Magistrat szykuje się do przebudowy mostów Pomorskich i Średzkich. Dla tych pierwszych już powstaje dokumentacja projektowa całego przedsięwzięcia, dla drugich urzędnicy właśnie rozpoczęli poszukiwania projektanta. Obie inwestycje mają zakończyć się około 2020 roku.
Spółka Wrocławskie Inwestycje kilka dni temu ogłosiła przetarg na firmę, która opracuje dokumentację projektową dla przebudowy mostów Średzkich, a potem będzie pełnić nadzór autorski nad inwestycją.
Wykonawca będzie musiał przygotować projekt budowlany, wielobranżowe projekty wykonawcze, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, przedmiary i kosztorysy inwestorskie, a także wszelkie niezbędne pozwolenia, włącznie z pozwoleniem na budowę.
Przeciążone mosty Średzkie
Mosty Średzkie to dwie wykonane w konstrukcji łukowej przeprawy. Most wschodni (nad Bystrzycą) ma ponad 51 metrów długości i ponad 10 metrów szerokości, a zachodni (nad młynówką) – odpowiednio ponad 21 i ponad 10 metrów.
Przeprawy zlokalizowane są w ciągu ulicy Średzkiej i drogi krajowej nr 94, którą w kierunku Środy Śląskiej jeżdżą ciężarówki ważące ponad 40 ton. Równolegle do mostów Średzkich położone są mosty tramwajowe, które nie pójdą do przebudowy.
– Mosty drogowe wymagają kapitalnego remontu, z uwagi na znaczne przeciążenie konstrukcji przejazdami ponadnormatywnymi. Występują uszkodzenia konstrukcji nośnej w postaci rys, ubytków betonu i trwałych uszkodzeń izolacji – wyliczają urzędnicy.
Dokumentacja projektowa powinna być gotowa do 31 sierpnia 2017 r. Z kolei planowany termin sprawowania nadzoru autorskiego obejmuje okres od podpisania umowy z wykonawcą robót budowlanych do dnia ich zakończenia, jednak nie później niż do 1 sierpnia 2020 r.
Znikną rury wzdłuż mostu Pomorskiego?
Miasto przymierza się też do przebudowy mostów Pomorskich – wiosną przeprowadzono przetarg na wykonawcę dokumentacji projektowej i pełnienie nadzoru autorskiego dla przebudowy mostu Pomorskiego Południowego. Zajmie się tym konsorcjum firm PBW Inżynieria z Wrocławia i Europrojekt Gdańsk, które zaproponowało cenę niespełna 424 tys. złotych.
Kamienny most Pomorski Południowy powstawał w latach 1904-05. To konstrukcja trójprzęsłowa, z murowanych z klinkieru łuków koszowych.
Z kolei most Północny, z Kępy Mieszczańskiej na północny brzeg Odry Północnej, powstał 1930 r. nad jazem regulującym poziom wody dla zbudowanej tu pięć lat wcześniej Elektrowni Wodnej Wrocław II. Most ma nitowaną stalową konstrukcję blachownicową. Przy okazji jego budowy przebudowano most Pomorski Środkowy.
REKLAMA
Mosty Pomorskie przetrwały bez większych zniszczeń oblężenie Festung Breslau w 1945 r., mimo że Północny został uszkodzony bezpośrednim trafieniem bombą lotniczą. W 1953 r. most Pomorski Północny przeszedł remont kapitalny, a w 1984 r. przebudowano jego chodniki i balustrady. Od tego czasu infrastruktura przepraw niszczeje.
Gruntowny remont mostów Pomorskich planowany jest na lata 2019-2020. Projekt przebudowy ma uwzględnić likwidację rur ciepłowniczych, biegnących wzdłuż balustrady przeprawy.
fot. Jakub Zazula
Remontują mosty Uniwersyteckie i most Muchoborski
Aktualnie trwa remont równolegle położonych mostów Uniwersyteckich – remontowane jest torowisko tramwajowe (wraz z rozjazdem od strony ulicy Drobnera), jezdnia wschodnia i zachodnia, międzymoście i dylatacja. Do wymiany pójdą też słupy trakcyjne.
– Bardzo zły stan techniczny torowiska i słupów trakcyjnych wymaga natychmiastowej interwencji, szczególnie w perspektywie planowanego na najbliższe lata remontu mostów Pomorskich, dla których mosty Uniwersyteckie stanowią trasę objazdu dla komunikacji zbiorowej – tłumaczyła niedawno Ewa Mazur, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta.
Generalnym wykonawcą robót jest konsorcjum firm Zakład Sieci i Zasilania z Wrocławia oraz Taumer z Krakowa. Koszt inwestycji to niespełna 4,7 mln złotych, a prace potrwają do końca września.
Remontowany jest także most Muchoborski.
– Prace na moście Muchoborskim toczą się w bardzo dobrym tempie – ukończona jest już ponad połowa wszystkich robót. Obecnie wykonywana jest izolacja oraz rozszalowywanie płyty pomostu – tłumaczą przedstawiciele ZDiUM-u.
Zakres prac remontowych obejmuje wymianę płyty mostowej, częściowo przyczółków, oczyszczanie części stalowej i zabezpieczenie antykorozyjne.
Modernizacja mostu potrwa do 30 września. Prowadzi ją firma Intop Warszawa, a koszt to 2 mln 200 tys. złotych.