Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła przetarg na projektowanie drugiej grupy tzw. obiektów wspierających, w tym parkingów, biur i hoteli w najbliższym otoczeniu lotniska. Wśród 15 wykonawców, z którymi zostanie podpisana umowa ramowa, większość to polskie firmy projektowe.
Wykonawcy wybrani w najnowszym przetargu na projektowanie obiektów wspierających (Support Infrastructure Engineering – SIE), wezmą udział w przygotowaniu dokumentacji wielobranżowej m.in. dla terminali cargo, centrum konferencyjno-szkoleniowego, budynków biurowych i wystawienniczych, centrum medycznego, hoteli, obiektów handlowych i parkingów wielopoziomowych.
– Wybraliśmy firmy z dużym doświadczeniem projektowym. Kluczowa będzie ich współpraca z projektantami, z którymi zawarliśmy już umowy na usługi, w tym m.in. z master architektem, który odpowiada za dokumentację dla terminalu pasażerskiego i dworca kolejowego. Przed projektantami stoi arcyciekawe zadanie stworzenia budynków, które będą wykorzystywane przez pasażerów zarówno lotniska jak i kolejowego węzła przesiadkowego – mówi Eliza Wysocka z Biura Projektowania i Inżynierii Programu Lotniskowego CPK.
Wyłonione w przetargu firmy i konsorcja, z którymi spółka CPK podpisze umowę ramową, będą odpowiedzialne w ramach ogłaszanych później postępowań za projekty koncepcyjne, techniczne, wykonawcze i budowlane oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Zamówienie przewiduje również inne usługi związane z projektowaniem, np. doradztwo w trakcie przetargów na wykonanie robót budowlanych
Wyłonione w przetargu firmy i konsorcja, z którymi spółka CPK podpisze umowę ramową, będą odpowiedzialne w ramach zlecanych postępowań za projekty koncepcyjne, techniczne, wykonawcze i budowlane oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń. Zamówienie przewiduje również inne usługi związane z projektowaniem, np. doradztwo w trakcie postępowań na wykonanie robót budowlanych.
W grudniu ubiegłego roku spółka CPK podpisała umowę ramową z 13 firmami i konsorcjami na projektowanie pierwszej grupy obiektów wpierających, m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego, centrum operacyjnego lotniska, biura służb lotniskowych i budynków służb ratowniczo-gaśniczych. Szacowana wartość obu umów ramowych SIE to ok. 500 mln zł.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na zachód od Warszawy – w odległości 37 km – zostanie wybudowany Port Lotniczy na ok. 3 tys. hektarów, w pierwszym etapie będzie on w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W tym rejonie powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia krajowe, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
W artykule wykorzystano materiały CPK.