Aleja Wielkiej Wyspy zostanie wybudowana nie w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, jak jeszcze niedawno zapowiadali urzędnicy, ale w trybie tradycyjnego przetargu.
– AWW wraz z wykupem gruntu szacowana była wcześniej na około 350 mln zł, jednakże obecna sytuacja na rynku robót budowlanych – w tym rozstrzygnięte przetargi w zakresie dróg – wskazują, że koszt inwestycji można zredukować do kwoty nieco powyżej 200 mln złotych – tłumaczy Małgorzata Szafran z biura prasowego magistratu.
Urzędnicy podkreślają, że po decyzji o braku dofinansowania, analizowali różne warianty realizacji, zarówno w trybie tradycyjnym, jak i w partnerstwie publiczno-prywatnym.
– Biorąc pod uwagę obecny rynek, przeszacowanie AWW przez Wrocławskie Inwestycje oraz wewnętrzne analizy pionu finansowego zdecydowano, że Aleja Wielkiej Wyspy będzie realizowana w trybie tradycyjnym w przetargu nieograniczonym z cesją na 10 lat – zapowiada Małgorzata Szafran.
W magistracie zaznaczają, że tryb tradycyjny "zaprojektuj i buduj" daje możliwość szybszej realizacji ze względu na krótszą procedurę przetargową. Urzędnicy zakładają, że przetarg zostanie ogłoszony w drugim kwartale 2017 roku, opracowanie dokumentacji zaplanowano na IV kwartał 2017 - IV kwartał 2018 roku, a realizację na IV kwartał 2018 - I kwartał 2021 roku.
– Tym samym przewidujemy, ze początkiem 2021 roku będziemy mogli już jeździć nowym 3,5 km odcinkiem drogi – tłumaczy Małgorzata Szafran.
Inwestycja zapowiadana od lat
O budowie Alei Wielkiej Wyspy mówi się we Wrocławiu od dawna.
Jednak na przeszkodzie realizacji tego przedsięwzięcia przez długi czas stały protesty przeciwników inwestycji – ich zdaniem zagrozi ona zabytkom (m.in. Hali Stulecia) i może zdegradować środowisko na Wielkiej Wyspie.
Dopiero wiosną 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznie odrzucił skargę stowarzyszenia "Akcja Park Szczytnicki" i "Przyjazna Wyspa".
W kwietniu zeszłego roku Wydział Zarządzana Funduszami złożył wniosek o środki UE z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W grudniu 2016 roku urzędnicy otrzymali informację, że AWW nie otrzyma dofinansowania, ponieważ nie będzie drogą krajową.
– W programie POIiŚ 2014-2020 w ramach którego został złożony wniosek znajduje się zapis "Budowa obwodnic i dróg wylotowych z miast, w tym dróg krajowych w miastach na prawach powiatu". Oznacza to, że drogi krajowe są jedynie elementem większego zbioru dotyczącego budowy obwodnic i dróg wylotowych. Zatem zawężenie dróg, które mogły uzyskać wsparcie w ramach POIiŚ do dróg krajowych jest niezgodne z zapisami Programu Operacyjnego zaakceptowanego przez KE. Na tym bazowaliśmy składając wniosek do tego programu. W budżecie unijnym nie ma innego programu, w ramach którego moglibyśmy się starać o dofinansowanie tak ważnej dla Wrocławia inwestycji – wyjaśnia Małgorzata Szafran.
Jednojezdniowa, 3,5-kilometrowa Aleja Wielkiej Wyspy połączy ul. Krakowską, przez mosty na Oławie i Odrze, z ul. Mickiewicza.
W ramach całej inwestycji powstaną też estakady nad terenami zalewowymi, dwupoziomowe skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Międzyrzecką, jednopoziomowe skrzyżowania z ul. Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza, ekrany przyrodnicze, przejścia dla zwierząt i przepusty oraz sieci uzbrojenia terenu.
W ramach całej inwestycji powstaną też estakady nad terenami zalewowymi, dwupoziomowe skrzyżowania z ul. Krakowską i ul. Międzyrzecką, jednopoziomowe skrzyżowania z ul. Olszewskiego, Dembowskiego i Mickiewicza, ekrany przyrodnicze, przejścia dla zwierząt i przepusty oraz sieci uzbrojenia terenu.
Początkowo urzędnicy planowali, że trasa będzie miała po dwa pasy w każdą stronę. W 2012 roku uznali jednak, że zaoszczędzą 30 proc. planowanej kwoty, jeśli będzie o połowę węższa.