Na linii Koluszki - Łódź Fabryczna dwa bezkolizyjne skrzyżowania zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. W Andrespolu oraz Gałkowie zrealizowano już ponad połowę prac konstrukcyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje wspólnie z samorządami. Łączna wartość projektów współfinansowanych ze środków unijnych POIiŚ w tym regionie to ok. 53 mln zł netto.
W Andrespolu i Gałkowie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. budują wiadukty kolejowe/tunele drogowe pod torami dwóch linii: Łódź Fabryczna - Koluszki oraz Łódź Kaliska - Dębica. Zwiększy się bezpieczeństwo podróży koleją i sprawniejszy będzie system komunikacji drogowej w aglomeracji łódzkiej. Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych, które obsługiwały każdego dnia kilkadziesiąt pociągów i tysiące samochodów. Prace odbywają się przy utrzymanym ruchu pociągów.
– Dbamy o bezpieczeństwo na drogach i kolei. Poprawa jego poziomu jest możliwa dzięki m.in. budowie bezkolizyjnych skrzyżowań w miejscu przejazdów kolejowo-drogowych. To jeden z efektów rządowych inwestycji, z których korzystają m.in. mieszkańcy woj. łódzkiego – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań umożliwia sprawne przejazdy pociągów, a tym samym atrakcyjne podróże koleją. Zwiększy się również komfort kierowców, którzy dzięki inwestycji nie będą musieli czekać na przejeździe, zaoszczędzą czas i szybciej dotrą do celu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W Andrespolu gotowa jest konstrukcja tunelu pod trzema z czterech torów. Betonowany jest ostatni segment. Równolegle postępuje przebudowa sieci telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych oraz pogłębianie wykopu dla przyszłej jezdni. Na czas prac podróżni i mieszkańcy mają zapewnione przejście w poziomie szyn, co umożliwia korzystanie z peronów przystanku Bedoń. Dla samochodów wyznaczono trasy objazdowe.


W Gałkowie wykonano już główną konstrukcję obiektu pod czterema torami. Kontynuowana jest budowa wykopu i ścian oporowych przy drogach dojazdowych. Powstaje żelbetowa ściana wzdłuż ścieżki pieszo-rowerowej. W II kwartale rozpocznie się budowa dróg serwisowych, dzięki czemu będzie można dojechać z ul. Dzieci Polskich do stacji kolejowej.



Wartość inwestycji w Gałkowie to ok. 23,6 mln zł netto, w tym wkład Gminy Koluszki to ok. 6,5 mln zł netto, powiatu łódzkiego wschodniego 6,5 mln zł netto, a PKP PLK ok. 10,5 mln zł netto.
W Andrespolu wartość inwestycji to ok. 29,9 mln zł. PKP PLK przeznaczą 18,6 mln zł netto, Gmina Andrespol 11,3 mln zł netto. Zadania dofinansowane są ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowane zakończenie obu inwestycji w III kwartale 2023 r.
Bezpieczniej na kolei i na drogach
Budowa tuneli drogowych w Andrespolu i Gałkowie wpisuje się w realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekt poprawy bezpieczeństwa. Celem jest zastępowanie przejazdów kolejowo-drogowych skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. PLK realizują program we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.
W województwie łódzkim w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III” wybudowano już wiadukt drogowy nad torami w Skierniewicach. Na sieci kolejowej wybudowanych zostanie ponad 20 bezkolizyjnych obiektów. Cały projekt ma wartość ok. 260 mln zł netto.
W ostatnich latach na terenie województwa łódzkiego PLK zbudowały również bezpieczne przejścia podziemne. Tunele dla pieszych, które jednocześnie usprawniły miejskie komunikacje powstały m.in. w Łowiczu, Pabianicach, Zduńskiej Woli i Zgierzu.
Bezpieczne skrzyżowania powstają także w ramach innych projektów Krajowego Programu Kolejowego m.in. na modernizowanych liniach: Poznań - Warszawa, Kraków - Rzeszów, Warszawa - Białystok i Warszawa - Lublin. Inwestycje są współfinansowane ze środków budżetowych oraz w ramach projektów unijnych.
Źródło: PKP PLK







![Jedna z najważniejszych i najbardziej wymagających inwestycji drogowych w Polsce gotowa! [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/30/30/77342_100x70.jpg)


![„Podatek od pustostanów” nie obniży cen. Zmieni strategie deweloperów [KOMENTARZ EKSPERCKI]](https://investmap.pl/_i/gallery/169/41/595625_100x70.jpg)
![Ruszyła budowa 150-metrowego wieżowca AFI Tower w Warszawie [ZDJĘCIA+WIZUALIZACJE+FILM]](https://investmap.pl/_i/image/24/24/77336_100x70.jpg)
![Rozpoczęła się przebudowa przystanku kolejowego Dąbrowa Górnicza Gołonóg [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/21/21/52501_100x70.jpg)
![Trwa modernizacja dworca kolejowego Łódź Kaliska [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/165/37/52133_100x70.jpg)
![Trwa budowa kolejowej linii średnicowej w centrum Krakowa [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/206/78/52174_100x70.jpg)
![[pomorskie] Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wkracza w kolejny etap](https://investmap.pl/_i/image/20/20/2068_100x70.jpg)
![Tarcza która wydrąży tunele kolejowe łączące stacje Łódź Fabryczną z Łódź Kaliską jest już w komorze startowej [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/76/76/51020_100x70.jpg)
![Na stacji Pyrzowice Lotnisko wiadukt zapewni sprawne przewozy [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/image/97/97/52833_100x70.jpg)
![[pomorskie] Budimex i Ferrovial Agroman wybudują Pomorską Kolej Metropolitalną w Gdańsku](https://investmap.pl/_i/image/210/82/4562_100x70.jpg)
![[Polska] Nowe oblicze kolei](https://investmap.pl/_i/image/54/54/27446_100x70.jpg)
