W zakładach Smulders Projects Poland w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie trwa produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów (tzw. secondary steel) morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, realizowanej wspólnie przez PGE i Ørsted. Proces jest już na zaawansowanym etapie i przebiega zgodnie z harmonogramem.
• Dodatkowe konstrukcje stalowe są niezbędnym elementem fundamentów turbin wiatrowych
• Umożliwiają bezpieczny dostęp ekipom technicznym do fundamentów i turbiny
• Zakres prac firmy Smulders obejmuje dostarczenie trzypoziomowych podwieszanych platform wewnętrznych
• W ramach kontraktu Smulders odpowiada za wykonanie 107 jednostek, których produkcja rozpoczęła się w 2025 roku i potrwa do połowy 2026 roku
Komponenty dla Baltica 2 powstają w polskich zakładach Smulders w Żarach, Łęknicy i Niemodlinie, a montaż i finalne doposażenie zostaną zrealizowane w Świnoujściu. To kolejny przykład, jak budowa morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 wspiera rozwój krajowego łańcucha dostaw i zwiększa udział lokalnego przemysłu w realizacji strategicznej inwestycji offshore.
W ramach kontraktu wyprodukowano już ponad 200 ton konstrukcji stalowych, które z fabryki produkcyjnej trafiają do polskiej cynkowni, a następnie do zakładu montażowego w Świnoujściu. Dostawy do Świnoujścia rozpoczęły się w październiku i zgodnie z harmonogramem będą kontynuowane do maja 2026 roku, kiedy zakończy się cały proces produkcji i transportu z fabryk Smulders.
Łącznie do Świnoujścia trafi ponad 65 tysięcy elementów wyprodukowanych w Polsce.
– Produkcja dodatkowych konstrukcji stalowych dla fundamentów morskiej farmy wiatrowej Baltica 2 w Żarach doskonale pokazuje, jak ważna jest partnerska współpraca i konsekwentne stawianie na najwyższą jakość. Elementy te, choć mniej widoczne, mają ogromne znaczenie, gdyż odpowiadają za bezpieczeństwo obsługi turbin i trwałość konstrukcji przez kolejne dekady. Od projektu po dostawę liczy się tu precyzja, jakość i dbałość o każdy detal. Współpraca ze Smulders opiera się na wspólnych standardach bezpieczeństwa i odpowiedzialności. Cieszę się, że produkcja przebiega zgodnie z harmonogramem, ponieważ terminowe dostarczanie komponentów jest kluczowe dla powodzenia całego projektu – powiedział Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2, Ørsted.
– Jak pokazuje przykład produkcji podwieszanych platform wewnętrznych, krajowy komponent morskiej farmy wiatrowej Baltica2 to nie tylko dostawcy i wykonawcy z Pomorza, lecz także m.in. zakłady w województwach lubuskim i opolskim. W ten sposób krajowy łańcuch dostaw dla projektów morskiej energetyki wiatrowej sięga głębiej w Polskę i jest szansą dla całego polskiego przemysłu – powiedział Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica.
– Dodatkowym lokalnym wątkiem jest fakt, że po wyprodukowaniu te stalowe elementy zostaną przetransportowane do terminalu w Świnoujściu, gdzie zostaną odpowiednio doposażone i przygotowane do instalacji na morzu. Tym samym terminal w Świnoujściu – obok terminalu instalacyjnego T5 w Gdańsku oraz bazy operacyjno-serwisowej w Ustce – stanie się w pewnym sensie kolejnym zapleczem budowy dla Baltica 2, kolejnym portem włączonym w nasz projekt – dodał.
– Zbliżamy się do 30% zaawansowania naszej produkcji. Obecnie kontynuujemy prace zarówno tu w Żarach, w Łęknicy, jak w Niemodlinie. Zakończyliśmy budowę obiektu tymczasowego w Świnoujściu i rozpoczynamy montaż. Jestem przekonany, że będziemy z projektem na czas. Realizacja produkcji dla Baltica 2, największej farmy wiatrowej w Polsce, to jeden z naszych głównych projektów realizowanych na przełomie 2025 i 2026 roku. Jesteśmy dumni z tego, że możemy być częścią tego wspaniałego przedsięwzięcia – powiedział Rafał Futyma, Operational Director, Smulders Projects Poland.
Baltica 2 o mocy do 1,5 GW to wspólna inwestycja PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku będzie to największa morska farma wiatrowa w Polsce. Baltica 2 znacząco przyczyni się do transformacji energetycznej kraju, zapewniając czystą energię dla ponad 2,5 mln gospodarstw domowych.



![Pierwszy odcinek obwodnicy Wąchocka gotowy. Kiedy otwarcie? [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/210/82/78290_100x70.jpg)




![Kolejny odcinek obwodnicy Oświęcimia otwarty [FILM]](https://investmap.pl/_i/image/204/76/78284_100x70.jpg)
![Trwa budowa ostatniego odcinka Wschodniej Obwodnicy Wrocławia [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/183/55/646071_100x70.jpg)


![[Szczecin] Gryfia sprzedaje grunty pod produkcję farm wiatrowych](https://investmap.pl/_i/image/248/120/5368_100x70.jpg)
![[kujawsko-pomorskie] Alstal buduje dla Sody Polskiej Ciech w Inowrocławiu](https://investmap.pl/_i/image/142/14/910_100x70.jpg)
![Biurowiec Intraco Prime w Warszawie pnie się do góry [FILM + ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/186/58/51386_100x70.jpeg)
![[Poznań] Architektoniczne ikony Poznania. Czy buduje się kolejna?](https://investmap.pl/_i/image/168/40/49064_100x70.jpeg)
![[zachodniopomorskie] Ruszyła budowa Porta Mare Baltica](https://investmap.pl/_i/image/187/59/34235_100x70.jpg)
![[Białystok] W Elektrociepłowni powstanie Układ Odzysku Ciepła](https://investmap.pl/_i/image/53/53/4405_100x70.jpg)
![[dolnośląskie] Mostostal Kraków wybuduje kompleks hal dla KGHM Polska Miedź](https://investmap.pl/_i/image/144/16/4752_100x70.jpg)

![[Łódź] Wiemy, jak będzie wyglądał przystanek Piotrkowska](https://investmap.pl/_i/image/96/96/7776_100x70.jpg)
![[Wrocław] ALSTAL z Inowrocławia remontuje wojskowe budynki we Wrocławiu za ponad 20 mln złotych](https://investmap.pl/_i/image/99/99/1123_100x70.jpg)