Dobiegają końca prace na budowie na budowie nowego dworca Olsztyn Główny. To jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji w stolicy Warmii i Mazur. Powstaje w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Będzie to czwarty w kolejności Dworzec Główny w Olsztynie. Pierwszy wybudowano w 1872 roku, drugi po 1945 roku, na skutek odbudowy pierwszego, natomiast trzeci w latach 1969-1971.
Budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to 70,97 mln złotych brutto. Wykonawcą robót budowlanych jest Torpol S.A.
Autorem projektu architektury stacji kolejowej i Dworca Kolejowego w Olsztynie jest pracownia architektoniczna DWAA Architekci z Warszawy, natomiast dokumentację projektową opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.
Co obecnie dzieje się na budowie? Zapraszamy do obejrzenia nowych FILMÓW:
Nowy dworzec Olsztyn Główny zostanie wzniesiony na planie trapezu, z przeszkloną fasadą. Na elewacji frontowej znajdą się wielkoformatowy zegar, a tuż pod nim – zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – pochodzący z dotychczasowego dworca neon "Dworzec Kolejowy". Z kolei od strony peronów na elewacji zostanie umieszczony napis z logotypem PKP i nazwą dworca. Długość elewacji od strony peronów wyniesie ok. 73 m, natomiast szerokość pod dachem – około 29 m. W najwyższym punkcie dachu budynek będzie miał około 12 m wysokości. Od strony torów zaprojektowano połączenie bryły z wiatą peronu 1., która nawiąże stylem do dworca. Modernistyczna bryła zostanie przykryta dynamicznym, wystającym poza jej obrys dachem. Wyglądem w zamyśle architektów ma on przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru regionu.
Nowy dworzec to również funkcjonalna przestrzeń. Budynek będzie składał się z trzech kondygnacji – jednej podziemnej i dwóch nadziemnych. Pierwszą z nich rozdzieli funkcjonalnie przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze. Po jego zachodniej stronie zlokalizowane będą lokale komercyjne, natomiast po wschodniej przestrzeń obsługi podróżnych, urządzona w nowoczesny sposób, zajmująca łącznie dwie kondygnacje połączone ze sobą ciągami komunikacyjnymi w formie schodów tradycyjnych i ruchomych oraz wind. W podziemiu zaprojektowano kasy biletowe, toalety oraz strefę podróżnego, natomiast na parterze – reprezentacyjny hol z dostępem do poczekalni, strefy dla rodziców z dziećmi oraz lokali komercyjnych. W samym holu z dużym dostępem światła, który zapewni przeszklona elewacja, znajdą się ergonomiczne ławki dla podróżnych, kosze, gabloty na rozkład jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego wnętrzu znajdzie się również przeniesiona z dotychczasowego dworca mozaika oraz tablica z historią dworca. Drugą kondygnację naziemną zajmą pomieszczenie biurowe.
Nowy Olsztyn Główny będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także dla osób starszych, z ciężkim bagażem czy dziecięcym wózkiem i całkowicie pozbawiony barier architektonicznych. Na dworcu pojawi się szereg usprawnień, takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych. Poza tym w budynku zostaną zamontowane windy, a w sąsiedztwie ciągu pieszego prowadzącego na perony pojawi się pochylnia z podgrzewaną zimą nawierzchnią.
WIZUALIZACJE:





![W Warszawie powstaje pierwsza podziemna trasa tramwajowa [FILM]](https://investmap.pl/_i/gallery/47/47/621871_100x70.png)


![Warszawa z coraz mniejszą ofertą nowych biur [RAPORT]](https://investmap.pl/_i/image/109/109/77421_100x70.jpg)


![NICKEL Resort & Wellnest Grzybowo z pozwoleniem na użytkowanie [ZDJĘCIA]](https://investmap.pl/_i/gallery/230/102/686054_100x70.jpg)



![[Wrocław] Tysiąc budowlańców na Głównym!](https://investmap.pl/_i/image/125/125/2685_100x70.jpg)
![[Wrocław] Dworzec Wrocław Główny 50 dni do Euro!](https://investmap.pl/_i/image/119/119/4215_100x70.jpg)
![[Poznań] Zobacz jak rośnie w oczach Poznań Główny](https://investmap.pl/_i/image/13/13/4621_100x70.jpg)
![[dolnośląskie] Ważna część modernizacji dworca w Legnicy na finiszu!](https://investmap.pl/_i/image/50/50/3378_100x70.jpg)
![[Poznań] Drugi etap budowy Poznań City Center](https://investmap.pl/_i/image/42/42/8746_100x70.jpg)

![[śląskie] Tychy: parking prawie gotowy](https://investmap.pl/_i/image/185/57/5305_100x70.jpg)
![[Poznań] Przebieg prac na budowie Nowego Dworca Głównego i przedłużenia linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju](https://investmap.pl/_i/image/117/117/3957_100x70.jpg)
![[Poznań] Poznań City Center coraz bardziej widoczne](https://investmap.pl/_i/image/104/104/3944_100x70.jpg)
![[Poznań] Budowa Poznań Główny City Center wyszła spod ziemi](https://investmap.pl/_i/image/245/117/2037_100x70.jpg)