DODAJ

We Wrocławiu stawiają na małe biurowce

Mieszkania i domy / Wrocław
We Wrocławiu stawiają na
Artivia
2013-01-14 14:12:28

Niegasnący popyt na nowoczesne powierzchnie biurowe, jak i niski wskaźnik pustostanów (5 procent) sprawia, że Wrocław utrzymuje się w pierwszej „trójce” miast regionalnych, najdynamiczniej rozwijających się pod względem powierzchni biurowych. W stolicy Dolnego Śląska, obok pokaźnych rozmiarów wieżowca Sky Tower czy Aquarius Business House, rynek zapełniają również biurowce o niewielkich powierzchniach komercyjnych.


 


Obecnie we Wrocławiu zasoby nowoczesnych powierzchni biurowych wynoszą blisko 430 000 m kw., które są zamknięte w ponad 80 inwestycjach. Pod koniec III kwartału 2012 roku w stolicy Dolnego Śląska prowadzono budowę około 12 800 m kw. biur realizowanych w ramach 17 projektów. Od stycznia do września 2012 roku na wrocławskim rynku pojawiło się ponad 34 000 m kw. powierzchni, które składają się na 7 obiektów m.in. Green Towers A (11 000 m kw.), Promenady Wrocławskie – Epsilon (6 000 m kw.) czy West Business Centre (2 850 m kw.). W planach na najbliższe lata widnieją kolejne 24 obiekty.


 


Wrocław, oprócz miejsca w czołówce miast regionalnych o największym nasyceniu biurami, znajduje się również wśród najdroższych lokalizacji pod względem cen wynajmu lokali. Miesięcznie za m kw. powierzchni biurowej trzeba tu zapłacić 11-16 euro.


 


Stolica Dolnego Śląska wciąż rozwija swój potencjał i kusi nie tylko zagranicznych inwestorów możliwością ulokowania firmy w biurowcach pokaźnych gabarytów typu Sky Tower (pow. biur – 28 500 m kw., oddanie do użytku w I kwartale 2013 roku) czy Aquarius Business House I, II (łącznie 23 000 m kw., 2014 rok).


 


Deweloperzy wychodzą naprzeciw zapotrzebowaniu na budynki o niewielkich powierzchniach – do 2 000 m kw. W ten sposób można zaoszczędzić na kosztach najmu czy aranżacji, a jednocześnie wybrać miejsce o dobrej lokalizacji np. między budynkami w centrum miasta.


 


Jedną z inwestycji o mniejszej powierzchni jest Szkocka Point firmy Majtyka Projekt. Trzykondygnacyjny budynek zlokalizowany przy skrzyżowaniu ulic Klecińskiej i Szkockiej został oddany do użytku z końcem 2012 roku. Na powierzchni 1700 m kw. można wynająć moduły od 135-520 m kw.



Kolejny obiekt, tym razem łączący mieszkania z biurami, powstaje przy ulicy Hubskiej. Znajdzie się w nim 1 700 m kw. powierzchni biurowej klasy A, które będzie można kupić lub wynająć w modułach 74-370 m kw.


 


Jeszcze bardziej kompaktowy biurowiec – 1 000 m kw. powierzchni, powstanie pod adresem Kwidzyńska 11. Trzykondygnacyjny budynek z 14 miejscami parkingowymi będzie nosił taką samą nazwę.


 


Krok dalej w pomniejszaniu powierzchni komercyjnej poszła wrocławska firma deweloperska BudNest, która przy ulicy Sułowskiej 24 stworzyła obiekt łączący funkcję mieszkalną z usługami typu biura, sklepy, magazyny. Kameralny projekt w swojej ofercie, oprócz sprzedanej już w całości części mieszkalnej, zawiera 4 lokale usługowe o powierzchni od 45,6 do 47,9 m kw. (łącznie prawie 200 m kw.) wraz z przynależną powierzchnią magazynową (110 m kw.), którą można indywidualnie podzielić i przypisać do poszczególnych lokali. Do dyspozycji przyszłych najemców jest prywatny parking z 6 miejscami postojowymi przed budynkiem.


 


Cena nabycia lokalu usługowego z powierzchniami przynależnymi (m.in. ogródek, taras, parking) wynosi 199-249 tys. zł netto, a magazynu 49-139 tys. zł. Całą część biurowo-usługową (4 lokale plus 2 magazyny, łącznie prawie 300 m kw.) można kupić za 1 042 000 zł netto. Deweloper poszedł o krok dalej w komercjalizacji powierzchni tego budynku i przyszłym kupującym gwarantuje długoterminowego najemcę i stopę zwrotu na poziomie 10 proc. w skali roku (liczoną od wartości nabytego lokalu/magazynu).


 


Coraz częściej nowoczesne przedsiębiorstwa, poszukując miejsca dla swojej siedziby, kierują się nie tylko ceną i dobrą lokalizacją zapewniającą odpowiednią dostępność usług czy bezpieczeństwo, ale także możliwością wydajnego wykorzystania powierzchni biurowych. Przede wszystkim firmy działające w sektorze BPO (outsourcing procesów biznesowych) chcą, aby ich siedziby były maksymalnie funkcjonalne i elastyczne. Małe biurowce spełniają te wymagania głównie dzięki temu, że umożliwiają efektywną aranżację oraz dopasowanie do specyfiki branży i działalności firmy.