„Czerwoną strzałą” z Krakowa w Bieszczady i Sudety Fot. PKP Intercity

„Czerwoną strzałą” z Krakowa w Bieszczady i Sudety

ZDJĘCIA
Orzech
Orzech
REKLAMA

Na wszystkie zaplanowane trasy z Krakowa na wschód i na zachód wyruszył nowy typ pociągów. Składy nazywane „czerwonymi strzałami” jeżdżą do mniejszych miast po trasach niezelektryfikowanych.

Charakterystyczne czerwone składy, noszące oznaczenie SD85, zastąpiły starsze pojazdy pochodzące z lat 70. ubiegłego stulecia, które wcześniej obsługiwały połączenia PKP Intercity na liniach niezelektryfikowanych.

Podróż w komforcie

Pasażerowie zyskali wyższy komfort podróży. We wnętrzach pociągów są miękkie fotele w 1 i 2 klasie, rozkładane stoliki, przestrzenie wspólne dla większych grup i rowerzystów. Jest także klimatyzacja, a każdy pasażer ma dostęp do gniazdka do ładowania telefonów i laptopów. Składy są również dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

Odnowione i udostępnione

Pociągi pochodzą z Holandii, zostały gruntownie odnowione i zmodernizowane przez ich właściciela - SKPL Cargo, który udostępnia je PKP Intercity. Łatwo je rozpoznać dzięki intensywnej czerwonej barwie nadwozia, na którym znajduje się nazwa właściciela i oznakowanie PKP Intercity.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

Na trasy górskich wypadów

Pojazdem w czerwieni podróżni dojadą w Bieszczady. Skład wyrusza z Krakowa do Zagórza, jadąc przez Gorlice Zagórzany, Jasło, Krosno, Sanok. Kolejna trasa wiedzie w Sudety - z Krakowa przez Kędzierzyn-Koźle, Nysę, Wałbrzych do Jeleniej Góry.

REKLAMA

Nazwy pociągów nawiązują do pasm górskich i gór na stacjach docelowych. Pociągi IC Wetlina i IC Bieszczady zapewniają poranne i popołudniowe połączenie do Zagórza, a IC Szczeliniec i IC Sudety rano i po południu dojeżdżają do Jeleniej Góry.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

Wkrótce kolejna trasa

W połowie roku SD85 wyjadą na kolejną trasę – obsłużą połączenie Kraków - Hrubieszów. Dzięki temu mieszkańcy takich miast jak Hrubieszów, Zamość, Biłgoraj, Stalowa Wola, Tarnobrzeg, Mielec będą mieli do dyspozycji poranne i popołudniowe połączenia ze stolicą Małopolski. Właśnie popołudniowa para pociągów będzie obsłużona składami udostępnionymi dla PKP Intercity przez SKPL Cargo. Warto przypomnieć, że poranny pociąg IC Hetman został uruchomiony pod koniec 2024 roku, dzięki temu do Mielca wróciły połączenia dalekobieżne zapewniane przez PKP Intercity. Połączenie okazało się sukcesem.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

Będą hybrydy

PKP Intercity zaplanowało rozwój połączeń do mniejszych miast, do których biegną niezelektryfikowane linie kolejowe. Trwa budowa 35 innowacyjnych pociągów hybrydowych dostosowanych do eksploatacji na trasach bez sieci trakcyjnej. Umowa na ich wyprodukowanie przez polskiego producenta – Newag – została podpisana w połowie 2024 roku.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

Źródło: PKP Intercity

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA