GDDKiA buduje nowe odcinki dróg w woj. śląskim GDDKiA

GDDKiA buduje nowe odcinki dróg w woj. śląskim

RAPORT
Orzech
Orzech
REKLAMA

W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na etapie budowy jest ponad 72 km dróg. Wartość tych zadań to około 5,3 mld zł. Zdecydowana większość z tej kwoty trafi na realizację ponad 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim.

Jakie obecnie powstają nowe odcinki dróg w woj. śląskim? Najnowszy RAPORT przygotowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA):

Odcinki w realizacji:

- prawie 7 km drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza o wartości ponad 364 mln zł, 

- prawie 40 km drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała, na czterech zadaniach realizacyjnych o łącznej wartości ponad 3 mld zł,

- 8,5 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą i Milówką (obejście Węgierskiej Górki) o wartości ponad 1,5 mld zł, 

- 16,7 km obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 o wartości prawie 414 mln zł.

Budowa dróg ekspresowych:

S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza

We wrześniu 2020 roku podpisaliśmy umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 na odcinku Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, po czym wykonawca przystąpił do prac projektowych. 26 listopada 2020 r. nastąpiło podpisanie umowy o dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to ok. 302,5 mln zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie ok. 168,4 mln zł. Prace budowlane na obiektach nad przyszłą drogą ekspresową oraz prace drogowe i instalacyjne rozpoczęły się w lipcu 2021 r. na podstawie uzyskanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Obecnie realizowane są roboty na wszystkich frontach. Dotychczas zakończono większość robót drogowych i mostowych. Dla części obiektów inżynierskich uzyskano już decyzje pozwolenia na użytkowanie, umożliwiające dopuszczenie do ruchu. W chwili obecnej wykonawca realizuje ostatnie prace wykończeniowe. Równolegle realizowane są m.in. roboty związane z montażem barier energochłonnych, ekranów akustycznych, oznakowania, ogrodzeń i innych urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Trwają też prace porządkowe.

23 stycznia br. podpisaliśmy aneks regulujący wykonanie dodatkowych robót budowlanych w obrębie węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Pogoria. Wyburzymy istniejący wiadukt drogowy nad DK1 w ciągu DW796 (ul. Armii Krajowej), a w jego miejsce wybudujemy nowy, dostosowany do parametrów drogi ekspresowej S1. Prace rozpoczęły się 25 stycznia br. W trakcie rozbiórki istniejącego obiektu oraz budowy nowego, ze względów technologicznych, organizacja ruchu w rejonie węzła będzie kilkukrotnie zmieniana.

Nowy wiadukt zaprojektowano jako dwuprzęsłowy o konstrukcji z belek prefabrykowanych typu T, zespolonych płytą betonową wykonaną na budowie. Rozpiętości przęseł w osi konstrukcji wynoszą 21,5 i 22 m. Przekrój poprzeczny ustroju nośnego będzie składał się z 14 belek prefabrykowanych. Wiadukt zostanie dostosowany do obowiązujących parametrów bezpieczeństwa – w szczególności zapewniania odpowiedniej widoczności na drodze DW796. Zapewnienie tych parametrów wymusiło podniesienie rzędnych drogi wojewódzkiej, a co za tym idzie konieczność dostosowania istniejących obustronnych dojazdów do obiektu. Temu zakresowi towarzyszyć będzie przebudowa oświetlenia oraz kanalizacji w rejonie obiektu. Zakończenie budowy obiektu i dopuszczenie go do ruchu wraz z uruchomieniem przebudowanego węzła Pogoria planowane jest do końca 2024 r.

Inwestycja ma zostać zrealizowana do 24 czerwca 2024 r., za wyjątkiem węzła Dąbrowa Górnicza Pogoria, który zostanie oddany do użytkowania wraz z nowo wybudowanym wiaduktem do 31 grudnia 2024 r.

40 km S1 Mysłowice – Bielsko-Biała

Dla odcinków Kosztowy II – Bieruń oraz Bieruń – Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. Przewidujemy, że decyzje zostaną wydane w III kwartale br., co umożliwi rozpoczęcie robót budowlanych. Wartość umów na wszystkie cztery odcinki to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 odc. węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) przypada w październiku 2025 r., odc. węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia w grudniu 2024 r., odc. węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice w czerwcu 2025 r., a odc. Dankowice – węzeł Hałcnów (dawniej Suchy Potok) (z węzłem) w sierpniu 2024 r. Jednak z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Mysłowic do Oświęcimia oraz z uwagi na zidentyfikowane problemy i przeszkody realizacyjne dla odcinka Dankowice – węzeł Hałcnów, wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID (dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia) i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.

