Zakończyła się kompleksowa przebudowa jednego z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w Gdańsku - Długiego Pobrzeża. Tuż przed majowym weekendem otwarty został ostatni z remontowanych fragmentów - przy Żurawiu. Mieszkańcy i turyści mogą w pełnym zakresie korzystać z tej popularnej przestrzeni spacerowej. Całkowity koszt przebudowy wyniósł ponad 73 mln zł.
Nowa jakość, zachowany charakter
– Z ogromną radością oddajemy dziś do użytku ostatni odcinek Długiego Pobrzeża, w okolicach Żurawia - miejsce ważne zarówno dla mieszkanek i mieszkańców, jak i turystów – podkreśla Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
– To część większego projektu, który był realizowany także we współpracy z partnerem prywatnym. Prace musiały być skoordynowane również z inwestycją realizowaną przez Narodowe Muzeum Morskie, a ich największa część – choć niewidoczna gołym okiem - dotyczyła wzmocnienia nabrzeża, co wymagało zaangażowania zespołu naukowców i zastosowania nowoczesnych technologii. Dziś Długie Pobrzeże jest bezpieczniejsze i bardziej przyjazne - z antypoślizgową nawierzchnią i przestrzenią dostępną dla wszystkich. Przed nami jeszcze ostatni fragment do przebudowy - od Baszty Łabędź do ul. Wartkiej – którego realizację planujemy rozpocząć w przyszłym roku.
Odnawiany fragment nabrzeża - od Mostu Zielonego do Targu Rybnego - zyskał nową nawierzchnię, infrastrukturę techniczną i elementy małej architektury. Przestrzeń została dostosowana do współczesnych standardów użytkowych, przy jednoczesnym zachowaniu jej historycznego charakteru. Inwestycja prowadzona była w ścisłym centrum miasta, w trudnych warunkach terenowych oraz przy dużym natężeniu ruchu pieszych.

Zakres prac
Modernizacja objęła blisko 500 metrów nabrzeża. Prace prowadzone były przez Miasto Gdańsk oraz inwestora prywatnego, który odpowiedzialny był w zakresie układania nawierzchni w ramach realizacji celu publicznego wynikającego z Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
– Długie Pobrzeże wraca do mieszkanek i mieszkańców Gdańska – jako miejsce spacerów, spotkań i codziennej rekreacji, ale także jako ważna oś piesza w Śródmieściu – mówiła Katarzyna Czerniewska, przewodnicząca klubu radnych Wszystko dla Gdańska w RMG.
– To przestrzeń, która stanowi nie tylko serce miasta, ale i jego wizytówkę – szczególnie w sezonie turystycznym. Cieszę się, że oddajemy ją do użytku właśnie teraz, u progu lata. Już w lipcu będziemy tu gościć żaglowce w ramach Baltic Sail, a niedługo później Długie Pobrzeże stanie się sceną Jarmarku św. Dominika, przyciągając tysiące odwiedzających. Zapraszam wszystkich do korzystania z odnowionej przestrzeni – w pełnej krasie i gotowej na nowy sezon.
– Należę do pokolenia, które pamięta Długie Pobrzeże z cumującymi tu statkami Żeglugi Gdańskiej. Dziś to miejsce rozwija się pięknie i konsekwentnie – podobnie jak cały Gdańsk, który nieprzypadkowo przyciąga miliony turystów rocznie – mówi Andrzej Kowalczys, radny klubu KO.
– Pamiętam czasy, gdy Wyspa Spichrzów była zarośnięta i zapomniana – dziś tętni życiem. Długie Pobrzeże znów jest dostępne dla mieszkanek, mieszkańców i turystów. Gdańsk czeka na swoich gości!
Realizacja przedsięwzięcia była dużym wyzwaniem inżynieryjnym i logistycznym. W trakcie prac konieczne było zastosowanie nowoczesnych technologii, m.in. mikropali samowiercących, nowej ścianki szczelnej oraz żelbetowej konstrukcji nabrzeża. Równolegle wykonano prace związane z przebudową kolektora deszczowego odprowadzającego wodę z ul. Św. Ducha oraz oczyszczono dno Motławy. Cały transport materiałów oraz większość robót prowadzono z wody, przy użyciu specjalistycznej barki.
– To była jedna z najbardziej wymagających inwestycji, jakie realizowaliśmy - zarówno pod względem projektowym, jak i wykonawczym – podkreśla Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
– W trakcie prac musieliśmy elastycznie reagować na nieprzewidziane sytuacje i dostosowywać technologie robót do warunków zastanych na miejscu. Ogromnym wyzwaniem była logistyka - wszystkie materiały dostarczano od strony wody, przy użyciu barek. Od strony Motławy prowadzono też rozbiórki i palowanie, realizowane z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu pływającego. Przy okazji udało się oczyścić dno rzeki - nurkowie wydobyli z niej m.in. motocykl. Inwestycja wymagała precyzyjnej koordynacji, bo prowadzona była równolegle z pracami Muzeum Morskiego oraz inwestycją prywatną Granarii. Dziś z satysfakcją oddajemy to miejsce mieszkankom i mieszkańcom - wierzę, że na długo pozostanie ono wizytówką Gdańska.

W ramach inwestycji wykonano:
• nową konstrukcję nabrzeża: ściankę szczelną, mikropale, żelbetowy oczep i płytę,
• nowe nawierzchnie:1790 mkw. kostki kamiennej,
• 4569 mkw. płyt kamiennych,
• wymianę lub odnowienie elementów małej architektury: 44 latarnie, 483 mb. balustrad,
• nowe umocnienie dna Motławy koszami gabionowymi,
• drewnianą konstrukcję odbojową,
• przebudowę kolektora deszczowego,
• oczyszczenie dna rzeki (wydobyto m.in. zatopiony skuter wodny)
Wyzwania techniczne i zmiany projektowe
W trakcie prac konieczne było wprowadzenie zmian technologicznych, m.in. w rejonie Bramy Żuraw – ze względu na niezinwentaryzowane przeszkody podwodne. Zastosowano w tym miejscu alternatywną metodę posadowienia przy użyciu stalowych kształtowników.
Harmonogram i koszty inwestycji
Umowa z głównym wykonawcą została podpisana w październiku 2022 roku, a prace rozbiórkowe rozpoczęto w styczniu 2023. W trakcie trwania inwestycji pojawiła się konieczność wdrożenia zmian projektowych oraz dodatkowe roboty wykończeniowe, ostateczne zakończenie prac nastąpiło w kwietniu 2025 roku.
Całkowity koszt przebudowy wyniósł ponad 73 mln zł.

Źródło: UM Gdańsk / gdansk.pl