Pięć obwodnic o łącznej długości ponad 61 km, rozbudowa odcinka Wodzisław – Rybnik o długości ponad 5,8 km oraz odcinka Pradła – Irządze o długości ponad 5,8 km, budowa nowego mostu, a także punktowe poprawy bezpieczeństwa ruchu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) kompleksowo modernizuje DK78, a w przypadku budowy obwodnic zmienia również przebieg tej drogi w naszym województwie.
Najnowszy RAPORT, przygotowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad:
RZĄDOWY PROGRAM BUDOWY DRÓG KRAJOWYCH
Realizacja obwodnicy Poręby i Zawiercia podzielona została na dwa odcinki.
Odcinek I od Siewierza do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów
Umowę z Grupą Mirbud na projekt i budowę odcinka o długości 16,6 km za ponad 414 mln zł podpisaliśmy 23 grudnia 2019 r. Decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) uzyskaliśmy 28 lutego 2022 r., co pozwoliło na rozpoczęcie prac w marcu 2022 r. Droga ominie Porębę i Zawiercie. Od wschodu połączy się z funkcjonującą już obwodnicą Siewierza, a zakończy w zawierciańskiej dzielnicy Kromołów. Kierowcy będą mogli skorzystać z dwóch węzłów drogowych: Kuźnica na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 i Kromołów na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 791. Zaawansowanie robót na tym odcinku osiągnęło poziom bliski 96 proc., a prowadzone prace oraz próbne obciążenia obiektów i uzyskiwanie pozwoleń na użytkowanie niektórych obiektów budowlanych wskazują na rychłe zakończenie inwestycji. Trasę planujemy udostępnić wiosną 2025 r.
Odcinek II od Kromołowa do Żerkowic
Inwestycja stanowi kontynuację budowanej od marca 2022 r. obwodnicy Poręby i Zawiercia. Umowę na realizację tego niemal 7,5-kilometrowego odcinka za ponad 234 mln zł podpisaliśmy 18 listopada 2024 r. z firmą Polaqua z Piaseczna. 12 stycznia 2024 r. została wydana decyzja ZRID. Trasa swój początek będzie miała na węźle Kromołów (budowanym w ramach pierwszego etapu obwodnicy). Zakończy się rondem w Żerkowicach, które powstanie w ramach budowanej, sąsiedniej obwodnicy Kroczyc. Wykonawca zakończył już wycinkę drzew i rozpoczął prace ziemne. Przewidujemy, że w przypadku braku nieprzewidzianych okoliczności roboty budowlane zostaną zakończone wiosną 2028 r.
PROGRAM BUDOWY OBWODNIC
Obwodnica Kroczyc
11 października 2024 r. podpisaliśmy umowę na budowę obwodnicy miejscowości Kroczyce. Zadanie za 162,3 mln zł w systemie Buduj wykona firma NDI z Sopotu. Trasa o długości 9,1 km będzie przedłużeniem obwodnicy Poręby i Zawiercia, która powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Inwestycja rozpocznie się rondem w Żerkowicach, a zakończy przed miejscowością Pradła. 3 kwietnia 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla omijającego Kroczyce odcinka nowej DK78. Na placu budowy trwają roboty ziemne oraz odhumusowywanie terenu. Wykonawca rozpoczął również budowę obiektów inżynierskich. Umowa przewiduje zakończenie inwestycji w kwietniu 2027 r.
Obwodnica Pradeł
Umowę na realizację obwodnicy miejscowości Pradła w systemie Buduj o długości 2,3 km zawarliśmy z firmą NDI z Sopotu 9 stycznia br. Droga będzie przedłużeniem obwodnicy Kroczyc i połączy się z dalszym przebiegiem DK78. 7 marca 2024 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla omijającego Pradła odcinka nowej DK78. Obecnie wykonawca prowadzi prace związane z wycinką drzew. Szacujemy, że prace zakończą się na wiosnę 2027 r.
