Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała studium korytarzowe dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. – Zgodnie z cyklem przygotowania inwestycji drogowej to dopiero początek i do ustalenia ostatecznego przebiegu drogi jeszcze wiele pracy – zaznaczają drogowcy.
Jak tłumaczą przedstawiciele GDDKiA, po wykonaniu studium korytarzowego, teraz czekają na finansowanie i ruszają do kolejnej fazy przygotowania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
– Pierwsze spotkania informacyjne ze społeczeństwem przeprowadzimy na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Na etapie opracowania decyzji środowiskowej będzie konsultowany już docelowy wariant nowej trasy – zapowiadają drogowcy.
Do ostatecznego wariantu trasy jeszcze daleko
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego wskazano tylko korytarze wariantów, a do wyboru tego ostatecznego jeszcze dużo pracy i czasu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego wskazano tylko korytarze wariantów, a do wyboru tego ostatecznego jeszcze dużo pracy i czasu.
– Warianty drogi wytyczone na mapach opublikowanych w serwisie internetowym spółki CPK, to jedynie osie korytarzy wariantów wskazanych podczas opracowania studium korytarzowego. Korytarze dla danego wariantu mają po 5 km szerokości, a zatem od pokazanego na mapach przebiegu trzeba po każdej ze stron dodać jeszcze pas ok. 2,5 km. Docelowo pod przyszłą budowę drogi na odcinku szlakowym potrzebny będzie pas o szerokości około 100 m. Nieco więcej w miejscach węzłów i MOP – informuje GDDKiA.
Drogowcy przypominają, że obecna faza jest etapem początkowym, a wskazane przebiegi są jedynie wstępnie wytypowanymi korytarzami.
"Będziemy realizować, informować i konsultować"
Jak tłumaczą w GDDKiA, wyznaczony w ramach studium korytarzowego korytarz o szerokości około 5 km, na kolejnym etapie wstępnych prac przygotowawczych, objęty będzie szczegółowymi analizami w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ).
Zaznaczają, że jednym z niezbędnych elementów poprzedzających złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest informowanie i konsultowanie ze społeczeństwem wariantów przebiegu tras.
– To właśnie na tym etapie odbędą się bezpośrednie konsultacje społeczne na temat proponowanych rozwiązań. Informacje o terminach i miejscach spotkań informacyjnych ze społeczeństwem, na których zostaną przedstawione warianty przebiegu tras, będą ogłaszane m.in. w siedzibach władz samorządowych (gmin), przez które będą przebiegać warianty tras. Termin prowadzenia konsultacji społecznych uzależniony jest od opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Wybór wykonawcy tego etapu prac przygotowawczych nastąpi w wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego. Postępowanie zostanie ogłoszone dopiero po pozyskaniu finansowania omawianej inwestycji – zapowiadają drogowcy.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej w rządowych dokumentach
We wrześniu 2019 roku Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, gdzie dodano m.in. nowy przebieg sieci autostrad i dróg ekspresowych w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym m.in. nowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.
Obwodnica ta będzie składać się z drogi ekspresowej S50 na północy i autostrady A50 na południu od Warszawy. Zgodnie z aktualizacją rozporządzenia powstaną nowe połączenia: A50: A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Mszczonów - Góra Kalwaria - A2 (Mińsk Mazowiecki) oraz S50: A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Sochaczew - Wyszogród - S10 (Naruszewo) - Serock - S8 (Radzymin) - A2 (Mińsk Mazowiecki).
Kalendarium prac:
Kalendarium prac:
REKLAMA
2020 r. – pozyskanie finansowania na prace przygotowawcze, zatwierdzenie Programu Inwestycji, ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji programowej oraz pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
2020-2024 r. – wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej
2023 r. – uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wskazanie wariantu do realizacji)
2024-2028 r. – badania archeologiczne
2025 r. – przetarg na projekt i roboty budowlane
2026-2029 r. – projektowanie i roboty budowlane
Trwają konsultacje
Centralny Port Komunikacyjny konsultuje obecnie Strategiczne Studium Lokalizacyjne dla wszystkich elementów CPK.
– W przypadku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej obecnie spółka Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny realizuje pierwszy etap prac planistycznych mających na celu określenie ram realizacji przedsięwzięć służących przebudowie i rozbudowie układu komunikacyjnego naszego kraju. Dopiero na etapie prac przygotowawczych OAW ustalany będzie dokładny wariant drogi i analizowane będzie, gdzie droga zostanie zbudowana – tłumaczy GDDKiA.
Konsultacje potrwają do 10 marca 2020 r. i polegają na przekazywaniu uwag do zaprezentowanego dokumentu poprzez formularze zaprezentowane na stronie internetowej.
– W ramach konsultacji prowadzonych przez CPK, uwagi zgłoszone w obszarze drogowym będą przez nas analizowane i w miarę możliwości uwzględnione podczas prowadzenia kolejnych prac przygotowawczych dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – dodają drogowcy.
– W ramach konsultacji prowadzonych przez CPK, uwagi zgłoszone w obszarze drogowym będą przez nas analizowane i w miarę możliwości uwzględnione podczas prowadzenia kolejnych prac przygotowawczych dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej – dodają drogowcy.
OAW obsłuży CPK
Zgodnie z założeniami przyjętej w koncepcji dotyczącej lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego, jego obsługę w zakresie transportu samochodowego powinny zapewniać w szczególności: autostrada A2 i OAW.
– Droga S10 została zaproponowana jako istotnie usprawniające funkcjonowanie sieci drogowej powiązanie CPK z rejonem Płocka i województwem kujawsko-pomorskim oraz przebiegającym przez nie północnym odcinkiem autostrady A1 – czytamy na stronie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Jak podkreślają przedstawiciele CPK, zaproponowana inwestycja przyczyni się do znacznych oszczędności kosztów czasu społeczeństwa, poprawy bezpieczeństwa użytkowników dróg i obniżenia kosztów transportu osób i towarów.
– Umożliwi także wyprzedzająco rozwiązanie przewidywanych obecnie potrzeb w zakresie nowych funkcjonalności sieci drogowej związanych z rozwojem ekonomicznym Mazowsza i Kujaw, przy zachowaniu nieprzemijających walorów tych terenów – dodają.