wynoszą 8–9 tys. zł/m².
Nowelizacja przewiduje także finansowanie:
• kosztów najmu lokali zastępczych,
• odszkodowań dla mieszkańców.
Dotychczas koszty te ponosił wykonawca tunelu.
Kiedy tunel zostanie ukończony?
Projekt tunelu średnicowego obejmuje 5 nitek o łącznej długości 7,5 km. Cztery jednotorowe są już gotowe. Prace utknęły na głównej, dwutorowej nitce pod centrum miasta.
Pierwotnie zakładano zakończenie inwestycji w 2021 r. Później mówiono o 2026 r. Obecnie — według ostatnich deklaracji wiceministra infrastruktury — realnym terminem jest 2029 r.
Koszt projektu wzrósł z pierwotnych 1,3 mld zł netto o co najmniej 1 mld zł, m.in. z powodu dodania trzeciego podziemnego przystanku — Łódź Koziny.
Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym daje PKP PLK możliwość:
• wykupu nieruchomości nad tunelem,
• pozwala aktualizować decyzje lokalizacyjne,
• umożliwia wyburzenia i wywłaszczenia w sytuacjach zagrożenia,
• zapewnia mieszkańcom odszkodowania według wartości odtworzeniowej,
• ma odblokować jedną z największych inwestycji kolejowych w Polsce.
Jeśli prezydent podpisze ustawę, prace przy tunelu średnicowym w Łodzi będą mogły zostać wznowione po ponad roku przestoju.
W artykule wykorzystano informacje "Pulsu Biznesu" i money.pl






![Kolejny zabytkowy kompleks w Łodzi odzyska swój dawny blask i przejdzie metamorfozę [FILM+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/182/54/687286_100x70.jpg)
![W Warszawie powstaje ostatni odcinek II linii metra [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/123/123/686971_100x70.jpg)
![Trwa modernizacja stacji Kraków Batowice [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/125/125/78461_100x70.jpg)


![W miejscu dawnego biurowca w Krakowie, powstanie duży budynek z lokalami inwestycyjnymi [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/249/121/688121_100x70.jpg)

![Kolejny zabytek przemysłowy w Polsce odzyska blask [FILMY+ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/121/121/78457_100x70.jpg)
![Rusza rozbudowa Muzeum Powstania Warszawskiego [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/gallery/25/25/688409_100x70.jpg)
![Coraz bliżej zakończenia budowy Południowej Obwodnicy Warszawy [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/104/104/51816_100x70.jpeg)
![Trwa budowa Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2 [ZDJĘCIA + FILM]](https://investmap.pl/_i/image/206/78/51662_100x70.jpeg)
![Trwa budowa drogi ekspresowej S3 na odcinku Bolków-Kamienna Góra. Rozpocznie się wiercenie tunelu [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/13/13/50701_100x70.jpeg)
![Dobiega końca budowa Południowej Obwodnicy Warszawy [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/56/56/52024_100x70.jpg)
![Dobiegają końca prace przy budowie podziemnej drogi w Nowym Centrum Łodzi [WIZUALIZACJE]](https://investmap.pl/_i/image/85/85/52309_100x70.jpg)

![[łódzkie] Nowy park logistyczny powstanie w Strykowie](https://investmap.pl/_i/image/115/115/42355_100x70.jpg)
![Rozpoczęło się drążenie tunelu na budowie trasy S3 na Dolnym Śląsku [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/79/79/51023_100x70.jpeg)
![[śląskie] Kolejny park magazynowy powstanie w Czeladzi](https://investmap.pl/_i/image/181/53/26805_100x70.jpg)
