Co słychać na budowie pierwszej podziemnej trasy tramwajowej w Warszawie? Tramwaje Warszawskie

Co słychać na budowie pierwszej podziemnej trasy tramwajowej w Warszawie?

FILM
Orzech
Orzech
REKLAMA

W Warszawie powstane pierwsza podziemna trasa tramwajowa. Pasażerowie dojadą nią przez Ochotę na Dworzec Zachodni. Nowa trasa powstaje wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Prace budowlane są zaplanowane na lata 2024 i 2025. Trasa o długości około 1,6 km zacznie się na dworcu Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek tramwajowy będzie obok zejścia na dworzec i będzie połączony przejściem podziemnym.

Długość tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr wyniesie około 500 metrów. Długość zielonych torów wyniesie ok 900 m. Czas przejazdu z Grójeckiej: ok. 5 minut. Czas przejazdu ze stacji Metro Politechnika: ok. 15 minut

Wykonawcą odcinka, będącego fragmentem wielkiej warszawskiej inwestycji, czyli linii tramwajowej z Woli do Wilanowa, jest konsorcjum firm Balzola Polska i Lantania SA. Koszt przedsięwzięcia oszacowano na 365 mln 523 tys. złotych brutto.

Nowa trasa pozwoli nie tylko szybko dostać się do Dworca Zachodniego – będą z niej korzystali także mieszkańcy Starej Ochoty i Szczęśliwic. W przyszłości stanie się częścią powstającej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa.

WIZUALIZACJE:

Jaki będzie tramwaj z Warszawy Zachodniej?

Nowa trasa tramwajowa – o długości około 1,6 km – będzie się zaczynać pod Dworcem Warszawa Zachodnia. Powstanie podziemny przystanek połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Tramwaj pojedzie tunelem (długości około 500 metrów) pod parkiem Pięciu Sióstr.

Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. – w pobliżu ul. Szczęśliwickiej. Następnie trasa pobiegnie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. aż do ulicy Grójeckiej, gdzie znajdzie się węzeł rozjazdowy – pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.

REKLAMA

Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można przejść na perony kolejowe i autobusowe. Czas przejazdu z Grójeckiej wyniesie około pięciu minut, a ze stacji metra Politechnika – nieco ponad kwadrans.

Inwestor, spółka Tramwaje Warszawskie nie wybrała nie jeszcze sposobu budowy tunelu, choć jak zapewniają jej przedstawiciele, na pewno nie będą to tarcze TBM, czyli takie, które drążyły tunele warszawskiego metra.

Przystanek pod ziemią

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny do stacji metra. Różnił się będzie od niej wysokością peronów (podłoga w tramwajach jest niżej niż w pociągach metra). Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD – na poziomie -2. Dzięki ruchomym schodom i windom pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz, żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Jakie linie dojadą do Warszawy Zachodniej?

Docelowo do stacji kolejowej kursować będą tramwaje z Wilanowa. Na początku, po zbudowaniu trasy wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku, będą dojeżdżać tramwaje z ul. Grójeckiej. Dalej, nowo zbudowanymi torami, dojadą do podziemnego przystanku na końcu trasy. W tym miejscu zostaną zbudowane tory do zmiany kierunku jazdy tramwajów. Na takiej linii trzeba będzie wykorzystywać tramwaje dwukierunkowe. Będą to Jazzy albo nowe Hyundaie.

Tramwaje Warszawskie
Tramwaje Warszawskie

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA