fot. investphoto.pl

Wrocław: W dawnym szpitalu przy alei Wiśniowej powstaną mieszkania i obiekty usługowe [ZDJĘCIA]

Orzech
Warszawski deweloper Okre Development Sp. z o.o. w lutym 2018 roku kupił dawny Szpital Kolejowy przy alei Wiśniowej we Wrocławiu. Zapłacił Urzędowi Marszałkowskiego za nieruchomość 28 mln 280 tys. zł. Planuje realizację projektu mieszkaniowego uzupełnionego o usługi. 
Pierwsze prace związane z inwestycją zostały już wykonane. Deweloper dokonał już m. in. rozbiórkę kilku powojennych budynków położonych na terenie dawnego szpitala. Aktualnie Okre Development Sp. z o.o. czeka na rozpatrzenie wniosku o pozwolenie na budowę, który złożył w dniu 11 grudnia 2020 r.
– Szczególnie ważną rolę w podjęciu decyzji o zakupie nieruchomości odegrała wyjątkowość architektury i położonych wśród pięknych starych drzew historycznych budynków, które są największym atutem tego projektu. Przekonała nas również doskonała lokalizacja, bliskość wrocławskich terenów zielonych i znakomita komunikacja – wyjaśnia nam Małgorzata Deiksler head of development w Okre Development.
Dodaje, że strategią firmy jest długofalowa obecność we Wrocławiu i realizacja projektów w lokalizacjach wyjątkowych dla miasta. Zakup szpitala i inwestycja wpisuje się w ten plan.
fot. investphoto.pl

Priorytetem utrzymanie historycznego charakteru

– Zgodnie z warunkami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia przyjętego w styczniu bieżącego roku, planujemy realizację projektu mieszkaniowego, uzupełnionego o usługi. Myślimy o adaptacji wartościowych historycznie budynków do nowej funkcji przy jednoczesnym uzupełnieniu architektury o elementy współczesne – tłumaczy Małgorzata Deiksler.
Stwierdza, że jest jeszcze zbyt wcześnie, by sprecyzować, ile powstanie mieszkań o jakich powierzchniach. Podkreśla, że ich priorytetem jest utrzymanie, odnowienie i uwypuklenie historycznego charakteru zabudowy.
fot. Jakub Zazula

Jakość ponad pośpiechem

Deweloper nie podaje jeszcze terminu, kiedy miałyby być prowadzone prace budowlane bądź kiedy możemy spodziewać się gotowej inwestycji.
– Mamy świadomość, że nabyliśmy obiekt absolutnie wyjątkowy i przed nami wiele konsultacji ze wszystkimi instytucjami, które dbają o jakość przestrzeni i architektury w tym mieście. Priorytetem w naszych działaniach będzie zatem nie pośpiech, a możliwie najwyższa jakość – wyjaśnia Małgorzata Deiksler z Okre Development.
– Przede wszystkim zależy nam na najwyższej możliwej jakości architektury, którą tu reprezentują oryginalne obiekty pochodzące z końca XIX wieku – wszystkie późniejsze naleciałości wprowadzają oczywistą dysharmonię i deprecjonują wartości przestrzenne. Będziemy dążyć do uwypuklenia historycznego dziedzictwa, jednocześnie porządkując przestrzennie kompleks – nadając mu otwarty, wielkomiejski charakter – zapowiada Deiksler.
fot. investphoto.pl

Czternaście budynków na ponad dwóch hektarach powierzchni

W kompleksie przy alei Wiśniowej przez wiele lat działał Okręgowy Szpital Kolejowy. Zlikwidowano go w 2010 roku – wówczas jego działalność przejęła placówka medyczna im. Marciniaka. Od 2015 roku budynki stoją puste, ponieważ pacjenci i lekarze przenieśli się do nowego szpitala wojewódzkiego przy ulicy Fieldorfa na Stabłowicach.
Plan miejscowy przewiduje utworzenie na terenie opuszczonego kompleksu z zabudową wielorodzinną. Jako uzupełnienie, mogą tam powstać domy jednorodzinne, obiekty handlowe, usługowe, produkcyjne, czy magazynowe.
Na obszarze o powierzchni 23 836 mkw. znajdowało się przed wyburzeniami czternaście obiektów. Ich łączna pow. użytkowa wynosiła blisko 12 tys. mkw., a nieużytkowa (m.in. pomieszczenia techniczne, magazynowe, piwnice) o 5 tys. więcej.
fot. investphoto.pl
Największą powierzchnię, 3,5 tys. mkw., zajmuje znajdujący się po wschodniej stronie główny, trzykondygnacyjny budynek szpitala z 1901 roku. Z tego samego okresu pochodzą kotłownia, sterylizatornia, obiekt gospodarczy, dawne prosektorium oraz izba przyjęć. Na krótko przed I wojną światową dobudowano jeszcze przychodnię wzdłuż północnej granicy oraz oddziały łóżkowe wzdłuż zachodniej. W 1950 roku powstał budynek warsztatowo-garażowy, a w latach 70. i 80. trafostacja i agregatownia, tlenownia, portiernia, magazyn odpadów medycznych oraz obiekt diagnostyczno-zabiegowy.
Autor: Mariusz Bartodziej