Obwodnica Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78
2 grudnia 2024 r. ogłosiliśmy przetarg na budowę obwodnicy miejscowości Szczekociny i Goleniowy w systemie Buduj. Trasa o długości 13,1 km pozwoli od północy ominąć miejscowości Grabiec, Bonowice, Stara Wieś, Szczekociny i Goleniowy. Początek obwodnicy zlokalizowany jest w miejscowości Zawada Pilicka, natomiast koniec – w miejscowości Moskorzew na terenie województwa świętokrzyskiego. 21 listopada 2024 r. uzyskaliśmy decyzję ZRID dla tego odcinka nowej DK78. Inwestycja przewidziana jest do realizacji w latach 2025-2028.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca
12 maja 2021 r. podpisaliśmy umowę na prace przygotowawcze. Odpowiada za nie firma Mosty Katowice. Obecnie opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) planujemy złożyć w IV kwartale br. Realizacja zadania jest planowana w systemie Projektuj i buduj. Ogłoszenie przetargu zaplanowane jest na I kwartał 2027 r., inwestycja przewidziana jest do realizacji w latach 2027 – 2031.
Budowa obwodnic w województwie śląskim
Obwodnica Szczekocin i Goleniów to kolejny element układanki tworzącej blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia, obwodnicy Kroczyc oraz obwodnicy Pradeł. Projektanci pracują również nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. W efekcie tych wszystkich działań do 2029 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa. Wspomniane wcześniej obwodnice w ciągu DK78 – Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów – powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Podobnie jak kolejna obwodnica w ciągu DK78 – Nakła Śląskiego i Świerklańca – dla której opracowywane jest STEŚ-R.
Cel
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie tereny zurbanizowane. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia, zarówno od strony A1, jak i DK11 (a w przyszłości S11).
ROZBUDOWY ISTNIEJĄCYCH ODCINKÓW W PRZYGOTOWANIU
Wodzisław – Rybnik
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla przechodzącego przez Wodzisław Śląski, Turzę Śląską, Radlin i Rybnik odcinka o długości ponad 5,8 km podpisaliśmy z biurem projektowym Drog-Men z Rudy Śląskiej 18 października 2019 r. Wartość umowy wynosi niemal 1,5 mln zł. Dokumentacja obejmuje projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. 10 marca 2022 r. uzyskaliśmy decyzję środowiskową. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2029, po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.
Pradła – Irządze
Umowę na opracowanie projektu dla prawie 6-kilometrowego odcinka podpisaliśmy z biurem projektowym Drosystem z Wrocławia 12 maja 2023 r. Wartość umowy wynosi niemal 2 mln zł. Zadanie zlokalizowane jest pomiędzy dwiema obwodnicami: Pradeł oraz Szczekocin i Goleniów. Dokumentacja obejmuje projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. Przewidujemy, że uzyskanie DŚU może nastąpić w II kwartale br. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2029, po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.
Cel
Rozbudowa istniejących odcinków DK78 ma na celu poprawę bezpieczeństwa i komfortu podróży, dostosowanie konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń 11,5 tony/oś oraz przebudowę skrzyżowań, budowę ciągów pieszych i pieszo-rowerowych oraz urządzeń ochrony środowiska takich jak przepusty, rowy przydrożne, płotki herpetologiczne i osadniki zawiesin. Wybudujemy również ekrany akustyczne w zakresie wskazanym w DŚU. Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie m.in. wykonanie oświetlenia i sygnalizacji świetlnych. Ograniczymy też negatywny wpływ ruchu drogowego na środowisko.
