Więcej biletomatów, BOK-ów i stacjonarnych punktów sprzedaży, kasowniki z opcją zapłaty czy elektroniczna portmonetka na Urbancard – to najważniejsze elementy nowego systemu dystrybucji biletów MPK, który wejdzie w życie w przyszłym roku.
Gmina Wrocław w zeszłym roku ogłosiła przetarg na stworzenie nowego systemu dystrybucji biletów komunikacji miejskiej. Wpłynęły cztery oferty, ostatecznie wybrano ofertę firmy Mennica Polska S.A. Teraz postępowanie przetargowe zostało sfinalizowane podpisaniem umowy. Obowiązywać ona będzie przez 8,5 roku, a nowy system ma zacząć działać wiosną 2018 roku.
– Z perspektywy pasażera najistotniejsze jest to, że w nowym systemie będą ciągle funkcjonować wykorzystywane już we Wrocławiu elektroniczne bilety Urbancard (ok. 400 tys. szt.) i nie będzie ich trzeba masowo wymieniać – mówi Lech Filipak, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Eksploatacji.
Zainteresowani nowymi funkcjami (np. elektroniczną portmonetką, zakupy w sklepie on-line) będą mogli kartę wymienić na nowszą, ale jest to zupełnie dobrowolne.
Najważniejsze nowości
System on-line: nowy system będzie działał w trybie on-line, a nie tak, jak w tej chwili off-line. To oznacza, że naszym identyfikatorem będzie Urbancard, karta płatnicza czy Elektroniczna Legitymacja Studencka, a dane o zakupionych biletach będą znajdować się w centralnym systemie. To wyeliminuje konieczność dodatkowego kodowania zakupionych wcześniej biletów na karcie. Ułatwi też ewentualne reklamacje.
Więcej biletomatów: jak zapewniają urzędnicy, na pewno zwiększy się liczba biletomatów w okolicach przystanków. Wykonawca jest zobowiązany do zainstalowania 170 automatów, które zamontuje w lokalizacjach uzgodnionych z gminą (teraz 125). Wykaz 154 lokalizacji stanowi załącznik do ogłoszenia o przetargu. Natomiast 16 sztuk zamawiający będzie mógł zgłosić w trakcie trwania umowy.
Więcej biletomatów: jak zapewniają urzędnicy, na pewno zwiększy się liczba biletomatów w okolicach przystanków. Wykonawca jest zobowiązany do zainstalowania 170 automatów, które zamontuje w lokalizacjach uzgodnionych z gminą (teraz 125). Wykaz 154 lokalizacji stanowi załącznik do ogłoszenia o przetargu. Natomiast 16 sztuk zamawiający będzie mógł zgłosić w trakcie trwania umowy.
Więcej BOK-ów: będzie więcej Biur Obsługi Klienta i sezonowych punktów na uczelniach. Obecnie są dwa BOK-i i jeden punkt sezonowy. W nowej umowie zapisany jest wymóg zorganizowania czterech Biur Obsługi Klienta i trzech punktów do obsługi studentów.
Więcej stacjonarnych punktów sprzedaży (kioski): nowa umowa zakłada, że we Wrocławiu w stacjonarnym punkcie będzie można zakupić bilety w co najmniej 200 lokalizacjach. Teraz jest ich 175.
Kasowniki z opcją opłaty: w nowym systemie biletomaty w pojazdach zastąpią kasowniki z opcją zapłaty za bilet jednorazowy. Dzięki temu będzie aż cztery razy więcej urządzeń, dzięki którym zapłacimy za przejazd (było 820 biletomatów, będzie 3300 kasowników elektronicznych). Nowe kasowniki oprócz opcji kasowania biletów papierowych będą posiadały funkcję płatności za przejazd. Opłatę będzie można wnieść za pomocą:
Elektroniczna portmonetka na karcie: nowe karty będą wyposażone w opcję elektronicznej portmonetki, czyli pre-paid, za pomocą którego będzie można kupować bilety. Za jej pomocą zapłacimy również za przejazd np. przykładając do kasownika. Tam też zostaną zapisane informacje o doładowanych punktach i zakupionych usługach w sklepie www.
Aplikacja i sklep on-line: system będzie oferował także zakup biletów za pomocą aplikacji mobilnych. Jedna aplikacja dedykowana będzie tylko do wrocławskiego systemu opłat, ale będzie istniała też możliwość zakupu biletów w ogólnopolskich aplikacjach umożliwiających płatności. Ma być ich do dyspozycji pasażerów nawet 10.
- Urbancard z funkcją elektronicznej portmonetki,
- zbliżeniową kartą płatniczą,
- telefonem za pomocą technologii NFC/HCE.
Elektroniczna portmonetka na karcie: nowe karty będą wyposażone w opcję elektronicznej portmonetki, czyli pre-paid, za pomocą którego będzie można kupować bilety. Za jej pomocą zapłacimy również za przejazd np. przykładając do kasownika. Tam też zostaną zapisane informacje o doładowanych punktach i zakupionych usługach w sklepie www.
Aplikacja i sklep on-line: system będzie oferował także zakup biletów za pomocą aplikacji mobilnych. Jedna aplikacja dedykowana będzie tylko do wrocławskiego systemu opłat, ale będzie istniała też możliwość zakupu biletów w ogólnopolskich aplikacjach umożliwiających płatności. Ma być ich do dyspozycji pasażerów nawet 10.
Informacje o umowie
Czas trwania umowy z Mennica Polska S.A. to 8,5 roku. System zacznie funkcjonować po 12 miesiącach od podpisania umowy (marzec 2018 r.). Wartość umowy to 173,9 mln zł (brutto).