REKLAMA

S1 Przybędza – Milówka

Kolejnym realizowanym odcinkiem trasy ekspresowej S1 jest tzw. obejście Węgierskiej Górki. 10 października 2019 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka. Dopuszczenie do ruchu całego odcinka S1 przewidywane jest w 2025 roku. S1 na odcinku Przybędza – Milówka będzie posiadała dwa typy przekroju:

jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku,

dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Zaawansowanie prac na tym odcinku S1 osiągnęło ponad 75 proc., z czego dla prac mostowych ponad 95 proc. Na większości obiektów mostowych pozostały już tylko prace wykończeniowe i zamontowanie wyposażenia.

Niebawem rozpocznie się betonowanie ostatniej obudowy zasadniczej tunelu w masywie Białożyński Groń w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca. Stało się to możliwe dzięki przetransportowaniu ruchomego szalunku z tunelu w masywie Barania. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w trzy godziny przebyła ponad 3-kilometrowy odcinek, pokonując po drodze trzy estakady. W pierwszej nawie tunelu, prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia, mamy już wykonane prawie 230 m obudowy zasadniczej.

W pierwszym tunelu w masywie Barania o długości ok. 830 m, w obu nawach, skończyliśmy betonowanie obudowy wewnątrz tunelu. Trwają roboty związane z wykonywaniem kap chodnikowych. Tu do zakończenia prac budowalnych pozostanie wykonanie konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego oraz montaż wyposażenia tunelu. Zaawansowanie prac w obu tunelach szacujemy na ponad 65 procent. 

Jesteśmy także blisko osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania przy pracach drogowych. Na realizowanej inwestycji o długości 8,53 km drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku zlokalizowanym między tunelami oraz 0,96 km jednojezdniowego odcinka na końcowym zakresie zadania. Powstała także jedna z łącznic (L1) na węźle Milówka o dł. 0,45 km. Do wykonania pozostało ok. 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka (za wyjątkiem L1). Całość prac asfaltowych zakończy wykonanie warstwy ścieralnej „SMA” na całym odcinku drogowym.

Budowa obwodnic w ramach PBDK:

DK78 Poręba – Zawiercie

Całość podzielona została na dwa zadania. Trwa realizacja odcinka pierwszego. Ta część obwodnicy jest realizowana w systemie Projektuj i buduj. 28 lutego 2022 roku Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla odcinka obwodnicy biegnącej przez Siewierz, Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów o długości 16,7 km. Wykonawca jest bliski dokończenia robót ziemnych, wykonywania podbudów z kruszyw mineralnych oraz kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych. Zaawansowanie wykonania nasypów dla całej budowy wynosi 97 proc. Zakończono wykonywanie wykopu w ciągu trasy głównej. Kontynuowane są roboty związane z wykonywaniem dolnych i górnych warstw podbudowy jezdni z kruszyw mineralnych. Zaawansowanie w tym asortymencie robót wynosi prawie 80 proc. Postępują również roboty przy wykonywaniu warstw z mieszanek asfaltowych. W ciągu trasy głównej wykonanie warstwy podbudowy asfaltowej jest zaawansowane na poziomie 70 proc. a warstwy wiążącej na poziomie 55 proc. Wykonawca kontynuuje również roboty w zakresie humusowania i obsiania skarp nasypów i wykopów oraz porządkowania terenów zielonych w pasie drogowym. Zaawansowanie robót w tym zakresie wynosi 18 proc. Równolegle są prowadzone roboty związane z odwodnieniem pasa drogowego, tj. budową zbiorników retencyjnych, kanałów hydrotechnicznych, przebudową i konserwacją przyległych rowów melioracyjnych oraz umocnienia cieków wodnych w obrębie pasa drogowego. Kontynuowane są także roboty na wszystkich obiektach mostowych. Ustroje nośne zostały wykonane na dwunastu obiektach mostowych, a zaawansowanie prac w tym obszarze wynosi 73 proc. Postępują również roboty przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt pod obwodnicą, które osiągnęły poziom 85 proc. całego zakresu. Wykonanych zostało 29 przepustów ekologicznych. Postęp prac na obwodnicy Poręby i Zawiercia zbliża się do 70 proc. Umowny termin zakończenia robót przypada w kwietniu 2025 r.

Źródło finansowania

Budowy drogi ekspresowej S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza oraz obwodnicy Poręby i Zawiercia (odc. od obwodnicy Siewierza do Kromołowa) w ciągu DK78 są współfinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027.

Źródło: GDDKiA

Komentarze (0)

Napisz komentarz
REKLAMA