Wrocław z roku na rok staje się coraz bardziej przyjaznym miastem dla osób korzystających z rowerów. Ma to też swoje odzwierciedlenie w tegorocznej edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego (WBO 2020).
Jednym z ponadosiedlowych, ogólnowrocławskich projektów zgłoszonych do WBO 2020 jest projekt numer 2 - Rowerowy Wrocław 2020. Jest to kontynuacja projektów Rowerowy Wrocław z poprzednich edycji Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego, których celem jest uzupełnienie dziur w sieci wrocławskich dróg rowerowych. Projekt obejmuje różne lokalizacje w mieście, uzupełniając istotne luki w sieci wrocławskich tras rowerowych.
Na wybranych ulicach brakuje dróg rowerowych, są one nieciągłe lub nieprzystosowane do realiów ruchu. Rowerzyści potrzebują infrastruktury, która zapewni im: bezpieczeństwo, wygodę, oraz bezpośredni i szybki dojazd do celu, w tym celu trzeba załatać trochę dziur w sieci dróg rowerowych we Wrocławiu.
fot. Orzech
Projekt zakłada realizację następujących inwestycji rowerowych we Wrocławiu:
- Powstanie dwukierunkowej drogi rowerowej łączącej ul. Racławicką z istniejącą infrastrukturą na skrzyżowaniu z al. Hallera,
- Połączenie ul. Skargi - pomiędzy Promenadą Staromiejską a ul. Nową, w formie przejazdu rowerowego za przystankiem tramwajowym,
- Ul. Widok - dwukierunkowa droga rowerowa lub ciąg pieszo-rowerowy pomiędzy ul. Menniczą a pl. Teatralnym po zachodniej stronie,
- Ul. Ofiar Oświęcimskich - likwidacja schodków w przejściu pomiędzy ul. Szewską a ul. Świdnicką lub budowa krótkiej rampy, w miarę możliwości zastąpienie szlabanu na wjeździe na parking słupkiem chowanym w ziemi lub składanym (łatwym do ominięcia przez rowerzystów). W przypadku budowy rampy, będzie ona musiała być dostosowana do ruchu osób z niepełnosprawnościami.
Szacunkowy koszt realizacji inwestycji wynosi 2 mln zł, jednak ze względu na szeroki zakres projektu prawdopodobnie będzie konieczne jego etapowanie. Ostateczny zakres projektu zostanie ustalony z Liderem projektu numer 2 - Panem Mateuszem Serneckim na etapie sporządzania dokumentacji projektowej. Inwestycja będzie musiała być zrealizowana zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego.
Szacunkowa liczba beneficjentów tego projektu to około 50-100 tys. rowerzystów, a z każdym kolejnym rokiem ma być ich więcej.