PROGRAM BEZPIECZNEJ INFRASTRUKTURY DROGOWEJ (PBID)
Niezdara – Boguchwałowice
21 lutego br. otworzyliśmy oferty w przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj. Wpłynęło aż 13 ofert. Najkorzystniejszą z nich, za nieco ponad 800 tys. zł, złożyła firma ETEC z Zawiercia. Obecnie weryfikujemy złożone oferty. W ramach zadania doświetlimy 19 przejść dla pieszych oraz wybudujemy chodnik o długości 135 m służący jako dojście do jednego z przejść w Boguchwałowicach. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 6 miesięcy (od podpisania umowy) na ukończenie inwestycji.
Skrzyżowanie w Szałszy
Umowę na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w Szałszy w gminie Zbrosławice za niemal 4 mln zł od 26 września 2024 r. realizuje firma Gramar z Lublińca. Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj. 26 marca br. do Wojewody Śląskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID. Obecnie oczekujemy na jej wydanie. W ramach inwestycji rozbudujemy skrzyżowanie DK78 z ul. Zwycięstwa i ul. Ptasią o dodatkowy lewoskręt jadąc od strony Gliwic, wybudujemy zatoki autobusowe, niezbędną infrastrukturę dla pieszych w postaci chodników i wydzielonych przejść, sygnalizację świetlną oraz oświetlenie tarczy skrzyżowania. Ponadto zapewnimy kompleksowe odwodnienie drogi, a także wybudujemy wyspy kanalizujące ruch na skrzyżowaniu oraz przebudujemy kolidującą z rozwiązaniami projektowymi infrastrukturę niezwiązaną z drogą. Na ul. Tarnogórskiej, stanowiącej północno-wschodni wlot DK78, zaprojektowana zostanie nowa lokalizacja istniejącego przejścia dla pieszych. Powstanie tam dodatkowo oświetlenie strefy przejściowej. Całość prac zwieńczy korekta oznakowania poziomego i pionowego. Szacujemy, że zadanie zostanie zrealizowane w II kwartale 2026 r.
Skrzyżowanie w Reptach
Umowę na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w tarnogórskiej dzielnicy Repty Śląskie za prawie 200 tys. zł od 3 marca 2023 r. realizuje firma Drog-Men z Rudy Śląskiej. 9 kwietnia 2024 r. do Wojewody Śląskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID. Obecnie oczekujemy na jej wydanie. Opracowanie obejmie przebudowę skrzyżowania DK78 z ul. Witosa/Długa, budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu, wyznaczenie oświetlonego przejścia dla pieszych na wlocie bocznym wraz z dojściem do niego. Przebudowana zostanie również zatoka autobusowa. Inwestycja przewidziana jest do realizacji w 2026 r.
Nie tylko drogi, ale również mosty…
25 kwietnia 2024 r. podpisaliśmy umowę na budowę nowego mostu przez rzekę Pilicę w ciągu DK78 w Szczekocinach. Wykonawcą prac za ponad 9 mln zł jest firma Primost Południe z Będzina. Budowany most zastąpi dotychczasowy, który od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku służył kierowcom i mieszkańcom Szczekocin. Wykonany zostanie jako konstrukcja zespolona z wykorzystaniem stalowych dźwigarów, połączonych z żelbetową płytą monolityczną. Obiekt będzie miał ponad 30 m długości i ponad 14 m szerokości. Prace postępują zgodnie z harmonogramem. W przypadku braku nieprzewidzianych okoliczności roboty budowlane zakończą się pod koniec br.
Finansowanie
• Budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia (od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Od 28 czerwca 2024 r. inwestycja jest objęta dofinansowaniem w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
• Budowa drugiego odcinka Poręby i Zawiercia finansowana jest ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (KFD).
• Realizacja inwestycji w ciągu DK78 w ramach Programu budowy 100 obwodnic została przewidziana do finansowania ze środków budżetowych oraz KFD. Szacujemy, że wartość czterech obwodnic: Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów Nakła Śląskiego i Świerklańca może wynieść nawet 1,2 miliarda złotych.
Łączny koszt wszystkich obwodnic w ciągu DK78 w województwie śląskim to ponad 1,7 miliarda złotych.

Źródło: GDDKiA