[Warszawa] Strabag podpisał umowę na budowę tzw. wylotówki na Janki

RynekInfrastruktury
Spółka Strabag podpisała 2 kwietnia umowę z GDDKiA na realizację jednej z kluczowych dla miasta Warszawy inwestycji – budowę drogi ekspresowej S8 na odcinku Opacz – Paszków. Długo oczekiwana przez kierowców „wylotówka na Janki” powstanie w 32 miesiące i będzie kosztowała 565 mln złotych.
Strabag wybuduje ponad 12,5 km drogi w systemie zaprojektuj i wybuduj.  Droga będąca przedmiotem umowy, to usprawni ruch na jednym z najbardziej obciążonych odcinków drogowy w Polsce, którym kierowcy wydostają się z Warszawy udając się w kierunku Krakowa i Katowic, na którym średnie obciążenie sięga ponad 61 tysięcy pojazdów na dobę. Jej zadaniem będzie zmniejszenie ruchu w Al. Krakowskiej i na trasie do Raszyna docelowo nawet o 50 tys. pojazdów na dobę.
Zakres prac objętych kontraktem obejmuje budowę trzech pasów ruchu w obie strony na 5,3 km odcinku drogi ekspresowej Opacz – Janki Małe oraz 2 pasów ruchu w obie strony z rezerwą pod budowę trzeciego pasa na 4 km odcinku Janki Małe – Paszków. Do tego dodać należy odcinek drogi o klasie GP od węzła Janki Małe do skrzyżowania z drogą wojewódzką 721 o długości prawie 3,3 km. W ciągu budowanej drogi między węzłami Opacz – Paszków powstaną 3 kładki ruchu pieszego, 4 mosty, 12 wiaduktów, 10 przejść dla zwierząt. Natomiast w ciągu drogi krajowej nr 7 na odcinku Janki Małe – skrzyżowanie drogi krajowej nr 721 w rejonie Magdalenki, zgodnie z porozumieniem zawartym z mieszkańcami, w miejscowości Sękocin Las zamiast pierwotnie planowanego węzła drogowego, wybudowane zostanie skrzyżowanie drogowe, a droga zostanie przebudowana do klasy ruchu głównego przyspieszonego. Na odcinku 2,4 km powstaną 2 kładki piesze, 1 wiadukt, urządzenia bezpieczeństwa ruchu oraz urządzenia ochrony środowiska wraz z zielenią. W ciągu budowanej drogi Opacz-Paszków, powstaną 3 węzły drogowe (Sokołowska, Janki Małe, Paszków), miejsca kontroli pojazdów dla Inspekcji Transportu Drogowego i Miejsca Obsługi Podróżnych.
Pierwsza część robót, którą będzie można zaobserwować w ciągu budowanej trasy, będzie polegała na wykonaniu dróg technologicznych dla ruchu budowy o szerokości 6 m w śladzie projektowanych dróg lokalnych, w celu uniknięcia zniszczenia istniejących dróg lokalnych, a tym samym zmniejszenia w maksymalny sposób uciążliwości dla mieszkańców okolicznych terenów.


Wykonawca budowy spółka Strabag, będąca częścią austriackiego koncernu Strabag SE, zrealizuje inwestycję w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, który pozwala, bazować na rozbudowanych zasobach własnych spółki, nowoczesnych technologiach opracowanych przez zależne ośrodki badawcze. W ramach realizacji kontraktu przewidziano bowiem optymalizację istniejącego projektu dla części zaplanowanej trasy wg standardów Strabag, co pozwoli w przekonaniu GDDKiA na zastąpienie niektórych drogich rozwiązań projektowych, tańszymi, ale zachowującymi pełne standardy i parametry techniczne i jakościowe, zgodnymi z projektem funkcjonalno-użytkowym rozwiązaniami.