Na wrocławskim lotnisku wojskowym Strachowice powstanie baza załadunkowo-rozładunkowa Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych. Decyzja o realizacji tej inwestycji w stolicy Dolnego Śląska zapadła 23 września 2019 roku w Nowym Jorku. Podczas spotkania z prezydentem Stanów Zjednoczonych Donaldem Trumpem prezydent Andrzej Duda podpisał deklarację dotyczącą konkretnych miejsc, w których mają zostać ulokowane bazy amerykańskie w Polsce. Wybór Wrocławia i innych lokalizacji był dokonywany na podstawie szczegółowych, wspólnych z USA analiz, które brały pod uwagę szereg czynników, w tym operacyjne. Baza powstanie na terenie obecnie funkcjonującego wojskowego portu lotniczego Wrocław-Strachowice.
Kilkanaście dni temu Rejonowy Zarząd Infrastruktury we Wrocławiu ogłosił na swojej stronie przetarg na opracowanie dokumentacji przedprojektowej w ramach zadania "Przygotowanie infrastruktury dla Aerial Port of Debarkation (APOD) na lotnisku Wrocław Starachowice”. Inwestycja ma polegać na budowie lotniczej bazy załadunkowo-rozładunkowej Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, która ma pełnić obsługę logistyczną wojsk amerykańskich w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej, ale także ma być w pełni zdolna do przyjmowania szybkich przerzutów sił w przypadku ewentualnego konfliktu zbrojnego. Będą w niej obsługiwane największe samoloty transportowe sił powietrznych USA – C-5 Galaxy i C17 Globmaster.
Przewidywane koszty na wykonanie dokumentacji projektowej to 4,25 mln złotych plus VAT. Prace mają objąć usługi inżynieryjne, planowania i architektoniczne wraz z oszacowaniem kosztów i przygotowaniem projektu wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych. Zamówienie, na które ogłoszono przetarg, ma na celu przygotowanie inwestycji jako całości pod względem architektoniczno-urbanistycznym przy uwzględnieniu potrzeb związanych z infrastrukturą drogową, kolejową i lotniczą, magazynową (budynki magazynowe, powierzchnie postojowe i do magazynowania towarów) oraz zaplecza administracyjno-koszarowego.
Duża skala inwestycji
Zwycięzca przetargu będzie miał za zadanie opracować plan całego nowego kompleksu we Wrocławiu, którego całkowita powierzchnia ma wynosić 1,5 mln mkw. przy czym same inwestycje mają objąć 1,05 mln mkw., co pokazuje wielkość całego przedsięwzięcia planowanego w stolicy Dolnego Śląska. W ramach inwestycji ma zostać zmodernizowanych bądź przebudowanych 98 obiektów, w tym siedem budynków o łącznej kubaturze prawie 67 tys. metrów sześciennych i hangary o kubaturze ponad 47 tys. metrów sześciennych, a konkretnie: dwa budynki biurowo-sztabowe o pojemności 100 i 150 osób; budynek koszarowy (mogący przyjąć jednorazowo 200 osób), kuchnię ze stołówką (mogącą obsłużyć 400-450 osób), myjnię, budynek Dyżurnego Technika Lotniska (21 stanowisk pracy) i dwa hangary magazynowe. Prace będą prowadzone w siedmiu strefach funkcjonalnych:
– Terminal pasażerski (PAX terminal),
– Terminal towarowy (CARGO terminal),
– Land Side,
– Air Side,
REKLAMA
– Drogi kołowania i płaszczyzny postojowe statków (DK+PPS) i Wojskowa Bocznica Kolejowa (WBK) z torem dojazdowym,
– Skład Środków Bojowych (SŚB).
Inwestycja obejmie liczne remonty, przebudowy i rozbudowy
Zmodernizowane mają zostać również istniejące wewnętrzne połączenia drogowe o łącznej powierzchni 21,6 tys. mkw. Plany mówią również o dobudowaniu kolejnych 171,6 tys mkw. Nowe powierzchnie kołowania, które zostaną wybudowane w bazie, wyniosą 81,1 tys. mkw. W ramach całej inwestycji 30 tys. mkw. placów ma zostać zmodernizowanych i poszerzonych o dodatkowe 35 tys. mkw. Baza we Wrocławiu ma też zostać powiększona o 60 tys. mkw. powierzchni postojowych dla samolotów wojskowych. Powstać ma także fortyfikacja typu T-wall o łącznej długości 1,6 km.
Nowy terminal pasażerski oraz zmodernizowana i rozbudowana płyta postojowa
W ramach inwestycji powstanie nowy wojskowy terminal pasażerski, umożliwiający jednocześnie obsługę 200 osób. Przebudowana i wyremontowana ma zostać także płyta postojowa istniejącego dziś wojskowego lotniska. Nowa płyta ma pomieścić stojące obok siebie cztery samoloty wielkości pasażerskich odrzutowców Boeing 747-800. Przetarg przewiduje też budowę nowej, specjalnej płyty postojowej, tzw. "hot cargo” na jeden samolot. Będzie ona miała za zadanie ułatwić bezpieczne parkowanie i obsługiwanie samolotów i śmigłowców załadowanych materiałami wybuchowymi.
Plany przewidują, że w koszarach na terenie bazy ma mieszkać równocześnie nawet 450 osób – część żołnierzy (dodatkowe 500-550 osób) mogłaby nocować również poza bazą (dodatkowo przewidziano plac na 46 osobowe namioty, w których tymczasowo można by zakwaterować żołnierzy, którzy nie zmieszczą się w budynkach koszarowych). Przetarg mówi również o budowie centrum fitness i kliniki medycznej.
Rejonowy Zarząd Infrastruktury we Wrocławiu czeka na oferty do 11 sierpnia bieżącego roku. Prace nad inwestycją planowane są według planów na lata 2020-2025, a jeszcze w tym roku mają rozpocząć się prace nad dostosowywaniem infrastruktury energetycznej. Na następne lata przewidziane są dalsze inwestycje i rozbudowa amerykańskiej bazy we Wrocławiu. Na razie nie ujawniono szczegółów finansowych całego przedsięwzięcia, ale porównując koszt utworzenia podobnych amerykańskich baz, można szacować inwestycję w stolicy Dolnego Śląska na kilkadziesiąt milionów dolarów (obecny etap).