Na modernizowanej przez Budimex stacji kolejowej w Ełku powstały pierwsze w Polsce schody wykonane w technologii druku 3D. Zamontowana na skarpie betonowa konstrukcja o wadze blisko dwóch ton powstała w Holandii i będzie służyć pracownikom kolei. Zastosowanie innowacyjnego sposobu budowy obiektu pozwoliło znacznie skrócić czas jego wykonania, a także obniżyć ślad węglowy.
– Stale poszukujemy nowych rozwiązań, które usprawnią naszą pracę oraz poprawią konkurencyjność. Drukowanie w technologii 3D znalazło już szereg praktycznych zastosowań – teraz pora na budownictwo. Mamy nadzieję, że testowane w Ełku schody okażą się strzałem w dziesiątkę i znajdą szersze zastosowanie – mówi Maciej Olek, członek zarządu Budimex.
Zamontowane przez Budimex na stacji w Ełku schody zostały w całości zaprojektowane i wykonane w Holandii przez firmę Witteveen+Bos. Druku 3D podjęły się zakłady Saint Gobain Weber, będące jednocześnie producentem materiałów budowlanych oraz betonu, którego użyto do wykonania konstrukcji. Holenderski producent wykonał już kilka tego typu obiektów, w tym najdłuższy wydrukowany most pieszy o długości 29 metrów, najwyższą wydrukowaną wieżę o wysokości 12,1 metrów oraz budynek mieszkalny.
– Obiekty wykonane w technologii 3D to nie tylko oszczędność czasu i zasobów ludzkich oraz materiałowych. Druk pozwala na wykonanie elementów o niemal dowolnych kształtach, co daje możliwości szerokiego zastosowania w branży budowlanej – mówi Maciej Olek.
Technologia druku 3D doskonale daje się dostosować do indywidualnych wymagań pod względem geometrii, koloru, tekstury stopnia. Zamontowane na budowie w Ełku schody mają długość 7 metrów długości, 80 cm szerokości oraz ok. 4,5 metrów wysokości. Obiekt składa się z 3 elementów o łącznej wadze 1 985 kg, a cała produkcja zajęła niespełna 3 godziny.
Największy w Polsce generalny wykonawca aktywnie rozwija nowe technologie. W ostatnim czasie firma zaprezentowała, powstającego w ramach międzynarodowego konsorcjum, robota. Zadaniem testowanego na budowie Wojskowego Szpitala Klinicznego w Krakowie Cobota, czyli robota współpracującego (Collaborative Robot), będzie wspomaganie pracowników na budowach w pracach wymagających dużego wysiłku.
Prace wykonywane przez Budimex w Ełku to część budowy międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. W ramach kontraktu o wartości blisko 587 mln PLN Budimex przebuduje tory o łącznej długości 38,3 km wraz z podtorzem oraz wykona zabudowę 118 rozjazdów. Firma wybuduje też 5 peronów w pełni dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zakończenie prac przewidziane jest na rok 2024.