DODAJ

Szykują się do II etapu obwodnicy Leśnicy. Powstanie łącznik do Kosmonautów

Drogi i mosty / Wrocław
Szykują się do II
Tomasz Matejuk
2016-08-08 14:54:36
Miasto rozpoczęło przygotowania do budowy drugiego etapu obwodnicy Leśnicy, czyli łącznika do ulicy Kosmonautów, która przy okazji zostanie rozbudowana o drugą jezdnię. Inwestycja pochłonie około 100 mln złotych.

Spółka Wrocławskie Inwestycje właśnie ogłosiła przetarg na opracowanie kompletniej dokumentacji projektowej dla budowy Osi Zachodniej we Wrocławiu w ciągu drogi krajowej nr 94, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i sprawowanie nadzoru autorskiego nad tym zadaniem.

Chodzi o aleję Stabłowicką – od skrzyżowania z ulicą Jerzmanowską do ulicy Kosmonautów. Budowa tego połączenia to inwestycja powiązana z powstającą już obwodnicą Leśnicy.

 Przetarg na wykonanie projektu dla II etapu obwodnicy Leśnicy, czyli odcinek alei Stabłowickiej w kierunku ul. Kosmonautów (niespełna 2 km) obejmuje także rozbudowę ulicy Kosmonautów do dwóch jezdni – tłumaczy portalowi InvestMap.pl Marek Szempliński, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji.

Wyłoniona w postępowaniu firma opracuje koncepcję programowo-przestrzenną, projekty budowlane, projekty wykonawcze, przedmiary robót, kosztorysy inwestorskie, uzyska wszystkie opinie, uzgodnienia i decyzje, niezbędne do uzyskania ZRID i wykonania robót budowlanych.

Na wszystkie prace wykonawca będzie miał 13 miesięcy od dnia podpisania umowy, oprócz nadzoru autorskiego. Planowany termin zakończenia robót i sprawowania nadzoru to 2 sierpnia 2019 roku.

 Przetarg powinien być rozstrzygnięty jeszcze w tym roku, projekt spodziewamy się, że powstanie do końca przyszłego (wtedy będzie można mówić o kosztach i harmonogramie), a więc przetarg na realizację można by ogłaszać najwcześniej wtedy. Mowa o kosztach rzędu 100 mln złotych – dodaje Marek Szempliński.

Przypomnijmy, że gdy urzędnicy podpisywali z firmą Skanska kontrakt na budowę obwodnicy Leśnicy (opiewający na kwotę 130 mln zł), w magistracie zapowiadali, że nie wykluczają udzielenia Skanskiej zamówienia uzupełniającego, właśnie na budowę tego łącznika do ulicy Kosmonautów.

 Jeśli w wyniku negocjacji uzyskamy dobrą cenę na łącznik, wybuduje go razem z całą obwodnicą Skanska – tłumaczył w grudniu 2014 roku Paweł Rychel, prezes Wrocławskich Inwestycji.

Tak się jednak nie stało – miasto nie skorzystało z prawa opcji. Kilka miesięcy temu urzędnicy tłumaczyli, że realizacja tego odcinka jest uzależniona od otrzymania unijnej dotacji na ten cel. Jeśli tak się stanie, magistrat ogłosi przetarg na budowę łącznika. 

Obwodnica Leśnicy – praca wre!


Budowa obwodnicy Leśnicy, która połączy ulicę Średzką z Graniczną, pełną parą ruszyła jesienią zeszłego roku. Powstaje tam droga jednojezdniowa dwukierunkowa o łącznej długości 7,1 kilometra. 

Pojawi się pięć skrzyżowań (z ul. Trzmielowicką, Miodową, Piołunową, Osiniecką i Rdestową), a także most nad Bystrzycą i dwa wiadukty: nad bocznicą kolejową do portu lotniczego i aleją Stabłowicką.

Cała obwodnica podzielona jest na dwa odcinki: pierwszy to fragment od ronda przy ul. Granicznej do rzeki Bystrzycy (czyli część alei Stabłowickiej), drugi wiedzie od rzeki do ulicy Średzkiej (Oś Inkubacji).

Aktualnie trwają prace na dwóch odcinkach: od ulicy Granicznej do Osinieckiej (ten odcinek częściowo jest już nawet otwarty i prace zmierzają ku końcowi) i od ulicy Ratyńskiej do Piołunowej (to odcinek z mostem przez Bystrzycę).

Z kolei odcinek od ulicy Ratyńskiej do Średzkiej na dniach powinien otrzymać ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), dostał już odstępstwo z ministerstwa, a roboty powinny ruszyć jeszcze latem. Natomiast odcinek od ulicy Osinieckiej do Piołunowej czeka na odstępstwo.

 Odstępstwa są niezbędne, ponieważ  w zeszłym roku zmieniły się przepisy dotyczące warunków, jakie muszą spełniać drogi krajowe, chodzi głównie o odległości między skrzyżowaniami – wyjaśnia Marek Szempliński.

Jak zapowiadają urzędnicy, wszystko wskazuje na to, że najpóźniej do końca przyszłego roku uda się zrealizować kontrakt.