Miasto

Popularne miasta

Wrocław

  • 1742 inwestycje
  • 6995 wiadomości
  • 4545 ogłoszeń
  • 273 firm

Kraków

  • 1434 inwestycje
  • 4536 wiadomości
  • 3 ogłoszeń
  • 123 firm

Warszawa

  • 441 inwestycje
  • 3656 wiadomości
  • 3 ogłoszeń
  • 153 firm

Poznań

  • 304 inwestycje
  • 1146 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 52 firm

Katowice

  • 254 inwestycje
  • 1723 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 25 firm

Lublin

  • 192 inwestycje
  • 1333 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 14 firm

Gdańsk

  • 121 inwestycje
  • 1093 wiadomości
  • 1 ogłoszeń
  • 14 firm

Łódź

  • 82 inwestycje
  • 892 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 28 firm

Białystok

  • 72 inwestycje
  • 363 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 30 firm

Szczecin

  • 69 inwestycje
  • 635 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 18 firm

Bydgoszcz

  • 36 inwestycje
  • 290 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 11 firm

Toruń

  • 28 inwestycje
  • 365 wiadomości
  • 0 ogłoszeń
  • 3 firm

[Wrocław] Ruszają konsultacje w sprawie tramwaju na Nowy Dwór. Gdzie powstaną przystanki? Wrocław

0 0 401
Tomasz  Matejuk
wiadomość dodana
przez Tomasz Matejuk
Foto: MPK Wrocław  
We wrocławskim magistracie właśnie ruszają konsultacje społeczne w sprawie trasy autobusowo-tramwajowej na Nowy Dwór. Pierwsze kursy tramwajów planowane są na 2020 rok.

W trakcie konsultacji urzędnicy chcą poznać opinię mieszkańców na temat lokalizacji przystanków  kluczowych i tych na ulicy Rogowskiej (w obrębie osiedla), planowanych zmian w organizacji transportu publicznego po uruchomieniu TAT oraz wyposażenia nowej pętli tramwajowej i autobusowej w rejonie przystanku kolejowego Wrocław Nowy Dwór.

Konsultacje potrwają do końca maja.

Którędy pojedzie tramwaj?

Nowa trasa autobusowo-tramwajowa o długości około 7 km połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Rozpocznie się na placu Orląt Lwowskich, a zakończy przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór.

Jak czytamy na stronie konsultacji, na pl. Orląt Lwowskich tramwaj skręci z istniejącego torowiska na Podwalu/Piłsudskiego w kierunku ul. Braniborskiej. Za Dworcem Świebodzkim tory mają odbić w kierunku Dworca Marchijskiego. 

– Będzie to wymagało przebudowania skrzyżowania ul. Robotniczej i pl. Orląt Lwowskich. Dalsza część trasy w kierunku Nowego Dworu zostanie wytyczona m.in na tyłach Galerii Wnętrz Domar. Tramwaj pojedzie zupełnie nową trasą, równolegle do ul. Robotniczej, prosto na zachód, przez tereny PKP. Ulicę Smolecką pokona po istniejącym wiadukcie. Dalej tory mają powstać równolegle do ul. Robotniczej. Na skrzyżowaniu z ul. Śrubową włączą się do istniejącej trasy tramwajowej – wyjaśniają urzędnicy.

Od pętli tramwajowej Wrocławski Park Technologiczny trasa ma być wytyczona pomiędzy jezdnią ul. Robotniczej a parkingami biurowców przy ul. Strzegomskiej.

– Bezkolizyjne pokonanie torów zapewni nowy wiadukt. Wzdłuż ul. Strzegomskiej torowisko zostało wyznaczone po południowej stronie – zapowiadają w magistracie.

W rejonie wiaduktu kolejowego przy obwodnicy śródmiejskiej trasę poprowadzono między dwoma jezdniami – obecnie jest tu szeroki pas zieleni.

– Trasa, w rejonie Gądowianki, prowadzona będzie pomiędzy jezdniami ul. Strzegomskiej w obrębie zachowanej rezerwy przestrzennej. Dalej, od ul. Nowodworskiej do Rogowskiej, tramwaj wykorzystywać będzie obecną jezdnię autobusową. Na skrzyżowaniu ulic Strzegomskiej i Rogowskiej tramwaj skręci w prawo – w kierunku stacji kolejowej Wrocław Nowy Dwór – tłumaczą urzędnicy.


Pierwotnie urzędnicy zapowiadali, że linia będzie kończyć się przy skrzyżowaniu ulicy Strzegomskiej z Rogowską. Jednak mieszkańcy głośno domagali się, żeby tramwaj jechał dalej, ulicą Rogowską, aż do pętli autobusowej i stacji kolejowej Nowy Dwór.


Do centrum w mniej niż 20 minut

Z Nowego Dworu do centrum mają kursować dwie linie tramwajowe, dzięki czemu przejazd ma zająć, niezależnie od godziny, mniej niż 20 minut.

 Obecnie autobusy muszą stać w korku. Ważny jest tu fakt, że wybudowanie torowiska tramwajowego z centrum na Nowy Dwór spowoduje, że te nowe linie tramwajowe zastąpią obecne autobusowe. Sposób rozwiązania tej sprawy jest m.in. przedmiotem konsultacji – podkreślają w magistracie.

Na całej trasie może powstać do 15 par przystanków, w większości w lokalizacjach zbliżonych do obecnych przystanków autobusowych. 

– Tramwaj kończący się przy przystanku kolejowym Wrocław Nowy Dwór będzie stanowił – razem z koleją, autobusami i parkingami – atrakcyjny węzeł przesiadkowy, który przyniesie dodatkowych pasażerów i dzięki temu zapewni sukces nowej trasie tramwajowe– zapewniają urzędnicy.

Cała trasa będzie wyposażona także w wygodną drogę rowerową, a tam, gdzie zidentyfikowano braki, powstaną nowe chodniki i dojścia piesze do przystanków.

Kiedy pierwsze kursy?

Wiosną 2016 roku wrocławski magistrat podpisał umowę na projekt
 trasy autobusowo-tramwajowej, która połączy Nowy Dwór z centrum miasta. Przygotowuje go spółka Schuessler-Plan Inżynierzy, która zaproponowała cenę 1 mln 985 tys. złotych. 

Projekt powinien być gotowy w trzecim kwartale 2017 roku, pod koniec roku ma być już wybrany wykonawca całego przedsięwzięcia, a roboty budowlane planowane są na lata 2018-2020. W pierwszej połowie 2020 roku tramwaj na Nowy Dwór ma zacząć kursować.

Inwestycja, zgodnie z szacunkami urzędników, ma pochłonąć około 240 mln złotych, a miasto chce, by do całego przedsięwzięcia dołożyła się Unia Europejska.
dodano: 2017-05-12 11:24:29

WARTO PRZECZYTAĆ RÓWNIEŻ