Zwiększy się dostęp do pociągów dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej

Orzech

Zwiększy się dostęp do pociągów dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie zadania, realizowanego dzięki Rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. Realizacja inwestycji zwiększy atrakcyjność kolei w województwie śląskim.

Mieszkańcy Dąbrowy Górniczej będą mieć jeszcze lepszy dostęp do pociągów. Po latach zostanie odbudowany przystanek Dąbrowa Górnicza Tworzeń. Przystanek będzie połączony z istniejącą kładką na al. Piłsudskiego i dostosowany do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację ułatwią windy. Linia zostanie przedłużona do przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg. Projekt obejmie modernizację 3 km torów od Strzemieszyc do Huty Katowice oraz odbudowę 3 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku od Huty Katowice do Gołonoga.

Dla zadania „Rewitalizacja linii kolejowej nr 162 na odcinku Dąbrowa Górn. Strzemieszyce – Dąbrowa Górn. Huta Katowice (p.odg.) oraz jej odbudowa na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego D.G. Tworzeń i rozbudową przystanku osobowego D.G. Gołonóg” przewidziano prace projektowe w latach 2024 – 2026, a budowę w latach 2027 – 2029. Szacowana wartość całego zadania (prace projektowe i budowlane) to 116 mln zł. Przetarg jest ważnym krokiem do realizacji zadań z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r.

Na liście podstawowej Programu w województwie śląskim jest osiem projektów o szacowanej wartości ponad 2 mld zł.

Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.

Źródło: PKP PLK