Do 2017 roku nie ma szans na budowę Śródmiejskiej Trasy Południowej

Do 2017 roku nie ma szans na budowę Śródmiejskiej Trasy Południowej

Wrocław
REKLAMA

Na co najmniej pięć lat urzędnicy "zamrozili" budowę Śródmiejskiej Trasy Południowej, która miała połączyć okolice placu Społecznego z placem Strzegomskim. Projekt nie znalazł się bowiem w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym na lata 2013-2017. - Nie oznacza to jednak, że projekt powstania trasy został zarzucony - zapewniają w magistracie. Ale wciąż nie wiadomo kiedy, ani w jakim wymiarze ŚTP może zostać zrealizowana.

Przypomnijmy, Śródmiejska Trasa Południowa ma być ciągiem czteropasmowych ulic, które połączą pl. Wróblewskiego z pl. Strzegomskim z ominięciem centrum. Kierowcy mieliby jeździć ulicami Pułaskiego, Dyrekcyjną, Szczęśliwą, Zaporoską, Szpitalną, wiaduktem nad torami za dworcem Świebodzkim, Robotniczą aż do pl. Strzegomskiego.

Od kilku lat inwestycja jest jednak odwlekana w czasie. Wedle najnowszych informacji pewne jest to, że projekt został "zamrożony" na co najmniej pięć lat - nie uwzględniono go bowiem w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

- Budowa tzw. Śródmiejskiej Trasy Południowej to przedsięwzięcie dalekosiężne. Prace projektowe jak i realizacja inwestycji nie zostały ujęte w WPI na lata 2013-2017. Nie oznacza to jednak, że projekt powstania trasy został zarzucony - tłumaczy Arkadiusz Filipowski z biura prasowego magistratu.

Urzędnicy nie wykluczają, że miasto zrealizuje jedynie poszczególne fragmenty planowanej ŚTP.

- Nie można stwierdzić, że w przyszłości nie zostaną wprowadzone jakieś rozwiązania etapowe, jednak na dziś za wcześnie mówić o jakichkolwiek szczegółach - dodaje Arkadiusz Filipowski.

Głównym powodem zawieszenia inwestycji w czasie są oczywiście pieniądze, a raczej ich brak w miejskiej kasie. Budowa ŚTP wiązałaby się bowiem z gigantycznymi kosztami.


- Zgodnie z koncepcją koszt całej trasy śródmiejskiej, od placu Strzegomskiego do mostu Pokoju, wyniesie około 1,8 miliarda złotych - mówiła nam w sierpniu 2010 roku Julia Wach z magistratu.

Na trasie Śródmiejskiej Trasy Południowej projektanci przewidzieli 4 tunele.

Pierwszy zaczynałby się przed urzędem wojewódzkim, w pobliżu mostów Pokoju i Grunwaldzkiego, biegłby równolegle do rzeki, a potem pod ulicą Pułaskiego, aż do skrzyżowania z Kościuszki. Drugi powstałby na skrzyżowaniach ze Ślężną i Borowską, trzeci miałby znaleźć się w pobliżu Sky Tower, a czwarty na placu Strzegomskim.

Do tego koncepcja przewidywała estakadę nad nieczynnymi torami kolejowymi za dworcem Świebodzkim, która połączyłaby ul. Szpitalną z Robotniczą.

Projekt od początku budził spore kontrowersje.

Skrytykowała go Miejska Komisja Urbanistyczno-Architektoniczna - architektom nie podobało się, że pod ŚTP trzeba będzie wyburzać pas szerokości 100 metrów i to, że jej budowa może kosztować tyle, co obwodnica autostradowa.

Natomiast według planistów trasa południowa zdegraduje miasto: obniży wartość mieszkań, spowoduje wzrost emisji zanieczyszczeń, wyburzenia kamienic czy konieczność wycięcia drzew.

A Wy co sądzicie o planach wybudowania Śródmiejskiej Trasy Południowej? Podoba Wam się ten pomysł? Zapraszamy do dyskusji.

REKLAMA
Autor: Tomek Matejuk

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA