Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad (GDDKiA) pożegnała zimę na budowie S10 i wchodzi w sezon budowlany, który potrwa do połowy grudnia. Wiosnę rozpoczyna z 30-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń w budowie. Dwa odcinki wciąż czekają na pozwolenie na rozpoczęcie prac.
Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad przygotowała najnowszy RAPORT, dotyczący realizacji tej najważniejszej obecnie inwestycji drogowej realizowanej na terenie województwa kujawsko-pomorskiego:
Czas start!
W listopadzie 2024 r. przekazaliśmy wykonawcy plac budowy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Południe i Bydgoszcz Park Przemysłowy. Firma Intercor ma za zadanie wybudować drogę ekspresową o długości 8,9 km oraz 5,4 km drogi krajowej nr 25.
Prace przygotowawcze rozpoczęły się od oczyszczenia placu budowy, rozpoznania saperskiego oraz badań archeologicznych. Po formalnościach, takich jak projekt organizacji ruchu czy przekazanie nieruchomości zabudowanych, wykonawca prowadzi prace ziemne i buduje pierwsze obiekty, m.in. wiadukt w sąsiedztwie przyszłej pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Emilianowo czy przejście dla zwierząt niedaleko Piecek.
Od 10 kwietnia obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/h i zakaz wyprzedzania na DK25 w miejscu wyjazdów z placu budowy. Usuwanie humusu z pasa DK25 sięga już do miejsca planowanego węzła Brzoza. Widać również zarys węzła Zielona.
Najdłuższy odcinek
W lutym uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Solec Kujawski - Toruń Zachód. To najdłuższy, ponad 21 km fragment S10 przebiegający niemal w całości poza śladem obecnej drogi krajowej nr 10.
Wykonawca prowadzi prace ziemne na niemal całym odcinku pasa drogowego. Z uwagi na ukształtowanie terenu do przemieszczenia są ogromne masy ziemi. Obecnie trwają także prace fundamentowe przy 5 obiektach inżynierskich, usuwane są też kolizje z istniejącą infrastrukturą podziemną oraz budowana kanalizacja deszczowa. W rejonie połączenia z DK10 niedaleko Torunia również prowadzone są roboty związane z usuwaniem kolizji, a najbliższym czasie możliwe są utrudnienia dla kierowców związane z koniecznością wybudowania na tym odcinku nowego przebiegu obecnej DK10 oraz przejścia dla zwierząt. Czasowe zmiany organizacji ruchu wprowadzone są także na drogach lokalnych (gminne i powiatowe), które krzyżują się z trasą S10 na odcinku leśnym. Wraz z postępem prac rośnie też mobilizacja Wykonawcy – Grupy Mirbud, która obecnie osiągnęła poziom ok. 200 pracowników oraz ok. 100 jednostek sprzętowych w tym 26 wodzideł.
Dwa odcinki po i dwa przed decyzją ZRID
Czekamy na decyzje ZRID dla dwóch pozostałych odcinków S10, tj. Bydgoszcz Park Przemysłowy - Solec Kujawski (wniosek złożyliśmy 1 grudnia 2023 r.) oraz Toruń Zachód - Toruń Południe (19 kwietnia 2024 r.).
Odcinek Bydgoszcz Park Przemysłowy - Solec Kujawski wciąż oczekuje na postanowienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. W dalszym ciągu Lasy Państwowe nie wydały zgody na wycinkę pozostałych 700 m drzew w pasie drogowym. Usunięcie karpin trwa obecnie od terenu planowanego węzła Bydgoszcz Łęgnowo do wysokości Solca Kujawskiego.
Z kolei na odcinku pomiędzy węzłami Toruń Zachód i Toruń Południe czekamy na postanowienie RDOŚ w Bydgoszczy kończące procedurę ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektów technicznych i wykonwaczych a także uzyskuje i uzgadnia porozumienia związane z późniejszą realizacją prac.
S10 Bydgoszcz - Toruń
Kontrakty na projekt i budowę drogi ekspresowej S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe o długości 50 km wraz z 5-kilometrowym odcinkiem DK25 zostały zawarte w latach 2022-23 na łączną kwotę 1,4 mld zł, a całkowita wartość inwestycji wg kosztorysu to łącznie 2 mld zł.
W ramach inwestycji powstanie pięć nowych węzłów na S10, dwa na DK25, a trzy funkcjonujące już na S10 zostaną rozbudowane. Dodatkowo powstaną dwie pary Miejsc Obsługi Podróżnych (w Emilianowie i Cierpicach), Obwód Utrzymania Drogi (Makowiska), a także m.in. liczne przejścia dla zwierząt. Oddanie do ruchu pierwszych fragmentów planujemy przed końcem 2026 r., a całą trasę w roku 2027.
Bezpieczeństwo na DK10
Zgodnie z zapowiedziami, w marcu w kluczowych miejscach wjazdu na DK10, biegnącej równolegle do budowanej S10, pojawiły się dodatkowe tablice ostrzegawcze o treści „Droga nie zabija, ale brawura tak. Jedź bezpiecznie!” – podobne do tablic „STOP - Zły kierunek”. Mają za zadanie dodatkowo przestrzec kierowców przed nieostrożnymi zachowaniami na tym odcinku DK10. To część szeroko zakrojonych działań prowadzonych wspólnie z Policją i Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego w celu poprawy bezpieczeństwa na DK10 – szczególnie w czasie budowy S10, która ją zastąpi.
Źródło: GDDKiA