Wybudowana płyta postojowa, zmodernizowane drogi kołowania oraz półmetek budowy przyszłej drogi startowej - Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. podsumowuje działania zrealizowane w 2013 roku w ramach największej w historii portu inwestycji pn. "Port Lotniczy w Katowicach - rozbudowa i modernizacja infrastruktury lotniskowej i portowej".
- Rok 2013 upływa w Katowice Airport pod znakiem inwestycji, dzięki którym zwiększy się przepustowość portu oraz wzrosną możliwości przyjmowania dużych samolotów. W tym roku rozpoczęliśmy budowę nowej drogi startowej, dłuższej od obecnej o 400 m, która umożliwi wylot z naszego portu nawet największym, w pełni obciążonym statkom powietrznym. Ponadto zakończyliśmy modernizację dróg kołowania, które zostały odpowiednio poszerzone by mogły z nich skorzystać szerokokadłubowe samoloty. Równolegle ukończyliśmy rozbudowę płyty postojowej, dzięki czemu w naszym porcie może stacjonować jednocześnie dwa razy więcej samolotów niż dotychczas - mówi Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
W mijającym roku, kosztem 81 mln zł ukończono w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice rozbudowę płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizację trzech dróg kołowania (E1, E2 i D). Prace w tym zakresie rozpoczęły się w czerwcu 2011 roku i trwały równo dwa lata. Po ich zakończeniu port lotniczy zyskał blisko 15 ha nowych nawierzchni lotniskowych.
Z nowej płyty postojowej o powierzchni 110 tys. m kw. może jednocześnie dziś skorzystać trzynaście średniodystansowych statków powietrznych. Z kolei zmodernizowane drogi kołowania o powierzchni 39 tys. m kw. przystosowane są do obsługi szerokokadłubowych samolotów wielkości Jumbo Jet'a. Rozbudowa płaszczyzny postoju samolotów oraz modernizacja dróg kołowania jest pierwszym z dwóch zadań zrealizowanych w ramach kompleksowego projektu rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniskowej i portowej.
W 2013 roku w Katowice Airport rozpoczęły się prace przy realizacji drugiego zadania - budowie nowej drogi startowej o długości 3200 m. W ciągu roku wykonano ponad połowę prac, w tym ułożono pierwszą z dwóch warstw betonowych nawierzchni przyszłej drogi. Łącznie wybetonowano prawie 150 tys. m kw. podbudowy nowej drogi startowej. W pyrzowickim porcie rozpoczęto również prace przy budowie dróg szybkiego zjazdu, tzw. speedway pozwalających na opuszczenie przez statek powietrzny drogi startowej z prędkością nawet 90 km/h.
W 2015 r., po zakończeniu prac i udostępnieniu nowej drogi startowej do użytku operacyjnego, lotnisko w Pyrzowicach stanie się jedynym portem regionalnym o kodzie referencyjnym 4E, uprawniającym do przyjęcia dalekodystansowych samolotów szerokokadłubowych o rozpiętości skrzydeł nawet do 65 m. Po zakończeniu inwestycji Katowice Airport będzie również jednym z trzech polskich lotnisk pasażerskich z drogą startową o długości ponad trzech kilometrów. Koszt budowy nowej drogi startowej to 157 mln zł.
Projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury lotniska w Pyrzowicach realizowany jest przy wsparciu środków unijnych. Inwestycja współfinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. POIiŚ obejmuje znaczące inwestycje, realizowane w najważniejszych sektorach gospodarki, które mają kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski. Wartość dofinansowania wyniesie 50% kosztów kwalifikowanych inwestycji.