W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów, które zostały wdrożone do rozkładu jazdy i kursują z pasażerami na pokładzie. Zamówiony został też tabor o wartości 11,8 mld zł brutto. W 2025 roku przewoźnik planuje odbiór 38 nowych lokomotyw i 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 COMBO. W 2025 roku Spółka zainwestuje także 292 mln zł netto w rozwój infrastruktury własnej.
Więcej komfortowych pociągów
W 2024 roku do parku taborowego PKP Intercity trafiło 40 nowych lokomotyw wyprodukowanych w Nowym Sączu przez NEWAG S.A. 25 pojazdów o prędkości 160 km/h oraz 15 o prędkości 200 km/h zostało wdrożonych do rozkładu jazdy i prowadzi pociągi po całej Polsce. Przewoźnik odebrał również 77 wagonów zmodernizowanych przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych oraz PKP Intercity Remtrak. Ponadto, w 15 wagonach COMBO, zamontowane zostały automaty vendingowe z ciepłymi i zimnymi napojami oraz przekąskami. Dzięki temu poprawił się komfort podróży pasażerów: nowe lokomotywy są mniej awaryjne, a wagony zostały wyposażone w udogodnia pozwalające wygodnie spędzić czas w pociągu.
W 2025 roku liczba komfortowych pociągów jeszcze wzrośnie. Do PKP Intercity trafi kolejnych 38 nowych lokomotyw o prędkości 160 km/h. Już w styczniu odebrane zostały 3 pojazdy. Systematycznie będzie również rosła liczba zmodernizowanych wagonów. Do końca roku przewoźnik planuje odebrać 119 pojazdów, w tym 95 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Podróżni będą mieli do dyspozycji więcej pociągów dostosowanych m.in. do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi czy rowerzystów.
Inwestycje taborowe o wartości 11,8 mld zł
W ubiegłym roku PKP Intercity podpisało kontrakty z polskimi producentami o wartości 11,8 mld zł brutto. Inwestycje obejmują zamówienie: 300 nowych wagonów w nowoczesnym designie (z możliwością zamówienia dodatkowych 150), 63 lokomotyw wielosystemowych (z możliwością zamówienia dodatkowych 32), 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych, modernizację 50 wagonów do podwyższonego standardu wagonów COMBO oraz modernizację 150 wagonów. Wszystkie umowy podpisane w 2024 roku zostały zawarte z polskimi producentami taboru oraz zakładami naprawczymi. W planach PKP Intercity ma kolejne inwestycje. Trwa dialog konkurencyjny prowadzony w ramach postępowania przetargowego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z opcją zamówienia dodatkowych 30 jednostek. Przewoźnik chciałby również powiększyć park taborowy o pociągi dużych prędkości na 250-300 km/h.
Nowoczesne stacje postojowe
Na komfort podróży pociągami dalekobieżnymi, oprócz nowoczesnego taboru, istotny wpływ ma czas i jakość utrzymania pociągów. Kluczowy jest więc rozwój stacji postojowej w różnych częściach kraju. W 2024 roku PKP Intercity zakończyło prace związane z przebudowami bocznic kolejowych w Krakowie, Szczecinie oraz Wrocławiu. W dwóch ostatnich lokalizacjach wybudowane zostały m.in. nowoczesne całoroczne myjnie. Łączna zainwestowana kwota w rozbudowę infrastruktury własnej przewoźnika za 2024 rok wyniosła 148 mln zł netto.
W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł netto
Plany uwzględniają m.in. rozbudowę bocznicy w Lublinie czy Białymstoku, których łączna szacowana wartość ma wynieść 130 mln zł netto. W trakcie postępowania, które prowadzi spółka jest m.in. procedura wyboru wykonawcy na budowę nowej lokomotywowni w Warszawie.
Warto podkreślić, że w latach 2025-2030 przewoźnik planuje przeznaczyć blisko 3,2 mld zł na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych. Inwestycje będą skupiać się na dostosowaniu infrastruktury do obsługi większej liczby nowoczesnego taboru.