Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu prowadzi do końca roku dialog techniczny, poprzedzający przetarg na dostawę nowych tramwajów. Dzięki niemu przewoźnik chce opracować do końca I kwartału 2018 roku specyfikację istotnych warunków zamówienia.
– Zakładamy opracowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia do końca pierwszego kwartału przyszłego roku. Co do terminu ogłoszenia przetargu – na razie go nie określamy. W pierwszej kolejności musimy pozyskać finansowanie – tłumaczy Agnieszka Korzeniowska, rzecznik MPK Wrocław
Dodaje, że jednym z celów prowadzenia dialogu jest oszacowanie wartości zamówienia. – Środki, które planujemy przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, chcemy pozyskać między innymi z Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz projektów unijnych.
Dialog nie po raz pierwszy
– Zgłosiło się dwanaście firm. Dialog trwa do końca grudnia, ale, zgodnie z zapisami ogłoszenia, wskazaliśmy możliwość jego wydłużenia. Ewentualna zmiana może być związana z koniecznością doprecyzowania lub uszczegółowienia informacji uzyskanych w trakcie prowadzonych spotkań – wyjaśnia Agnieszka Korzeniowska.
MPK organizowało już podobne dialogi, m.in. w przypadku dzierżawy autobusów, czy naprawy podzespołów tramwajowych. Za każdym razem uczestniczyło w nich od dziesięciu do piętnastu firm, zależnie od tematyki i zakresu omawianych spraw.
– W przypadkach, o których mowa wyżej, w dialogu uczestniczyli między innymi wykonawcy, którzy byli później uczestnikami postępowania o udzielenie zamówienia, jak i dostawcy poszczególnych elementów zamówienia lub podmioty uczestniczące w jego realizacji na etapie produkcji, czy wykonywania poszczególnych czynności, jednak nie jako wykonawcy ubiegający się o zamówienie – mówi Korzeniowska.
Investphoto.pl
Zdobycie informacji przed ogłoszeniem przetargu
Przewoźnik ogłosił 27 listopada zamiar przeprowadzenia dialogu technicznego. Poprzedzi on przetarg na zakup 39 pojazdów.
– Celem dialogu technicznego jest doradztwo oraz pozyskanie przez zamawiającego informacji, które mogą być wykorzystane do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia, specyfikacji jego istotnych warunków lub określenia warunków umowy, a także oszacowania wartości – informuje MPK.
Ponadto chce otrzymać propozycje najnowocześniejszych i najkorzystniejszych rozwiązań dotyczących m.in. napędów tramwajowych, terminów realizacji, systemów elektronicznych oprogramowania i licencji, udziału niskiej podłogi w pojazdach oraz poboru zużycia i monitoringu energii elektrycznej przez tramwaj.
– Zamawiający oczekuje, iż dialog pozwoli na uzyskanie informacji w zakresie zagadnień technicznych, technologicznych prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych, wykonawczych i logistycznych – czytamy w opublikowanym dokumencie.
Uczestnicy nie otrzymają wynagrodzenia ani zwrotu kosztów związanych z partycypacją w konsultacjach.
– Udział w dialogu nie jest warunkiem ubiegania się w przyszłości o udzielenie zamówienia publicznego – zapowiada MPK.
140 milionów na nowe autobusy
Wrocławskie MPK ogłosiło 13 grudnia przetarg na dostawę pięćdziesięciu fabrycznie nowych (wyprodukowanych nie wcześniej niż pół roku przed terminem realizacji zamówienia i dotychczas nieeksploatowanych), niskopodłogowych autobusów. Wartość zamówienia oszacowało na 140 mln zł netto. Część środków pochodzi z unijnego dofinansowania, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.
Przewoźnik wyznaczył otwarcie ofert na 9 lutego 2018 roku. Zastrzegł opcję dostawy kolejnych nawet pięćdziesięciu pojazdów, o czym poinformuje wykonawcę zamówienia do końca przyszłego roku.
fot. investphoto.pl
121 autobusów do końca 2018
MPK Wrocław wymieni do 2018 roku 121 autobusów. Jedenaście z nich już jeździ po mieście, a na dostawę sześćdziesięciu marki Mercedes Citaro przewoźnik jeszcze czeka. Teraz ogłasza przetarg na zakup kolejnych pięćdziesięciu pojazdów. Nie będzie to, jak w przypadku mercedesów, jedynie dzierżawa.
– Pozyskanie na własność pojazdów jest warunkiem dofinansowania tej inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Unia Europejska pokryje 78 procent kosztów tego zakupu – wyjaśnia Jolanta Szczepańska, prezes MPK.
Obecnie 47 procent wrocławskiej floty ma klimatyzację, a w przyszłym roku ten odsetek zwiększy się do 74. Nowe autobusy będą monitorowane, wyposażone w system zapowiedzi głosowych wewnętrznych i zewnętrznych, jaskrawe wyświetlacze i informację pasażerską.
MPK Wrocław
Czas na ekologiczne pojazdy
Głównym celem projektu i warunkiem dofinansowania jest ograniczenie emisji do środowiska szkodliwych gazów. Wymiana autobusów ma ją obniżyć o blisko połowę. To jedno z dwóch działań przewoźnika, które ma zwiększyć troskę o środowisko.
– MPK wraz z Miastem Wrocław podpisało trójstronne porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w efekcie którego do miasta mają trafić autobusy elektryczne. Na początek siedem sztuk, z opcją zakupu nawet pięćdziesięciu – informuje spółka.
Warunkiem jest spełnienie obietnic rządu dotyczących opracowania wraz z producentami przystępnego cenowo pojazdu, spełniającego wymogi techniczne przewoźników. Jeśli to się uda, MPK deklaruje uruchomienie pierwszej linii autobusu elektrycznego we Wrocławiu już w 2019 roku.