Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej (FRAG) oraz Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania wystosowało oficjalne pismo w sprawie estetyki remontowanych peronów na dworcach w Poznaniu i Gdyni. Petycja skierowana jest do Andrzeja Massela pełniącego funkcję Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Autorzy pisma proszą podsekretarza o interwencję w sprawie kiepskiej jakości materiałów, elementów wyposażenia i wykonania peronów na kluczowych stacjach kolejowych w kraju. Powołują się na słowa Andrzeja Massela z 17 sierpnia 2010 roku: - Problem nie jest wcale błahy, mimo że udział kosztów tak zwanej małej architektury w kosztach całej modernizacji linii nie przekracza pewnie 1%. Przecież to na dworcach, w tym na peronach następuje kontakt pasażerów z koleją i to, co tutaj oni zobaczą, przekłada się na wrażenie o całym systemie.
Ich zdaniem spółka PKP PLK S.A. doprowadziła do skandalicznego marnowania publicznych pieniędzy podczas modernizacji linii kolejowych E65 i E20. Nawierzchnia peronów wykonana jest z najniższej jakości materiałów, co sprawia, że jest nieestetyczna, a przede wszystkim, nietrwała. Pojawiające się nierówności całkowicie uniemożliwiają poruszanie się po peronie z walizką na kółkach. Ponadto wybrany przez inwestora materiał szybko się brudzi i pochłania zanieczyszczenia.
Zarzuty autorów petycji dotyczą również innych elementów małej architektury, których estetyka i funkcjonalność pozostawiają wiele do życzenia. W Gdyni na peronie 5 - czytamy w petycji - pozostawiono niezadaszony obszar między wejściem na peron a początkiem wiaty. Prawdopodobnie zastosowany standardowy model wiaty nie tylko stylistycznie, ale i technicznie nie dał się połączyć z pozostawionym zadaszeniem schodów prowadzących na peron. W Poznaniu poraża użycie drucianych siedzisk jako ławek peronowych - niewygodnych i całkowicie niepraktycznych - po kilku tygodniach są odkształcone i nadają się tylko do wyrzucenia lub wymiany.
W ostatnim akapicie autorzy zwracają się do Andrzeja Massela z prośbą o podjęcie niezwłocznych działań w celu zmiany sposobu modernizacji peronów i zastosowanie rozwiązań podobnych do tych z dworców w Krakowie czy Wrocławiu. Wszystkie szczegóły i zdjęcia złego stanu peronów można znaleźć na stronie jakipoznanglowny.pl.
Portal InvestMap.pl przyłącza się do petycji z prośbą o poprawę jakości wykonania małej architektury.
Zdjęcie: jakipoznanglowny.pl