Budowa drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim nabiera tempaFot. GDDKiA

Budowa drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim nabiera tempa

Orzech
Orzech
REKLAMA

Budowa drogi ekspresowej S1 w województwie śląskim nabiera tempa - kolejne odcinki są oddawane do użytku, a pozostałe fragmenty są intensywnie realizowane. Inwestycja, która połączy Mysłowice z granicą państwa w Zwardoniu, znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu i bezpieczeństwo podróży.

Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów: zaawansowane prace

Budowa odcinka drogi ekspresowej S1 między Dankowicami a węzłem Bielsko-Biała Hałcnów osiągnęła bardzo wysoki poziom zaawansowania – przekracza już 94 proc. Zakończenie inwestycji planowane jest na grudzień 2025 r. Odcinek ten stanowi kluczowy element układu komunikacyjnego południowej Polski, nie tylko jako fragment trasy prowadzącej do granicy ze Słowacją, ale również jako ważny węzeł integracyjny.

Na węźle Bielsko-Biała Hałcnów droga ekspresowa S1 łączy się z istniejącą drogą ekspresową S52 w kierunku Cieszyna. W przyszłości w tym miejscu nastąpi również połączenie z planowanym dalszym ciągiem S52 w stronę Krakowa, znanym jako Beskidzka Droga Integracyjna. Dzięki temu węzeł stanie się jednym z najważniejszych punktów komunikacyjnych w regionie.

Oświęcim – Dankowice: odcinek gotowy, ale z ograniczeniami

Odcinek Oświęcim – Dankowice został już w pełni ukończony. Fragment między węzłami Oświęcim i Brzeszcze GDDKiA udostępniła do ruchu 25 sierpnia 2025 r. Ze względu na trwające prace na sąsiednich odcinkach obowiązuje tam tymczasowa organizacja ruchu z ograniczeniem tonażowym do 3,5 t. Udostępnienie dalszego fragmentu, od Brzeszcz do Dankowic, nastąpi po otwarciu odcinka Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów.

Bieruń – Oświęcim: przejezdność jeszcze w tym roku

Na odcinku Bieruń – Oświęcim, gdzie powstaje również obwodnica Bierunia, zaawansowanie robót wynosi obecnie 64 proc. GDDKiA planuje udostępnić ten fragment jeszcze w tym roku, na zasadzie przejezdności. Połączenie z drogą krajową nr 44 pozwoli na zniesienie ograniczenia tonażowego na S1. Zakończenie wszystkich prac na tym odcinku przewidziano na III kwartał 2026 r.

Kosztowy II – Bieruń: najnowszy odcinek w realizacji

Budowa odcinka Kosztowy II – Bieruń rozpoczęła się na początku 2025 r. i obecnie osiągnęła poziom 26 proc. zaawansowania. Zakończenie inwestycji planowane jest na II kwartał 2027 r. W ramach prac powstanie m.in. głęboki na 7 m przekop pod ulicą Warszawską w Lędzinach oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych.

REKLAMA

Przybędza – Milówka i Oświęcim – Brzeszcze: oddane do ruchu

23 października br. GDDKiA oddała do użytku odcinek Przybędza – Milówka, będący obejściem Węgierskiej Górki. Trasa o długości 8,5 km posiada dwa tunele, pięć estakad i trzy mosty, harmonijnie wpisując się w krajobraz Beskidu Żywieckiego.

Wcześniej, 25 sierpnia, udostępniono odcinek Oświęcim – Brzeszcze, który obejmuje m.in. estakadę nad Wisłą i stawem Tesznowiec. Choć obowiązuje tam tymczasowa organizacja ruchu, fragment ten już teraz znacząco poprawia komunikację w regionie.

Harmonogram

Droga ekspresowa S1 to inwestycja o strategicznym znaczeniu dla południowej Polski. Jej pełne ukończenie pozwoli na szybkie i bezpieczne połączenie aglomeracji śląskiej z granicą państwa, a także znacząco odciąży lokalne drogi. Zgodnie z harmonogramem, cała trasa ma być gotowa do połowy 2027 r.

Drzwi na południe Europy

Trasa S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite. Obecnie ciąg DK1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 145 km długości i zarządzany jest przez trzech różnych zarządców.

GDDKiA odpowiada za około 137 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Tychy (5 km), Bielsko-Biała (2,4 km) oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (0,6 km w obrębie węzła Brzęczkowice). W części to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, ta droga będzie ekspresową o długości ponad 133 km i w całości zarządzaną przez GDDKiA.

Fot. GDDKiA
Fot. GDDKiA

Żródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA