Przystanek Łódź Polesie, to jeden z trzech przystanków, które zapewnią dogodną komunikację w tunelu nowobudowanej podziemnej linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej do stacji Żabieniec i Kaliska. Rozpoczęły się prace na najniższym poziomie Polesia. Kontynuowane są roboty na przystankach Śródmieście i Koziny.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. z POIiŚ zwiększy rolę kolei w komunikacji aglomeracyjnej i dalekobieżnej. Dzięki inwestycji łączącej efektywnie Łódź z siecią kolejową również podziemne przystanki zintegrują kolej z komunikacją miejską.
Przystanek Łódź Polesie będzie jednym z trzech przystanków na podziemnej trasie. Budowany jest przy zbiegu ulic Ogrodowej i Karskiego, na odcinku dwutorowego tunelu, od komory rozgałęźnej przy ul. Drewnowskiej/Stolarskiej do Dworca Fabrycznego.
Przystanek będzie miał trzy podziemne kondygnacje. Poziom komunikacyjny -1; zaplecze techniczne -2. Na poziomie -3, około 24 m poniżej ulicy będą perony. Dogodny dostęp do peronów zapewnią windy i schody ruchome.
Na przystanku Łódź Polesie wykonano ściany szczelinowe sięgające 30 m głębokości. To zewnętrzny korpus przystanku. Gotowe są stropy na poziomie 0 i -1. Powstaje strop na kondygnacji -2. Wykonawca zaczął wydobywanie gruntu z poziomu -3. W kolejnych etapach budowana będzie konstrukcja poziomu -3 i płyta denna przystanku.
W tunelu powstają przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Koziny.Na przystanku Łódź Śródmieście (w rejonie skrzyżowania ul. Zielonej z ul. Zachodnią i al. Kościuszki) przebudowywane są ściany szczelinowe między ulicami: Zachodnią i Wólczańską. Wykonawca przekłada podziemne instalacje elektryczne i teletechniczne. Na maj zaplanowano rozpoczęcie wykopów między ścianami szczelinowymi. Na czas prac, po przygotowaniu i ustaleniu z miastem, wprowadzono tymczasową organizację ruchu drogowego. Zgodnie z wymogami prowadzone są inne działania. Na terenie dawnej synagogi pracują archeolodzy.
Na przystanku Łódź Koziny (u zbiegu al. Włókniarzy i ul. Drewnowskiej) powstają wewnętrzne ściany szczelinowe. Budowana jest płyta stropowa poziomu -1. Następnie powstaną kolejne elementy przystanku tj. płyta pośrednia i denna.
Aby zapewnić sprawne drążenie tuneli przy ul. Skarpowej i ul. Żniwnej budowane są komory (demontażowa i startowa) dla TBM Faustyny.
Katarzyna i Faustyna budują tunele podziemnych trasMaszyny TBM drążące tunele pod Łodzią wybudowały już ponad 1600 m podziemnych tras. 17 lutego Faustyna zakończyła pierwszy z czterech jednotorowych tuneli, które połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z tunelem dwutorowym w kierunku Łodzi Fabrycznej. Po przeglądzie Faustyna zostanie obrócona o 180 stopni. W drugiej połowie kwietnia planowane jest rozpoczęcie drążenia drugiego tunelu w kierunku przystanku Koziny i stacji Łódź Żabieniec.Katarzyna wykonała ponad 680 metrów głównego tunelu dwutorowego w kierunku Łodzi Fabrycznej. Wykonawca zakłada, że 2 połowie kwietnia maszyna TBM dotrze do przystanku Łódź Polesie.Drążenie zależy od warunków geotechnicznych. Maszyny muszą przejść przez m.in. zawodnione grunty, twarde i duże głazy narzutowe lub piaski. Faustyna m.in. pokonywała duże głazy polodowcowe i żwir pomiędzy al. Włókniarzy i ul. Stolarską.
Bezpieczeństwo priorytetem
Dla utrzymania dokładnego przebiegu tunelu, na trasie są urządzenia monitorujące i kontrolujące. Pracę maszyn nadzoruje specjalistyczny personel. Informacje obserwowane są na monitorach w kabinie, wewnątrz TBM-u. Specjalna konstrukcja TBM zapobiega np. osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi i drganiom. Ograniczona jest ingerencja i kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). Wykonawca na bieżąco monitoruje teren i dokonuje pomiarów drgań.
Tunel łączy Polskę
Tunel średnicowy to kontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się przelotowym. Przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Prace budowlane zakończą się w 2023 roku. Kolejny rok potrwa wyposażanie tuneli w konieczne systemy oraz testy wszystkich urządzeń.
Tunel będzie dostępny dla ruchu pasażerskiego od rozkładu jazdy 2024/2025. Jest to projekt niezwykle skomplikowany, wykonywany pod centrum miasta i w niełatwym terenie.
Źródło: PKP PLK