Kilkanaście nowych marek na ponad 3 tys. m2 i blisko 90% wynajętej powierzchni – to najnowsze podsumowanie procesu komercjalizacji Galerii Katowickiej. Do grona najemców najbardziej wyczekiwanego na Śląsku centrum handlowego dołączyły m.in: EMPIK, SMYK i Tally Weijl.
Pomimo trudnej sytuacji na krajowym rynku przestrzeni komercyjnych, najważniejszy projekt w Katowicach zyskuje nowych najemców. Na mocy podpisanych w marcu umów do grona marek dostępnych w Galerii Katowickiej dołączyły m.in: EMPIK, SMYK, Tally Weijl, i Gerry Weber. W znajdującej się w samym sercu Katowic galerii powstanie również pierwszy na Śląsku sklep partnerski ekskluzywnej bielizny Chantelle.
„Choć do otwarcia Galerii Katowickiej zostało jeszcze kilka miesięcy, pierwsze powierzchnie handlowe już są przygotowane dla najemców. Komercjalizacja dobiega końca, a do wynajęcia pozostało już niewiele powyżej 10% powierzchni. W zasadzie to już ostatni moment na decyzje najemców dotyczące obecności w Galerii Katowickiej, ponieważ wkrótce nie będziemy mieli wolnych lokali” – mówi Agata Brzezińska, Country Manager firmy NEINVER Polska, budującej Galerię Katowicką.
Otwarcie Galerii Katowickiej znacząco zwiększy podaż przestrzeni handlowych w tym regionie, która pomimo doskonałych warunków, była niższa niż średnia w kraju. Rzeczywista wielkość Aglomeracji Górnośląskiej dla wielu osób bywa zaskoczeniem – to prawie 3 mln mieszkańców. To ponad pół miliona więcej niż w wypadku drugiej w kolejności aglomeracji warszawskiej. Co zaskakujące, Śląsk wyprzedza Warszawę również w zarobkach: średni miesięczny zarobek katowiczanina to 4 949 zł, a warszawiaka 4 821 zł[1].
„Dodatkowo, po Śląsku bardzo łatwo można poruszać się samochodem. Południową część aglomeracji doskonale komunikuje autostrada A4. Natomiast przez sam środek tego obszaru przechodzi Drogowa Trasa Średnicowa (DTŚ), przy której mieszka ponad 1 milion osób” – mówi Monika Olejnik-Okuniewska z firmy NEINVER Polska, inwestora wielofunkcyjnego kompleksu komunikacyjno-handlowo-biznesowego, którego częścią jest Galeria Katowicka.
Pomimo tego, że powyższe czynniki sprawiają, że Katowice i okolice to doskonała lokalizacja dla centrów handlowych, liczba m2 nowoczesnych przestrzeni handlowych (GLA – Gross Leasable Area) na tysiąc mieszkańców regionu, wcale nie należy do najwyższych. Śląsk, pod tym względem, zajmuje 7. miejsce za Trójmiastem, Wrocławiem, Poznaniem, Warszawą, Łodzią i Szczecinem. W najbliższym czasie te statystyki ulegną zmianie, głównie dzięki oferującej ponad 50 tys. m2 Galerii Katowickiej.
„W 2008 roku podpisaliśmy z Grupą PKP umowę, w ramach której, w październiku 2012 roku oddaliśmy do użytku jeden z najnowocześniejszych w kraju dworców kolejowych, a w lutym br. podziemny terminal autobusowy. Teraz koncentrujemy się na zakończeniu budowy i komercjalizacji sąsiadującej z obu obiektami Galerii Katowickiej” – dodaje Monika Olejnik-Okuniewska.
Bliskość dworca kolejowego, z którego rocznie korzysta około 12 milionów pasażerów, doskonała lokalizacja – samo centrum stolicy regionu oraz bliskość autostrady A4 i DTŚ – sprawia, że pomimo trudnej sytuacji rynkowej, w projekcie do skomercjalizowania zostało jedynie niewiele ponad 10% powierzchni.
„Na korzyść Galerii Katowickiej w oczach potencjalnych najemców wpływa m.in. fakt, że nasz obiekt jest praktycznie na ukończeniu, a pierwsi klienci zawitają do naszych sklepów jeszcze w tym roku” – dodaje Agata Brzezińska, Country Manager, Neinver Polska Sp. z o.o.
Oprócz sklepów znanych i popularnych marek, klienci znajdą w Galerii Katowickiej szereg punktów usługowych, supermarket Stokrotka oraz zróżnicowaną ofertę restauracji i kawiarni. Dużym magnesem przyciągającym mieszkańców Śląska do Galerii Katowickiej będzie Multikino, które jest jedyną siecią kin w Polsce, która w ubiegłym roku odnotowała wzrost frekwencji. Multikino w Galerii Katowickiej będzie jednym z najnowocześniejszych multipleksów w Polsce.
O Galerii Katowickiej
Galeria Katowicka mieści się w ścisłym centrum miasta i jest unikalnym kompleksem komunikacyjno-komercyjnym. Powierzchnia handlowa obiektu wynosi 53 tys. m2, na której znajdzie się ponad 250 lokali i punktów handlowych. Do dyspozycji klientów zostanie oddany dwupoziomowy podziemny parking dla 1 200 samochodów. Galeria Katowicka będzie połączona bezpośrednio z dworcem kolejowych i podziemnym terminalem autobusowym komunikacji miejskiej.
Inwestorami projektu są NEINVER Polska i Meyer Bergman. Wyłącznym agentem odpowiedzialnym za najem powierzchni handlowej Galerii Katowickiej jest Cushman & Wakefield.
Budowa Galerii Katowickiej – będącej wielofunkcyjnym kompleksem komunikacyjno-handlowo-biznesowym - rozpoczęła się w grudniu 2010 r. Pierwszym etapem inwestycji był katowicki dworzec kolejowy oddany do użytku w październiku 2012 r. W lutym 2013 oddano do użytku kolejny etap, którym był podziemny, przelotowy terminal autobusowy. Termin zakończenia budowy Galerii Katowickiej wraz z podziemnym parkingiem, zostanie ogłoszony wiosną.
[1]Przeciętne wynagrodzenie w miastach wojewódzkich w I półroczu 2012 r., źródło GUS