Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na projekt i budowę bocznicy kolejowej, która najpóźniej do końca 2029 roku powstanie na północny - zachód od lotniska. Spośród 15 ofert w postępowaniu spółka wybrała tę należącą do konsorcjum polskich firm Track Tec Construction i Unibep na kwotę nieco ponad 143 mln zł brutto.
Wyłoniony wykonawca w formule „projektuj i buduj” będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej (w tym projektu budowlanego) oraz pozyskania niezbędnych uzgodnień i decyzji umożliwiających wnioskowanie o pozwolenie na budowę. W kolejnym kroku zrealizuje roboty budowlane i uzyska pozwolenie na użytkowanie bocznicy na odcinku od obszaru włączenia w istniejącą linię kolejową nr 3, do przyszłego terminala towarowego CPK. Na realizację wszystkich zadań, zgodnie z harmonogramem będzie miał trzy lata od momentu podpisania umowy.
W przetargu wpłynęło 15 ofert, które złożyło siedem firm i osiem konsorcjów. Wszystkie zmieściły się w szacowanym budżecie, który zakładał budowę bocznicy w kwocie do blisko 300 mln zł brutto. Głównym kryterium była cena, a zwycięska oferta to ponad 143 mln złotych.
Bocznica kolejowa o długości około 5 km w pierwszym etapie będzie wykorzystywana do przeładunku materiałów na potrzeby budowy Lotniska CPK, węzła kolejowego i linii 85. Z uwagi na swoje umiejscowienie zakłada się, że za jej pośrednictwem, zarówno na potrzeby budowy terminala, jak i budynków towarzyszących, a także realizacji linii kolejowej KDP Warszawa – Łódź, dostarczone zostanie w pierwszym etapie około 40 mln ton materiałów budowlanych (nasypowych, grysów, kruszyw, spoiw hydraulicznych, asfaltu i stali). W kolejnym, po zakończeniu budowy portu lotniczego, będzie pełniła rolę bocznicy paliwowej.
Z uwagi na zbieżność śladu bocznicy z przyszłą linią kolejową nr 5, czyli trasy CMK Północ (bocznica będzie skrajnym, zachodnim torem fragmentu odcinka CPK – Płock – Włocławek), wykonawca projektowanej infrastruktury dostosuje ją do parametrów docelowych linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w zakresie nasypów kolejowych, obiektów mostowych i inżynieryjnych.
Przypomnijmy, że w ramach umowy ramowej trwa wykonawcze postępowanie przetargowe na wybór inżyniera kontraktu dla bocznicy kolejowej. W tym przetargu oferty można składać do 14 listopada.
W kolejnym planowanym postępowaniu dotyczącym bocznicy, spółka CPK wspólne z PKP PLK wyłoni wykonawcę, który zrealizuje jej włączenie w istniejącą linię kolejową nr 3 (LK3).

Żródło: CPK





![W centrum Krakowa trwa remont mostu Grunwaldzkiego [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/129/1/77441_100x70.jpg)




![W Warszawie powstają trzy ostatnie stacje II linii metra i STP Mory [FILMY]](https://investmap.pl/_i/image/116/116/77428_100x70.jpg)










![[mazowieckie] Czy mieszkańcy Baranowa wzbogacą się dzięki budowie lotniska?](https://investmap.pl/_i/image/251/123/38907_100x70.jpg)