Drogi asfaltowe czy betonowe, a może wykonane z pochodnych tych dwóch budulców? Jak i kiedy dobierać właściwy materiał? Jaką technologię powinna stosować GDDKiA i dlaczego? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań w obszarach doboru nawierzchni na drogach krajowych poszukują członkowie specjalnego zespołu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który z końcem września zakończył I etap swojej działalności.
Przypomnijmy, że do zadań zespołu powołanego przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, należy m.in. określenie metodyki doboru danego rodzaju nawierzchni, mając na względzie wiele uwarunkowań technicznych, technologicznych, środowiskowych, pogodowych, materiałowych i logistycznych.
Wybór, metodyka, weryfikacja – wnioski po I etapie
W ramach prowadzonych dyskusji sformułowano również wnioski, zamykające I etap działalności gremium.
Członkowie zespołu podkreślili, że w warunkach krajowych wybór rodzaju nawierzchni może być przeprowadzany na podstawie analizy kosztów i korzyści w cyklu życia drogi (LCCA). Natomiast metodyka porównawcza powinna uwzględniać uwarunkowania ekonomiczne, techniczne, społeczne i środowiskowe. W opinii ekspertów, istnieje także potrzeba uzupełnienia metodyki o aspekty niemierzalne.
W konkluzjach zamykających I etap prac zwrócono również uwagę, że do weryfikacji m.in. strategii utrzymaniowych i trwałości stosowanych technik naprawy, konieczne jest przygotowanie odpowiedniego zestawu danych.
Efektywny dualizm - przedstawiciele świata nauki oraz branży drogowej
W skład zespołu, który jest odpowiedzią na nowe wyzwania i potrzeby w obszarze realizacji polityki zrównoważonego rozwoju budownictwa drogowego, wchodzą przedstawiciele świata nauki, branży drogowej oraz pracownicy GDDKiA, wskazani przez:
1. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad:
- Robert Jurczak, Przewodniczący Zespołu, Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA w Szczecinie,
- Adam Glinicki, Zastępca Przewodniczącego Zespołu, Zastępca Dyrektora Oddziału GDDKiA w Białymstoku,
- Grzegorz Dziedzina, Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad,
- Tomasz Kwieciński, Radca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad,
- Leszek Bukowski, Dyrektor Departamentu Technologii Budowy Dróg.
2. Przewodniczącego Rady Naukowej działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiciele Rady Naukowej:
- prof. dr hab. inż. Antonii Szydło, Kierownik Zakładu, Politechnika Wrocławska,
- dr hab. inż. Karol Kowalski, prof. PW, Dyrektor IDiM Półtechniki Warszawskiej.
3. Kierujących organizacjami przedstawiciele:
- Ogólnopolskiej Izby Gospodarcza Drogownictwa: dr inż. Aleksander Zborowski, Dyrektor ds. Badań i Rozwoju, Kierownik Grupy Pavement Engineering, TPA Sp. z o.o.,
- Polskiego Kongresu Drogowego: Piotr Heinrich, Prezes Zarządu w OAT Sp. z o.o.,
- Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych: Oliwia Merska, Eurovia Polska,
- Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa: Marcin Żochowski, Dyrektor Pionu Przemysłowego i Technologii Mota-Engil Central Europe S.A.,
- Stowarzyszenia Producentów Cementu: prof. dr hab. inż. Jan Deja, Akademia Górniczo Hutnicza.
Zespół będzie kontynuował swoje prace i już wkrótce opublikujemy harmonogram najbliższych działań, dzięki którym, w oparciu o analizę dotychczasowych doświadczeń, wypracowywane będą rozwiązania, służące do jeszcze efektywniejszego doboru nawierzchni na drogach krajowych.
Źródło: GDDKiA