WARSZAWA: Rowerem ze Śródmieścia na WolęZDM, Wizualizacja

WARSZAWA: Rowerem ze Śródmieścia na Wolę

SAD
SAD
REKLAMA

Sześć firm chce zająć się przebudową północnej nitki alei Solidarności i fragmentu ul. Leszno. ZDM otworzył oferty w przetargu na inwestycję, której główną częścią jest budowa ważnej trasy rowerowej.

Ten rok to kolejny, który upływa pod znakiem wielomilionowych inwestycji w sercu stolicy. Ich celem jest wprowadzenie nowej jakości przestrzeni publicznej w Śródmieściu i na bliskiej Woli, a poprawa warunków ruchu rowerowego jest jednym z wielu aspektów tej zmiany. Place i ulice całkowicie zmieniają swoje oblicza – zyskują szpalery drzew, równe chodniki, nowe przejścia dla pieszych, przystanki komunikacji miejskiej oraz również drogi dla rowerów. Praca wre na Złotej, Zgodzie i Andersa. Stoimy też u progu kolejnych dużych zadań.

Kluczowe kilometry na styku Woli i Śródmieścia

Drogę rowerową łączącą Wolę ze Śródmieściem wzdłuż al. Solidarności budować chce aż 6 firm. Najniższą ofertę, opiewającą na 12,7 mln zł, złożyła firma Strabag. Ten sam wykonawca w ostatnich dniach oddał do użytku ponad 1,5-kilometrową trasę rowerową na przebudowanej ulicy Jana Kazimierza, również na Woli.

Teraz do zrobienia jest dokładnie kilometr trasy w osi wschód-zachód, która połączy ze sobą dwie ważne trasy biegnące w osi północ-południe. Chodzi oczywiście o drogą dla rowerów w ciągu Okopowa-Towarowa oraz równoległą wzdłuż al. Jana Pawła II. Prace rozpoczną się w najbliższych miesiącach.

Wcześniej otwarcie ofert nastąpiło w przetargu na kompleksową przebudowę ulicy Grzybowskiej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. To również kilometr infrastruktury rowerowej, równoległej do al. “Solidarności” i łączącej al. Jana Pawła II z ulicą Towarową.

Kolejną inwestycją w tym kwartale będzie droga rowerowa po wschodniej stronie al. Jana Pawła II między aleją “Solidarności” i rondem ONZ. Gotowy jest projekt organizacji ruchu, przygotowujemy dokumentację wykonawczą a następnie przetarg na place budowlane. Inwestycja o wartości ok. 15 mln złotych jest jedną z kilku, na które Warszawa zdobyła w ostatnim czasie dofinansowanie z Unii Europejskiej. Te prace są zaplanowane na przyszły rok.

Na Andersa bez “teleportów”

Unijne dofinansowanie ma też m.in. trwająca budowa tras rowerowych na ulicy Andersa oraz w jej okolicy. To największa rowerowa inwestycja, która toczy się obecnie w Warszawie. Jej wartość opiewa na 30 milionów złotych. Trasa powstaje między Dworcem Gdańskim i ulicą Nowolipki wraz z odnogami na ulicach Muranowskiej i Bonifraterskiej oraz wzdłuż Ogrodu Krasińskich. Trwają też przygotowania do jej wydłużenia w obie strony, czyli przez ulicę Mickiewicza do placu Wilsona oraz przez skwer przy kinie Muranów do placu Bankowego.

Niewykluczone jest rozpoczęcie co najmniej jednego z kolejnych etapów już w przyszłym roku. Aktualne wersje projektów dla ulicy Mickiewicza oraz kontynuacji wzdłuż ulicy Andersa zostały już skierowane do dalszych uzgodnień. To jedne z priorytetowych inwestycji do realizacji w pierwszym możliwym terminie. Jednak już na tym etapie nowa droga rowerowa na obu końcach łączy się z istniejącą infrastrukturą oraz rozwiązuje szereg problemów, które znajdują się wzdłuż całego ciągu. Z siecią zostaną powiązane zostaną ślepe dotychczas odcinki dróg rowerowych na ulicach Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Ostatnia z nich zapewni też tymczasowe połączenie z jezdnią (na wysokości ulicy Zamenhofa) do czasu budowy drugiego etapu trasy.

ZDM
ZDM
REKLAMA

Trzy pomysły na Marszałkowską 

Naturalnym przedłużeniem trasy na ulicy Andersa jest ulica Marszałkowska. W tej chwili pracujemy równolegle nad projektami dla trzech odcinków. Najbliższej realizacji jest droga rowerowa po wschodniej stronie na odcinku Królewska – Świętokrzyska. Zakładamy rozpoczęcie prac jeszcze w tym roku, dokumentacja projektowa jest na ukończeniu.

Z kolei w przyszłym roku, w cieniu kończących się prac w kwartale Złota-Zgoda, powinien powstać ciąg dalszy od ulicy Świętokrzyskiej do ulicy Widok. Szacunkowy koszt tych dwóch odcinków to łącznie 8 mln złotych. Prace będą przebiegać w ścisłej koordynacji z robotami zaplanowanymi na tym samym odcinku przez Tramwaje Warszawskie, a ich efekty uzupełnią się wzajemnie dostarczając ulicę o zupełnie nowym wyglądzie i lepszej funkcjonalności.

Ostatni zaawansowany projekt to dwie drogi dla rowerów między rondem Dmowskiego i placem Konstytucji. Projekt zakłada przebudowę i poszerzenie starej trasy po zachodniej stronie ulicy oraz budowę zupełnie nowej po stronie wschodniej. Standardem są dodatkowe przejazdy rowerowe na skrzyżowaniach z ulicami poprzecznymi. Projekt dla tej inwestycji jest już zatwierdzony. Do jej realizacji potrzebne jest kolejne kilkadziesiąt milionów zł. Jeżeli się uda, będzie to kolejny duży projekt w ramach Nowego Centrum Warszawy.

Nowe Centrum – widoczne zmiany, “niewidzialna infrastruktura”

Już tej wiosny gotowy będzie zaś nowy Plac Centralny. Docelowo będzie można z niego wygodnie przejść i przejechać rowerem do przebudowanego kwartału w Złota-Zgoda. Oba fragmenty Nowego Centrum Warszawy połączą nowe przejścia i przejazdy rowerowe przez ulicę Marszałkowską – na wysokości Złotej oraz Sienkiewicza. Odciążą popularne przeprawy na wysokości ulic Świętokrzyskiej i Widok.

Sam kwartał Złota-Zgoda zaprojektowany jest z rozmysłem jako przestrzeń, która nie potrzebuje wydzielonej infrastruktury rowerowej. To obszar o uspokojonym i ograniczonym ruchu samochodowym z siecią odcinków jednokierunkowych o dopuszczonym ruchu rowerów również “pod prąd”. Prace pochłoną około 50 milionów złotych.

Bez tamowania ruchu na Tamce

Zespół projektowy ZDM pracuje obecnie również nad usprawnieniem ruchu rowerowego na Tamce. To kluczowy fragment sieci, który łączy mocno obciążoną drogę rowerową na ulicy Świętokrzyskiej z bulwarami wiślanymi oraz siecią tras po drugiej stronie rzeki.

Potrzebny jest kontrapas rowerowy, który sprawi, że rowerzyści nie będą musieli nadkładać drogi jadąc z Pragi w kierunku Śródmieścia. W ramach tych prac chcielibyśmy poprawić też przebieg trasy rowerowe biegnącej skrajem skwer Kahla, czyli od Wybrzeża Kościuszkowskiego do mostu Świętokrzyskiego.

ZDM

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA